به گزارش پارس نیوز، 

جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در یک نشست خبری که در این هلدینگ برگزار شد با اشاره به نام‌گذاری شعارهای اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری در طول 10 یا 12 سال گذشته گفت:‌همانطور که می‌‌دانیم اقتصاد مسئله اصلی سال‌های اخیر در کشور بوده و هست و مهمترین مسئله اقتصادی نیز برای ایران افزایش اشتغال و تزریق ارز به چرخه اقتصادی در داخل کشور است که پتروشیمی‌ها در این زمینه نقش اصلی را در اقتصاد ایفا می‌کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه پتروشیمی هم اقتصادآفرین است و هم تولید ارز می‌کند، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید با آمدن دولت جدید در آمریکا کشور وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شد و بعد از خروج آمریکا از برجام نیز این جنگ شدت پیدا کرد و انتظار ما از مسئولان و صاحب‌نظران این است که همانند جنگ فیزیکی از پتروشیمی‌ها که سربازان و افسران جنگ اقتصادی هستند حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمن ما امروز به طور مشخص دنبال کاهش صادرات و کاهش عرضه ارز در داخل کشور است،‌گفت: این موارد می‌تواند برای اقتصاد ایران التهاب‌آفرین باشد و معیشت مردم را دچار مشکل کند.

 قیمت سهام هلدینگ افزایش خوبی داشته است

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه همین امروز سرمایه شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به 9 هزار و 150 میلیارد تومان از طریق سود انباشته رسیده است، گفت: در گذشته سرمایه ما 5 هزار میلیارد تومان بیشتر نبود که این یعنی سهامداران ما اگر 100 سهم داشتند امروز تقریباً‌ 183 سهم بدون آورده جدید دارند.

وی گفت: در چند ماهی که من به عنوان مسئول این هلدینگ نقش‌آفرینی کرده‌ام، سعی کردیم تا ارتباط با بازار سرمایه را تا حد زیادی عمق ببخشم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته بازارگردانی سهام مربوط به هلدینگ در بورس شکل بهتری پیدا کرد و قیمت سهام ما رشد مناسب و خوبی داشت به طوری که کسانی که سهام هلدینگ را خریده‌اند ظرف یکسال گذشته سود قابل توجهی بردند.

این مقام مسئول با اشاره به عرضه سهام پتروشیمی پارس در بازار سرمایه گفت: این پتروشیمی در 20 تیرماه امسال وارد بورس شد و امروز که من با شما صحبت می‌کنم به سود 100 درصدی رسیده که این نشان می‌دهد ما چه پتانسیل خوبی را دارا هستیم.

وی تصریح کرد: حدود 180 هزار نفر سهام پتروشیمی پارس را در اختیار دارند و ما به دنبال این هستیم تا در ماه‌های آینده پتروشیمی نوری، بوعلی و بندر امام را نیز که در صف بورسی شدن هستند وارد بورس کنیم که پتروشیمی نوری در اولویت اول ما قرار دارد.

 ۲.۴ میلیارد دلار ارز از ابتدای سال وارد کشور کردیم

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به بحث حضور در بازار ارز و مواردی که اخیراً‌ مطرح می‌شود، گفت: از ابتدای سال یعنی 22 فروردین ماه تا 16 مرداد ماه ارز خود را با قیمت 4200 تومان عرضه می‌کردیم اما از 16 مرداد ماه تا این لحظه ارز ما با قیمت 7500 تومان عرضه می‌شود که حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از ابتدای سال تا 25 مهر ماه مجموع ارزی بوده است که در داخل کشور عرضه کرده‌ایم، هر چند بر اساس مجوزی که از وزارت نفت و دولت در اختیار گرفتیم می‌توانیم درصدی از ارز حاصل از صادرات خود را بابت تسویه بدهی‌های ارزی خود و خرید تجهیزات نزد خودمان نگه داریم.

ربیعی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شایعه شده است که هلدینگ انحصاری عمل می‌کند و ارز خود را تنها به چند صرافی عرضه می‌کند، گفت: من این را از اساس تکذیب می‌کنم و بر اساس سامانه سنا ما ارز خود را به 111 صراف متفاوت فروخته‌ایم و به طور کاملاً شفاف عمل کرده‌ایم.

 ۴ میلیارد دلار پروژه در دست اجرا

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به توسعه این پتروشیمی گفت: غیر از بحث بورس و سهامداری ما هم اکنون 8.5 میلیارد دلار پروژه در حال اجرا کردن داریم و تلاش ما بر این است تا بتوانیم آنها را که اولویت‌بندی شده‌اند، تا سال مالی آینده به بهره‌برداری برسانیم که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پتروشیمی لردگان،‌ الفین ایلام و پالایشگاه گاز بیدبلند اشاره کرد که بالغ بر 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آنها انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اطلاعیه‌ای که اخیراً یک مؤسسه بین‌المللی با نام آی سیس در خصوص رتبه‌بندی شرکت‌های پتروشیمی ارائه کرده است،‌گفت: در حوزه فروش هلدینگ خلیج‌فارس در دنیا رتبه سی و هشتم و در خاورمیانه رتبه دوم را در اختیار دارد و در حوزه سرمایه‌گذاری نیز رتبه نهم دنیا را در اختیار داریم.

وی همچنین با اشاره به تعامل پتروشیمی‌ها با وزارت نفت و دولت گفت: من به جرأت می‌گویم این تعامل در بهترین نقطه قرار دارد که در گذشته وجود نداشت و حتی در مورد تعیین قیمت خوراک و حجم خوراک و حتی مباحث ارز نیز تعامل بسیار بالایی را با وزارت نفت داریم.

وی تصریح کرد: آقای زنگنه در هیچ کدام از شرکت‌های پتروشیمی مالکیت ندارد اما سیاست‌گذاری مناسبی در این چند وقت گذشته انجام داده‌اند که من از ایشان تشکر می‌کنم.

 راه‌اندازی بیدبلند و NGL 3200 اواخر امسال راه‌اندازی می‌شوند

ربیعی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری گازهای فلر در عسلویه و تبدیل آنها به خوراک پتروشیمی گفت:‌بر این اساس ما قرارداد 1.2 میلیارد دلاری را با شرکت ملی نفت امضاء کردیم که این گازها که بیشتر در استان خوزستان قرار دارند جمع‌آوری شده و برای تبدیل به محصولات پتروشیمی به هلدینگ خلیج‌فارس بیایند که این موضوع یک بازی سه‌جانبه برد برد برد است، زیرا مردم از شر آلودگی گازهای فلر نجات پیدا می‌کنند. شرکت ملی نفت این گازهایی را که می‌سوزد به ما می‌فروشد و ما نیز از این گازها به عنوان خوراک استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به پروژه‌های جدید مانند بیدبلند و NGL 3200 گفت: این پروژه‌ها از نظر سودآوری دو برابر پتروشیمی پارس هستند که انتهای امسال به پیش‌راه‌اندازی و تابستان سال آینده به ظرفیت کامل می‌رسند.

 امیدواریم تجمیع تاپیکو و هلدینگ خلیج‌فارس ظرف یک سال آینده انجام شود

وی با اشاره به اینکه تقریباً همه فعالان بازار پتروشیمی از تعدد شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی در کشور ناراحت هستند گفت: البته در این موضوع کسی مقصر نیست و بر این اساس تصمیم گرفته شد تا هلدینگ پتروشیمی تاپیکو با هلدینگ خلیج‌فارس تجمیع شود تا بتوانند کارهای بهتری را انجام دهند. هر چند که باید گفت تجمیع هلدینگ‌ها از سال‌ها پیش مطرح بود و اخیراً نیز بحث‌های زیادی در این باره انجام شد ولی باید گفت به راحتی این کار صورت نخواهد گرفت و فرآیند پیچیده‌ای دارد، اما از حدود 7، 8 ماه گذشته بحث تجمیع هلدینگ تاپیکو در خلیج‌فارس به طور جدی مطرح شد و در حال حاضر در حال تدوین نقشه راه هستیم.

وی ادامه داد: قصد داریم با این تجمیع سهامداران دچار زیان و نوسان نشوند و مسائل به بهترین شکل حل شود و ما اکنون که با شما صحبت می‌کنم آماده اجرای این کار هستیم و منتظریم تا وزیر جدید رفاه معرفی شود تا بتوانیم با ایشان تعامل داشته باشیم و امیدوارم ظرف یکسال آینده این تجمیع صورت گیرد.

این مقام مسئول در ادامه این نشست خبری با اشاره به پروژه‌هایی که در اختیار هلدینگ تاپیکو قرار دارد،‌گفت: آنچه که از هلدینگ تاپیکو به خلیج‌فارس منتقل می‌شود فقط پتروشیمی‌ها است و مابقی فعالیت‌ها در تاپیکو باقی خواهد ماند.

میزان عرضه و قیمت‌گذاری ارز پتروشیمی‌ها در نیما

ربیعی با اشاره به عرضه ارز در بازار خاطرنشان کرد: هفته گذشته تصمیم گرفته شد تا میانگین ارز پتروشیمی‌ها حدود 8 هزار تومان به فروش رسد و همچنین ما خوراک را با همین نرخ خواهیم داشت و باید بگویم که روز گذشته ما ارز خود را با قیمت 7700 تومان عرضه کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی که برای هلدینگ خلیج‌فارس صورت گرفته تا پایان سال 97 باید 4 میلیارد و 200 میلیون دلار ارز عرضه کنیم که از ابتدای سال تا 25 مهرماه بیش از 2 میلیارد دلار ارز وارد کشور کردیم و هم اکنون نیز به طور میانگین هر روز کاری 15 میلیون دلار ارز توسط هلدینگ خلیج‌فارس عرضه می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به بحث‌های دلالی که در بورس کالا اتفاق افتاد و موجب بالا رفتن تقاضای کاذب شده بود،‌گفت: برخی به صورت دستوری نرخ فروش کالا در بورس را 4200 تومان تعیین کرده بودند که البته قیمت ارز در بازار آزاد بسیار بیشتر از این بود برای همین عده‌ای از این مابه‌التفاوت نرخ ارز سود سرشار بردند،‌بدون آنکه فعالیت اقتصادی جدیدی در کشور اتفاق افتاده باشد. آنها می‌آمدند کالای مورد نیاز صنایع را از بورس تهیه می‌کردند و با قیمت آزاد می‌فروختند که این مسئله موجب شده بود تا قیمت محصولات نهایی پتروشیمی در کشور افزایش پیدا کند.

ربیعی با اشاره به عرضه پتروشیمی نوری در بورس گفت: عرضه پتروشیمی نوری یک فرآیند دارد که بخشی از آن مربوط به بورس است و بخشی نیز مربوط به هلدینگ که ما فعالیت خود را برای عرضه این پتروشیمی در بورس آغاز کرده‌ایم.

 مخالف خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا هستیم

وی تصریح کرد: ما مخالف خروج پتروشیمی‌ها از بورس هستیم اما می‌توان سازوکاری چید که فروش‌های بلند مدت در بورس داشته باشیم که البته نمونه آن در گذشته وجود داشت.

وی در پایان با اشاره به تولید 85 تا 87 درصد ظرفیت نصب شده هلدینگ خلیج‌فارس در سال 96، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که ما انجام دادیم در سال 97 تولید ما به 90 درصد ظرفیت نصب شده خواهد رسید؛ از طرفی نیز رقم صادرات ما از نظر ارزش نیز بالاتر از سال گذشته است.

وی همچنین با اشاره به پتروشیمی آلیان یا همان پتروشیمی فیلیپین گفت: متأسفانه این پتروشیمی برای ما سودآوری نبود و اکنون در حال مذاکره هستیم تا سهام خود را از این پتروشیمی به فروش بگذاریم و از آن خارج شویم.

انتهای پیام/