به گزارش پارس نیوز، 

سازمان گمرک کشور در جدیدترین آماری که از تجارت خارجی نیمه اول سال 1397 ارائه داده، اعلام کرده است: در این مدت یک میلیون و 526 هزار و 864 دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 242 میلیون و 692 هزار دلار وارد کشور شده است. طبق اعلام گمرک واردات گوشی همراه در این مدت هم از نظر ارزش و هم از نظر تعداد در مقایسه با سال گذشته، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

گمرک گزارش داده است که در 6 ماه اول سال 97 به تعداد 393 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه بیش‌تر از سال 96 وارد کشور شده است، که این نشان از رشد 35 درصدی این تجارت می‌دهد. نیمه ابتدایی سال گذشته تعداد 1 میلیون 131 هزار و 908 دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده بود که ارزش آن گوشی‌ها در مدت یاد شده 158 میلیون 69 هزار دلار بوده است.

طبیعی است که با اجرایی شدن طرح رجیستری و کم شدن امکان قاچاق گوشی، میزان واردات قانونی این کالا افزایش پیدا کند. اما از طرف دیگر، در پی نوسانات و افزایشی که در قیمت ارز امسال شاهد آن بودیم، قیمت گوشی‌های همراه در بازار با افزایش بسیار زیادی، به خصوص در ماه‌های قبل همراه بوده است. البته همچنان این امیدواری وجود دارد که با تخصیص ارز نیمایی به صورت مستمر و منظم برای واردات گوشی‌های تلفن همراه و گوشی‌های توقیف شده به دلیل تخلف به بازار، نابسامانی در این حوزه کمی بهبود پیدا کند. با وجود آنکه بارها شنیده شده که بازار موبایل ایران دارای حباب 20 تا 40 درصدی است، تا امروز هیچ راهکار تأثیرگذاری که برای بلند مدت بتواند به این آن سروسامان ببخشد، ارائه نشده است و کاهش قیمت گوشی‌های موبایل بسیار ناچیز و در دوره ‌های موقتی مشاهده شده است و همچنان برچسب قیمتی که بر روی گوشی‌ها می‌بینیم، باورنکردنی و بسیار بالاتر از ارزش واقعی آنها است.


انتهای پیام/