به گزارش پارس نیوز، 

یک مقام مسئول گفت:با توجه به آنکه قیمت شیرخشک وارداتی به سبب اختصاص ارز دولتی ارزانتر از تولید داخل است،واردات آن تیشه به ریشه تولید داخل می زند.

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبود تولید شیر خام صحت ندارد، اظهار کرد: اگرچه کارخانه های لبنی ادعا می کنند که میزان تولید شیرخام به سبب کشتار بی رویه دام کاهش یافته ، اما بنابر آمار رسمی، میزان کشتار دام در شش ماه ابتدای سال معقول بوده است.

به گفته وی از ده سال گذشته تا کنون همه ساله میزان کشتار دام در رنج یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 350 هزار راس بوده است و کشتار بی رویه در بخش دام سنگین صورت نگرفته است.

عزیزاللهی با اشاره به اینکه روزانه 2 هزارتن شیرخام  جذب صنایع شیرخشک می شود، افزود: با وجود آنکه میزان تقاضای کارخانه های لبنی برای دریافت شیر خام تولیدی دامداران به سبب  جذابیت صادرات بالا رفته است ، از این رو آنها ادعا میکنند که تولید شیرخام کاهش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال های اخیر میزان جذب شیرخام سالانه کارخانه های لبنی 6.5 تا 6.7 میلیون تن بود در حالیکه هم اکنون این میزان به دنبال رونق صادرات به 8.2 میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هرکیلو پنیر با نرخ 4 دلار معادل 70 هزار تومان به عراق صادر می شود،بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر،صادرات لبنیات برای کارخانه های لبنی جذابیت بیشتری دارد و از آن جا که ارز حاصل از صادرات را باید به سامانه سنا بدهند، از این رو عموما به صورت غیر رسمی صادر می شود.


بیشتر بخوانید: کاهش 25 درصدی دریافت شیر خام به کارخانه‌های لبنی صحت ندارد


به گفته مدیر عامل اتحادیه دامداران، تولید شیر خام در دامداری های صنعتی و روستایی طبق روال عادی در حال انجام است و تنها افزایش تقاضا برای خرید شیرخام،موجب شده آنها درخواست واردات شیرخشک به وزارت صنعت را بدهند.

این مقام مسئول ادامه داد: روزانه 14 هزارتن شیرخام در دامداری های صنعتی و روستایی تولید می شود، این درحالی است که کارخانه های لبنی به سبب افزایش صادرات خواستارجذب روزانه 19 هزارتن شیرخام هستند که این امر با وجود پتانسیل بالای صنعت دامداری در آینده شدنی است اما  یک شبه اتفاق نمی افتد .

وی با اشاره به اینکه واردات شیرخشک به بهانه کمبود تیشه به ریشه تولید ملی می زند، افزود: با توجه به آنکه قیمت شیرخشک وارداتی به سبب اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات ارزانتر از تولید داخل تمام می شود، از این رو این امر بهانه ای  می شود تا کارخانه های لبنی قیمت خرید شیرخام از دامدار را کاهش دهند که این موضوع به نفع مملکت نیست.

به گفته عزیزاللهی با توجه به توافق میان اتحادیه دامداران و  کارخانه های لبنی قرار است که مجددا شیرخشک تولیدی تحویل کارخانه های لبنی شود که با این وجود مسئله کمبود شیر طی روزهای آتی مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران در پاسخ به این سوال که آیا واردات شیرخشک صرفا به منظور صادرات محصولات لبنی می تواند ضربه به تولید داخل بزند، بیان کرد: با ورود شیر خشک و پر شدن انبار کارخانه ها،صنایع به بهانه های مختلف حاضر به خرید شیرخام از دامداران نیستند که این امر ضربه مهلکی بر صنعت وارد می کند که به همین خاطر از مسئولان انتظار می رود که برای تامین کسری 5 درصدی کارخانه ها اقدام به واردات نکنند.

وی در پایان متوسط نرخ خرید هر کیلو شیر خام از دامداران را 1800 تا 2 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در برخی مناطق با نرخ 1400 تومان از دامداران خریداری می شود.

انتهای پیام/