به گزارش پارس نیوز، 

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در نشست با مدیران بانک کشاورزی استان با بیان اینکه سال‌های متمادی از پتانسیل بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در استان به خوبی استفاده نشده است، گفت: بخش صنایع تبدیلی در فارس نیازمند توجه جدی است، زیرا توسعه این بخش ارزش افزوده و اشتغال مناسبی را برای استان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور در استان فارس تولید می‌شود و استان فارس در بسیاری از بخش‌های کشاورزی دارای رتبه‌های برتر است، اما متاسفانه در بخش توسعه و پیشرفت صنایع تبدیلی با عقب ماندگی‌هایی روبرو هستیم.

رازقی ادامه داد: صنایع تبدیلی ارزش افزوده و اشتغال را برای استان ایجاد می‌کند، اما همواره این بخش مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل عمده صادرات ما در بخش کشاورزی به صورت خام است و در این بخش در کشور جایگاه خود را به دست نیاورده ایم.

وی اظهار داشت: امروز عمده بازار‌های صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس در کشور‌های حاشیه خلیج فارس است، اما کالا‌های ما به بدترین شکل و به صورت خام به این کشور‌ها ارسال می‌شود و به واسطه همین امر ضایعات محصولات کشاورزی صادراتی ما بسیار زیاد است.

وی با اشاره به جایگاه میوه و سبزی ایران در جهان، اضافه کرد: محصولات بخش کشاورزی ایران و استان فارس در جهان جایگاه مناسبی دارد، اما صادرکنندگان ما در این بخش به صورت فله‌ای و با بسته بندی نامناسب کالا‌های کشاورزی را صادر می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: همچنین به دلیل صادرات زیاد محصولات کشاورزی از استان و فعالیت تعداد زیادی از صادرکنندگان استان در این بخش، اتاق بازرگانی فارس نیز باید بر نحوه صادرات محصولات کشاورزی استان حساسیت بیشتری داشته باشد و این موضوع را با دقت دنبال کند.

رازقی بیان کرد: از سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده به طوری که در مباحث مالیاتی وجود اظهارنامه و دفتر مالیاتی لازمه معافیت‌های مالیاتی این بخش است و همه فعالان اقتصادی باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشند.

رازقی با اشاره به رسالت بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی باید بانک توسعه‌ای کشاورزی باشد، اما متاسفانه سال‌هاست که به بانک تجاری تبدیل شده در حالی که توسعه کشور نیاز به بانک‌های توسعه‌ای دارد و بانک کشاورزی باید به هدف اولیه خود بازگردد.

وی افزود: درخواست ما از بانک کشاورزی استان ایجاد شرایط برای تحقق تولید و اشتغال پایدار در بخش کشاورزی استان است که امیدواریم در دوره جدید بانک کشاورزی شاهد جبران عقب ماندگی‌ها و مشکلات در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی استان باشیم.

انتهای پیام/ر