به گزارش پارس نیوز، 

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در یادداشتی به بررسی طرح اروپایی‌ها برای ایجاد «ساز و کار ویژه» برای ادامه تعامل مالی با ایران پرداخته است.

اروپا که می‌گوید مخالف خروج آمریکا از برجام و موافق ادامه تعامل مالی مشروع با ایران است، چندی پیش خبر از شروع کار بر روی یک کانال مالی بین‌المللی بدون آمریکا و دلار داد؛ بناست این کانال تا پیش از شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان ماه سال جاری، کار خود را آغاز کند.

نشنال اینترست برای توضیح بهتر در خصوص ماهیت این کانال مالی، سخنان «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بازنشر داده که گفته بود: «ایجاد این کانال، در عمل به معنای آن است که اعضای اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل تعاملات مشروع با ایران ایجاد می‌کند و این کانال به شرکت‌های اروپایی اجازه ادامه تجارت با ایران را می‌دهد.»

نشنال اینترست نوشته که آمریکایی‌ها در برابر این طرح اروپایی «یا آن را به استهزاء گرفته‌اند و یا می‌گویند که این کار ناممکن است.»

در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: «بر خلاف دور قبلی تحریم‌های بین‌المللی ایران، این بار اروپایی‌ها بر این باورند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند مانده و هیچ دلیلی برای بازگرداندن تحریم‌ها نیست. علاوه بر این، در حالی که شرکت‌های بزرگ اروپایی که در آمریکا حساب بانکی و اموال غیرمنقول دارند، با تحریم‌های آمریکا همراهی می‌کنند، به راحتی می‌توان انشقاق را در میان شرکت‌های اروپایی دید زیرا شرکت‌های کوچک‌تر تصمیم گرفته‌اند که تجارت خود با ایران را ادامه دهند. برای مثال، شاید شرکت‌های تجاری بتوانند برای نفت ایران بازاریابی کنند و از طرف ایرانی‌ها، کالا خریداری کنند. این البته مربوط به شرکت‌هایی است که با دلار و بازار آمریکا تعاملی ندارند.»

نشنال اینترست در ادامه نوشته که روسیه هم با توجه به تحریم‌های روزافزون آمریکا که پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه آغاز شد، «تجربه ساز و کار ویژه اروپایی را از نزدیک دنبال می‌کند» و در صدد آن است که با استفاده احتمالی از این ساز و کار، تیغ تحریمی آمریکا برای فشار بر مسکو را کُند کند.

در بخش دیگری از این مقاله به نتایج طبیعی راه افتادن کانال مالی اروپایی‌ها اشاره شده و آمده: «طبیعی است که روس‌ها دوست داشته باشند که ساز و کار ویژه‌ای که برای ایران ایجاد شده، عملیاتی شود و روندی صعودی به خود بگیرد. به راه افتادن چنین مکانیزمی به معنای قیمت‌گذاری نفت بر اساس یورو در کنار قیمت فعلی دلاری خواهد بود. علاوه بر این، استفاده احتمالی از روپیه هند در کنار یوان چین در تجارت انرژی ایران که برای پرهیز از تحریم‌های دلاری صورت می‌گیرد، کمکی دیگر خواهد بود به رهایی از برتری دلار در تعاملات مالی بین‌المللی.»

نویسنده در ادامه، تصویر روشن‌تری از منافع روس‌ها از به راه افتادن چنین مکانیزمی ارائه داده و نوشته: «جای تعجب نخواهد بود اگر که بعد از به راه افتادن ساز و کار ویژه اروپایی، روسیه بخواهد که نهادهای مالی خود را در این ساز و کار وارد کند و معاملات مالی بر اساس یورو، یوان و روپیه را تجربه کند. در همان حال، شرکت‌های اروپایی که تجارت با ایران را پی گرفته‌اند، در صورت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو، شاید در پی گستردن بازار خود در روسیه هم بروند.»

نشنال اینترست نوشته: «هنوز جزئیات زیادی از نحوه اجرایی شدن بیانیه موگرینی در دست نیست ولی آمریکا باید ماجرای چگونگی به راه افتادن این ساز و کار و میزان حمایت اروپا از آن را جدی بگیرد.»