به گزارش پارس نیوز، 

روز دوشنبه، شاخص‌های آسیایی در شروع معاملات هفتگی به خود لرزیدند چرا که با آغاز به کار بازارهای چین پس از یک‌ هفته تعطیلی، علی‌رغم اقدام بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد، سهام چین با تشدید نگرانی از این که جنگ تعرفه‌ای با آمریکا بتواند باعث افت شدید رشد اقتصادی این کشور شود، به شدت سقوط کرد.

بانک مرکزی چین، دیروز در اقدامی برای پشتیبانی از اقتصاد این کشور اعلام کرد که میزان ذخیره مورد نیاز بانک‌ها در بانک مرکزی را ۱ درصد کاهش می‌دهد تا این نقدینگی آزاد شده به اقتصاد تزریق شده و نگرانی‌های موجود از جنگ تعرفه‌ای با آمریکا، کاهش یابد.

نسبت ذخیره مورد نیاز بانک‌ها در بانک مرکزی که در حال حاضر ۱۵.۵ درصد برای بانک‌های تجاری بزرگ و ۱۳.۵ درصد برای بانک‌های کوچک تعیین شده است، از ۱۵ آگوست ۱ درصد کاهش خواهد یافت. در ماه آوریل هم بانک مرکزی چین اقدامی مشابه را با همین مقدار کاهش انجام داده بود.

روز دوشنبه، در حالی‌که سرمایه‌گذاران برای اولین بار به فشارهای جدید واشنگتن و گزارشی از این که جاسوسان چینی سخت‌افزارهای آمریکایی را آلوده کرده‌اند واکنش نشان دادند، سهام آسیایی افت کردند.

شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ شرکت‌های برتر چین در تجارت صبح امروز با سقوط سنگین ۳.۶ درصدی روبرو شد. شاخص اصلی سهام چین، کامپوزیت شانگهای ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص چی‌نکست که سهام تکنولوژی در آن وزن سنگینی دارند، ۲.۹ درصد پایین آمد.

در هنگ‌کنگ هم شاخص هانگ‌سنگ ۰.۹ درصد افت کرد.

سقوط سنگین سهام چین به گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه (بدون سهام ژاپن) ام‌اس‌سی‌آی فشار آورد و این شاخص ۰.۸ درصد افت کرد.

شاخص سهام استرالیا ای‌اس‌اکس ۲۰۰ با سقوطی ۱.۱۵ درصدی روبرو شد.

کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۲ درصد افت کرد. بازارهای ژاپن امروز به علت تعطیلات رسمی در این کشور، بسته بودند.

در بازارهای ارز، نرخ برابری یوآن چین در بازارهای داخلی، با دلار که هفته قبل در ۶.۸۷۲۵ بسته شده بود، در چند ساعت معاملاتی امروز تا ۶.۸۹۷۹ تضعیف شد.

در بازارهای خارج از چین هم نرخ برابری یوآن با دلار تا ۶.۹۰۳۹ تضعیف شد.

دلار در برابر ین ژاپن ۰.۱ درصد تقویت شد و نرخ برابری خود را به ۱۱۳.۸۳ رساند. در برابر ارزهای مهم جهان هم شاخص دلار ۰.۰۷ درصد تقویت شد و به ۹۵.۶۹۴ واحد رسید.