به گزارش پارس نیوز، 

علی بخشی در مورد سند راهبردی کسب و کار در صنعت برق گفت: این سند که با مشارکت دانشگاه‌ها آماده شده، هم در مجلس شورای اسلامی و هم در اتاق بازرگانی رونمایی و از آن استقبال شد، اما آن جایی که باید این سند را جدی بگیرند، وزارت نیرو بود که متأسفانه چندان آن را جدی نگرفتند.

وی افزود: وزیر نیرو در این مدتی که به عنوان وزیر در وزارت نیرو فعالیت خود را آغاز کرد، چندین دفعه از او درخواست و تقاضا کردیم که راجع به این سند راهبردی با او جلسه‌ داشته باشیم و آن را رونمایی کنیم، هنوز این اتفاق نیافتاده است و ظاهراً هم به این موضوع علاقه‌ای ندارد.

* برق در اولویت وزارت نیرو نیست

بخشی گفت: شاید برق در اولویت وزارت نیرو نیست، با وجود این که ۴ تا ۵ بار نامه درخواست ملاقات با وزیر نیرو به این وزارتخانه ارسال شده است، اما بی‌پاسخ مانده است.

رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه وقتی این سند را به اطلاع مجلس رساندیم، تنها در عرض ۲ هفته یک جلسه‌ای در این باره ترتیب داده شد، ادامه داد: این سند راهبردی کسب و کار در صنعت برق را در کمیسیون انرژی برای اعضای کمیسیون توضیح دادیم و کمیسیون صنایع مجلس و مرکز پژوهش‌ها استقبال خوبی از این سند کردند، اما وزارت نیرو چندان در برخورد با این موضوعات جدی نیست و متأسفانه وزارت نیرو در فضایی نیست که به این موارد اهمیت دهد و گوش شنوایی هم در برق وجود ندارد.

*ورود نیروگاهها و بارش مناسب برای تولید برق در نیروگاههای برقابی مسکّن است

بخشی در پاسخ به این سوال که آیا با ورود ۵ هزار مگاوات نیروگاه به مدار تا سال آینده می‌توان امیدوار بود که سال آینده خاموشی نداشته باشیم، گفت: قطعاً ورود نیروگاه‌های برقابی با بارش‌های مناسب و ورود ۵ هزار مگاوات می‌تواند کمک زیادی به تأمین برق سال آینده کند، اما این‌ها همه مسکّن است.

*بهترین راه تامین برق مطمئن تبادل انرژی با کشورهای همسایه

رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: باید برای کاهش خاموشی و تأمین برق پایدار یک کار دراز مدت انجام داد، بنابراین تنها راه و سریعترین شیوه برای حل مشکل کمبود تولید برق تبادل انرژی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای شمالی است.

وی با بیان اینکه ارتباط الکتریکی با کشورهای همسایه شمالی می‌تواند تأمین کننده برق در فصل تابستان باشد، اظهار داشت: کشورهای شمالی ایران می‌توانند در تابستان به ایران برق بفروشند و در زمستان از ایران برق خریداری کنند، پس تبادل برق با کشورهای همسایه می‌تواند علاوه بر تأمین برق به امنیت و پیک زدایی نیز کمک زیادی کند.

بخشی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ اقتصاد مقاومتی، به طور مشخص به انتقال انرژی از مسیر ایران و تبادل انرژی تأکید داشته است، اظهار داشت: وقتی ساخت نیروگاه‌های حرارتی باعث مشکلاتی مثل تولید منواکسید کربن شده و آلودگی زیست محیطی دارد، پس بهترین کار برای تأمین برق ارتباط الکتریکی و تبادل انرژی با کشورهای همسایه است.

*وزارت نیرو حاضر نیست، بخش خصوصی وارد تبادل انرژی شود

وی تصریح کرد: اما متأسفانه وزارت نیرو حاضر نیست، بخش خصوصی وارد تبادل انرژی شود، در حالی که به راحتی می‌توان با ورود بخش خصوصی به این موضوع مشکلات زیادی را حل کرد.

بخشی با تأکید بر اینکه دولت می‌خواهد رأساً تمام کارها را انجام دهد، گفت: وزرای سابق نیرو و اردکانیان وزیر نیرو مخالفتی به طور علنی در ورود بخش خصوصی به تبادل انرژی از خود نشان نداده‌اند، اما وقتی اردکانیان وزیر نیرو هیچ واکنشی به این موضوع از خود ندارد و کار به پیش نمی‌رود، دیگر نیازی به مخالفت آشکار با آن نیست.

وی با بیان اینکه پاکستان بارها از ایران درخواست ارتباط الکتریکی داشته است و بخش خصوصی نیز در این مورد اقداماتی را انجام داد، اما به سرانجام نرسید، اظهار داشت: در قانون به طور مشخص از ورود بخش خصوصی برای صادرات برق استقبال شده و اعلام کرده است که بخش خصوصی می‌تواند با کاهش تلفات انرژی در شبکه میزان صرفه‌جویی شده را صادر کند، اما متأسفانه در عمل می‌بینیم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: اگر پولی از بابت صادرات برق ایران به عراق نیز در سال گذشته دریافت شد، این بخش خصوصی بود که آن را انجام داد.

رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: عراق که دو سال پیش حدود ۱.۲ میلیارد دلار از بابت خرید برق از ایران بدهکار بود و هنوز هم این بدهی را پرداخت نکرده است، بخش خصوصی می‌تواند با ورود به صادرات برق این مبالغ را به کشور بازگرداند.