به گزارش پارس نیوز، 

شکراله حاجی وند مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سطح زیرکشت باغات سیب در جهان را 5 میلیون و 300 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ایران بعد از چین و هند رتبه سوم از نظر سطح زیر کشت باغات را به خود اختصاص داده است.

وی تولید سیب جهانی را حدود 90 میلیون تن اعلام کرد و گفت: ایران از نظر تولید رتبه چهارم پس از چین،آمریکا و هلند را داراست.

حاجی وند سطح زیر کشت باغات سیب ایران در سال 94 را 237 هزار هکتار با تولید 3.4 میلیون تن و صادرات 321 هزارتن ،سطح زیر کشت سال 95، 249 هزارهکتار با تولید 3.4 میلیون تن و صادرات 354 هزارتن و سطح زیر کشت سال 96، 252 هزار هکتار با تولید 3.7 میلیون تن و صادرات 604 هزارتن اعلام کرد.

این مقام مسئول از رکورد صادرات سیب در سال گذشته خبر داد و گفت: از مجموع محصول سال گذشته حدود 800 هزارتن در چند ماهه نخست سال صادر شد چرا که طبق روال همه ساله بخشی از سیب تولیدی هر سال در اوایل سال بعد به بازارهای هدف صادر می شود.

وی تولید سیب در سال جاری را بیش از سه میلیون تن برآورد کرد و افزود: با توجه به وضعیت مناسب تولید سیب،انتظار می رود که موانع صادراتی همانند سال گذشته با حمایت دفتر توسعه صادرات،گمرک،حفظ نباتات،دفتر بین الملل و سایر واحد های مرتبط حل شود تا بتوان بخشی از سیب تولیدی امسال را نیز صادر کرد.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری از راه اندازی سامانه خرید سیب صنعتی در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی با حمایت سازمان جهاد کشاورزی ، اتحادیه و کارخانه های استان سامانه خرید سیب صنعتی به صورت پایلوت راه اندازی شده است تا سیب صنعتی در کنار خیابان ها عرضه نشود و مستقیما کارخانه ها محصول را از باغدار خریداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سرمازدگی بهاره در میزان تولید سیب تاثیری داشته است،بیان کرد: اگرچه سرمازدگی زودرس بهاره موجب شد تا تولید سیب نسبت به مدت مشابه سال قبل 500 تا 600 هزارتن کاهش یابد،اما به سبب آنکه تولید این محصول بیش از سه میلیون تن است از این رو سرمازدگی نمی تواند تاثیری در بازار داخل داشته باشد.

حاجی وند مجموع سیب درجه سه را 300 هزارتن اعلام کرد و افزود: براین اساس مابقی سیب تولیدی قابل مصرف و ارائه در بازارهای داخل و خارج است.

این مقام مسئول سیاست بازار در ازای بازار را یک یاز عوامل مهم و کلیدی در موفقیت صادرات دانست و گفت: البته صادرات سیب به عوامل دیگری نظیر همراهی و همکاری دستگاه های ذی ربط،تسهیل گری و تسهیل سازی دستورالعمل ها  و بخشنامه های با حفظ مسائل قرنطینه ای و رعایت مسائل بهداشتی و همچنین تهاتر سیب با موز تاثیر بسزایی در رونق صادرات این محصول دارد.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری وزارت جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: برای حفظ بازارهای صادراتی، تخصیص مشوق صادراتی و استمرار سیاست بازار در ازای بازار امری ضروری است.

انتهای پیام/