به گزارش پارس نیوز، 

نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید زیتون در سال جاری اظهار کرد: براساس آخرین برآوردها امسال حدود 70 تا 80 هزارتن زیتون در کشور تولید می شود.

وی افزود: با توجه به آنکه مقداری کنسرو زیتون از سال گذشته در سردخانه ها موجود است، از این رو اکثر باغداران سعی کردند که محصول خود را تا زمان تبدیل به زیتون کنسروی برداشت نکنند که این امر در کاهش میزان واردات روغن زیتون تاثیر بسزایی دارد.

به گفته جلالت هم اکنون نمی توان آمار دقیقی از میزان استحصال روغن زیتون در کشور داد چرا که روشن شدن این موضوع مستلزم مدت زمان دو تا سه ماهه است.


بیشتر بخوانید: عدم اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات روغن زیتون عاملی برای قاچاق روغن‌های پومیس


این مقام مسئول سرانه روغن زیتون به ازای هر نفر در کشور را 200 تا 250 گرم اعلام کرد و گفت: در خوشبینانه ترین حالت 5 هزار تن روغن در داخل تولید می شود که با احتساب سرانه مصرف باید 15 هزار تن مابقی از طریق واردات تامین شود.

وی با انتقاد از این موضوع که روغن زیتون جز  واردات کالاهای لوکس قرار گرفته است،بیان کرد: با توجه به آنکه ارز دولتی به واردات آن اختصاص داده نمی شود و از طرفی سامانه نیما جوابگوی واردکنندگان نیست،از این رو با افزایش چشمگیر قیمت روغن زیتون در بازار مواجه خواهیم شد که این امر زنگ خطری برای حذف 70 تا 80 درصدی روغن زیتون از سبد خانوار است .

به گفته وی با وجود آنکه روغن زیتون در دنیا حکم دارو را دارد،عدم تخصیص ارز دولتی به واردات این محصول برای سلامت جامعه زیان آور است.

رئیس شورای ملی زیتون در ادامه افزود: با وجود کاهش سرانه مصرف روغن زیتون در مقایسه با دیگر کشورها،قرار دادن آن در زمره کالاهای لوکس کار درستی نیست که انتظار می رود مسئولان ذی ربط  تجدید نظری در این موضوع داشته باشند.

جلالت در پایان از کمبود روغن زیتون در فروشگاه ها خبر داد و گفت: با وجود کمبود روغن زیتون در فروشگاه ها و مغازه ها،قیمت هر شیشه روغن زیتون به 90 هزار تومان نیز در بازار رسیده است.

انتهای پیام/