به گزارش پارس نیوز، 

نشست مشترک مدیران عامل اتحادیه تعاونی و بخش کشاورزی با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد .

در این نشست ارسلان قاسمی عضو اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در بخش کشاورزی ۲۵ هزار تعاونی تولید کننده داریم افزود: در گذشته این تعاونی ها ۴۰ هزار بوده ولی هم اکنون ۱۵ هزار از آنها غیر فعال شده است.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل آن است که بیشتر تعاونی های بخش کشاورزی متاسفانه تولید کننده هستند و کم تر تعاونی وجود دارد که در بازار های داخلی وخارجی فعالیت کند.

وی افزود: ۲۳ اتحادیه ملی در حوزه کشاورزی و در ۱۷ گرایش از جمله دام وطیور آبزی پروری زراعت و باغبانی است.

در این نشست کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تعاون باید ۳۰ درصد در اقتصاد کشور نقش داشته باشد گفت: بخش کشاورزی در شرایط خاص خود مهم ترین زمینه را برای فعالیت های تعاونی فراهم می کند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی به دلیل کوچک بودن می تواند با ایجاد یک تعاونی و همکاری یکدیگر این بخش را فعال کند.

وی افزود: این حوزه ها می توانند در تامین نهاده ها و بخش های زراعی نسبت به هر صنف و بخش دیگر ظرفیت های لازم را فراهم کند.

کیخا با بیان اینکه اگر قرار باشد تعاون در کشور به جایگاه خود برسد باید در تمامی بخش های دارای ارزش افزوده متمرکز شود‌ افزود: متاسفانه این حوزه کمتر در بخش های قبل از تولید و یا پس از تولید که دارای ارزش افزوده بسیاری است متمرکز است.

وی افزود: بسیاری از قسمت هایی که در این حوزه فعال هستند عملا دارای ارزش افزوده کمتری هستند بنابراین باید در کل زنجیره تولید حضور داشته باشیم.

آزاد مدیر عامل اتحادیه دامپروری در نشست با کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه کمیته های دام و طیور باید نظارت کامل بر حوزه های تولیدی و توزیعی داشته باشد و فعالیت های این بخش را رصد کند گفت: تامین نیاز شرکت های پشتیابی امور از کوچکترین درخواست های این بخش است که متاسفانه به آن بی توجهی می شود‌.

در ادامه این نشست قاسمی عضو اتحادیه تعاونی های کشاورزی با بیان اینکه ۸۵ درصد از شیر کشور توسط تعاونی ها تولید می شود افزود: قیمت کارشناسی تمام شده شیر در ۴ سال اخیر به ضرر ما بوده است.

وی ادامه داد: عدم مسئولیت پذیری پشتیبانی امور دام و نمایندگان آن بخش شرایط اضطراری برای ما ایجاد کرده است.

قاسمی اظهار کرد: میزان تولید شیر ۱۰.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ نیازی به واردات شیر خشک نداریم افزود: تعاونی ها می توانند شیر خشک مورد نیاز کل واحدهای تولیدی را تامین کنند.

در ادامه ابراهیم عباسی عضو هئیت مدیره اتحادیه پرورش میگو با بیان اینکه براساس مصوبه دولت و بانک مرکزی باید ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما واریز شود گفت: به طور قطع ۶۰ تا۷۰ درصد پرورش دهندگان میگو کشور چالش عمده ای در صنعت پرورش میگو دارند و باید برای این بخش چالش اندیشی خاصی صورت گیرد تا از بحران خارج شوند.

وی ادامه داد: مقرر شده بود از محل صرفه جویی یارانه سوخت هزینه های آب وبرق بخش های آبزی پروری کاهش یابد و باید به طور قطع برای این بخش هرچه سریع تر چاره اندیشی شود‌.

عباسی ادامه داد: برای بخش پرورش میگو که نقش موثری در حوزه تجارت آبزی پروری دارد هنوز از امکانات اولیه لازم برای بهبود برخوردار نیستند.

در ادامه میر رضوی مدیر عامل شرکت صنایع کنسرو و کنستانتره با بیان اینکه میزان تولید هر ساله رب گوجه فرنگی ۱ میلیون و۵۰۰ هزار تن بوده است افزود: متاسفانه میزان تولید رب گوجه فرنگی ما امسال به ۷۰۰ هزار تن رسیده و از سوی دیگر صادرات گوجه فرنگی به کشور عراق نیز مشکل ساز شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه را به کارخانه های فرآوری ۱۲۰۰ تومان به فروش می رسانند.

میر رضوی با اشاره به اینکه نقدینگی موجود در دست واحدهای تولیدی انقدر نیست که بتوانند با این قیمت خریداری. کنند افزود: پیشنهاد ما آن است که با ارائه تسهیلات به شرکت های تعاونی و واحدهای تولیدی بتوانند این گوجه ها را خریداری کنند.

وی بیان کرد: با کاهش و محدود کردن واردات گوجه فرنگی هم اکنون کارخانه های تولید سس و کچاپ با مشکل روبرو شده اند.

در ادامه این نشست فتحی مدیرعامل اتحادیه سراسری گل وگیاه با بیان اینکه ۹۵ درصد از نهاده ها وارداتی است افزود: جهاد کشاورزی هم اکنون برای خود اقدام به ایجاد تشکل می کند و هیچ نظارت و ارجاع کاری برای این بخش وجود ندارد که همین خود مشکل ساز شده است.

وی ادامه داد: هم‌ مجلس وهم دولت باید اقدام به ایجاد یک کانون کنند و خلاء های موجود در حوزه نهاده ها و گل و گیاه را بر طرف کنند.

فتحی گفت: متاسفانه علی رغم ایجاد طرح آمایش سرزمین تا کنون فعالیتی در این بخش صورت نگرفته است.

انتهای پیام/