به گزارش پارس نیوز، 

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی، از کاهش 22 درصدی بارش نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار از مهر ماه سال گذشته تا کنون مجموع میزان بارش کشور 166 میلی متر بوده که این میزان نسبت به بلند مدت 28 درصد و کوتاه مدت 22 درصد کاهش داشته است.
 
به گفته وی سیستان و بلوچستان با 74 درصد،هرمزگان 47 درصد،کرمان 66 درصد،فارس 57 درصد و کهگیلویه و بویر احمد با 53 درصد جز استان هایی به شمار می روند که میزان بارندگی آنها در سال زراعی 96-97 بیش از 50 درصد کاهش داشته است.
 
ضیاییان با اشاره به اینکه استان های آذربایجان غربی 24 درصد و آذربایجان شرقی 20 درصد افزایش بارش نسبت به بلندمدت را تجربه کردند،افزود: سمنان،ایلام،زنجان،همدان،اردبیل،کرمانشاه وکردستان وضعیت بارش نرمالی در سال زراعی جاری داشته اند.
 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سومین سال کم بارش کشور روبه پایان است،بیان کرد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا شروع سال زراعی جدید باقی نمانده است،انتظار می رود که کاهش بارش در همین حد باقی بماند.
 
به گفته این مقام مسئول آخرین پیش بینی ها حاکی از آن است که با شروع سال زراعی جدید در بسیاری از مناطق کشور،بارش ها در حد نرمال باشد.
 
وی ادامه داد: البته میزان بارش ها در فصل پاییز به گونه ای نیست که بتواند کمبود میزان بارش در ماه های قبل را جبران کند چرا که در سال زراعی 96-97 به دلیل کمبود بارش،استفاده زیادی از ذخایر منابع آبی داشته ایم.
 
رئیس مرکز خشکسالی در پایان با بیان اینکه میزان بارش درسواحل جنوبی و دریای خزر کمتر از نرمال خواهد بود،تصریح کرد: این درحالی است که میزان بارش در مناطق شمال غرب بیش از حد نرمال پیش بینی می شود.