به گزارش پارس نیوز، 

محمد رجبی رئیس انجمن حمل ونقل ریلی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه از سال 88 شرکت‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری بخش مسافری ریلی ورود پیدا کردند، گفت: فرآیند خرید واگن مسافری در کشور بین 6 تا 10 سال است و هم اکنون با توجه به شرایط جعرافیایی کشور باید واگن‌های مناسبی را برای بخش ریلی خریداری کرد.

وی از مشکل بودن حمل آب در واگن‌ها خبر داد و افزود: واگن‌های مورد نیاز برای ناوگان ریلی باید دارای شرایط خاصی جهت حمل آب داشته باشند که خوشبختانه با همکاری متخصصان داخلی توانسته‌ایم واگن‌هایی با چنین شرایطی را تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران در بخش ساخت واگن همانند کشورهای توسعه عمی می کند، اظهار کرد: واگن‌های دو طبقه غزال و نورالرضا از نظر کیفیت همانند ناوگان‌های اروپایی و خارجی هستند.

رئیس انجمن حمل ونقل ریلی از توان مهندسی در تولید ساخت واگن‌ در کشور خبر داد و گفت: بخش سرمایه‌گذاری به دلیل ارزان بودن نسبت به سایر کشورهای اروپایی، از محصولات چینی استفاده می‌کند اما در بخش ساخت به تولید داخلی خود متکی هستیم.

رجبی اظهار کرد: از لحاظ تکنولوژی تفاوت بسیاری در بین تولید اتوبوس و ناوگان ریلی وجود دارد و دولت باید تفاوت این دو بخش را از لحاظ حمایت‌های مالی در نظر بگیرد.

وی توضیح داد: شرکت‌های داخلی ظرفیت تولید سالانه هزار و 600 واگن مسافری را دارند و در 10 سال اخیر بیشتر توجهات به سمت بخش‌های زیرساختی رفته و ما هم‌اکنون در بخش روسازی با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

رئیس انجمن حمل ونقل ریلی بیان کرد: تمامی شرکت‌های حمل ونقل ریلی باید هزینه‌ها را از محل درآمدهای خود تأمین کنند بنابراین با وجود  قیمت‌های کنونی بلیط، این هزینه‌ها تأمین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی شرکت‌های تولیدی توسط صاحبان خود در چنین شرایط اقتصادی تزریق مالی شدند، گفت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز باید در این بخش از شرکت‌های ریلی به عنوان یک توان اقتصادی بالقوه حمایت کند و در تصمیم‌گیری‌های خود انجمن ریلی را مشارکت دهد.

رجبی افزود: شرکت‌های حمل ونقل ریلی باید در مصوبات هیئت مدیره راه‌آهن یک نماینده بفرستد ولی شرکت راه‌آهن در این بخش همکاری نمی‌کند.

وی بیان کرد: متاسفانه هم‌اکنون شرکت راه‌آهن ایران هم در نقش سازمانی و هم در نقش اپراتوری قرار دارد و این مسئله ایجاد تضاد منافع می‌کند.

رئیس انجمن حمل ونقل ریلی با بیان اینکه میانگین عمر واگن‌های ریلی 21 سال است، گفت: متاسفانه در 5 سال گذشته حقوق کارگران افزایش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های نگه‌داری واگن‌ها بسیار زیاد شده بنابراین هم‌اکنون شرکت‌های حمل ونقل ریلی از لحاظ منابع مالی با مشکل مواجه شده‌اند.

رجبی افزود: در دو سال اخیر برخی از قطعات سیستم‌های ترمزی و چرخ‌دنده‌های لوکوموتیو‌ها را از کشور آلمان وارد کرده‌ایم و هم‌اکنون با توجه به نوسانات نرخ ارز برای تأمین این قطعات باید هزینه‌های چندین برابری را پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد: سهم ارزی در وابستگی  واگن‌های قدیمی 15 تا 25 درصد و در واگن‌های جدید 47 درصد است.

رئیس انجمن حمل ونقل ریلی با بیان اینکه هزینه‌های تعمیرات در واگن‌های نو مانند نورالرضا بسیار کمتر است، افزود: تمامی واگن‌ها برای تعمیرات وابسته به ارز هستند و ما هم‌اکنون برای نگه‌داری لوکوموتیوها نیز وابستگی 15 درصدی به ارز داریم.

رجبی با تاکید بر اینکه در داخل کشور هیچ تولیدکننده‌ای چرخ لوکوموتیو و یا واگن‌ را تولید نمی‌کند، اظهار کرد: ایران باید تجهیزات حساسی مانندترمز و چرخ دنده از خارج وارد کند، هم‌اکنون هزینه تعمیر یک گیربکس 110 هزار یورو است و ما هنوز نتوانسته‌ایم گیربکس‌های لوکوموتیو را برای تعمیر به خارج از کشور اعزام کنیم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون باتوجه به نوسانات نرخ ارز هزینه تعمیر گیربکس‌ها از 110 هزار یورو به 149 هزار یورو افزایش یافته است.

رئیس انجمن حمل ونقل ریلی تاکید کرد: میانگین عمر گیربکس‌های درجه یکی که از کشور آلمان وارد کرده‌ایم یک میلیون و 200 کیلومتر بوده و ما از این گیربکس‌ها برای بیش از 2 میلیون کیلومتر استفاده کرده‌ایم این در حالی است که میانگین عمر سایر گیربکس‌های درجه 2 یا3، 700 کیلومتر است.

رجبی با اشاره به اینکه تمامی موتورهای ترانزیت‌های بخش ریلی مربوط به تجهیزات نظامی است، افزود: تعمیر این ترانست‌ها در داخل کشور امکان‌پذیر نیست و برخی از آنها مربوط به تانک است.

وی از مشکل جدی در بخش ترانست‌های لوکوموتیوها خبر داد و افزود: در واگن‌های ریلی سعی کرده‌ایم بهترین جنس را خریداری کنیم اما ما هم‌اکنون در بخش تعمیرات و نگه‌داری آنها با مشکلات بسیاری روبرو شده‌ایم.

رئیس انجمن حمل ونقل ریلی از کیفیت سوخت گازوئیل در بخش ناوگان ریلی خبر داد و گفت: گازوئیلی که در کشور استفاده می‌شود نسبت به استانداردهای اروپایی، نامرغوب است و هم‌اکنون استانداردهای این سوخت‌ها بین 100 تا 150 پی‌پی‌ام است.

رجبی تصریح کرد: در بخش حمل و نقل ریلی تمامی هزینه‌ها از زمان ورود مسافر به ایستگاه تا زمان خروج آن از ایستگاه از سوی شرکت‌های حمل و نقل ریلی پرداخت می‌شود این در حالی است که در بخش حمل و نقل هوایی چنین هزینه‌هایی پرداخت نمی‌شود.

وی گفت: در صورتی که دولت ارز مورد نیاز برای این شرکت‌ها را تأمین نکند به زودی شاهد خوابیدن ناوگان ریلی در کشور می‌شویم.

رئیس انجمن حمل ونقل ریلی با اشاره به اینکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی حتی با دلار 4هزار و 200 تومانی نمی‌توانند هزینه‌های ایجاد شده در بخش ریلی را پرداخت کنند، افزود: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های حمل ونقل ریلی با دلار 4هزار و 200 تومانی نیز مشکل دارند این در حالی است که دولت حتی ارز دولتی هم به شرکت‌های ریلی پرداخت نمی‌کند و آنها مجبور هستند با ارز آزاد هزینه‌های خود را تأمین کنند.

رجبی از وزارت سمت درخواست کمک و همکاری کرد و گفت: در چنین شرایطی باید وزارت سمت باید به داد شرکت‌های حمل ونقل ریلی برسد، زیرا که با چنین شرایطی نمی‌توانیم از پس هزینه‌های تعمیر و یا نگه‌داری واگن‌ها برآییم.

وی تصریح کرد: در شش ماهه اول سال واگن‌ها وارد سیر می‌شوند و در 6 ماهه دوم باید برای تعمیر بروند، هم‌اکنون باتوجه به نزدیک شدن نیمه دوم سال باید ناوگان موجود در ریل وارد تعمیرات شوند اما با چنین هزینه‌هایی چگونه می‌توانیم از پس هزینه‌های آنها برآییم.

انتهای پیام/