محمدعلی حسن‌زاده امروز در حاشیه همایش روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 90 درصد تجارت جهانی از نظر وزن صرفا به روش حمل و نقل دریایی جابجا می‌شود، اما با این وجود عامه مردم و حتی بخشی از متخصصان حقوقی حمل و نقل از گستردگی اقدامات و الزامات زنجیره حمل در این حوزه آگاه نیستند.

وی ادامه داد:‌ طیف وسیعی از فعالیت‌ها در قالب زنجیره‌های ارزش و دانش در نهایت می‌تواند به جابجایی کالا از مبدا به مقصد منتج شود. در این میان دریانوردان به عنوان یکی از بازیگران مهم و کلیدی همواره در صنعت حمل و نقل دریایی نقش به سزایی دارند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد دریانوردان به دانش و تخصص‌های متعدد مجهز باشند، گفت: در کشتی‌های کوچک مجهز به تجهیزات تخلیه و بارگیری،این دریانورد است که می‌تواند در بندر با راهبری جرثقیل‌های کشتی به فرایند تخلیه و بارگیری کمک کند.

حسن‌زاده ادامه داد:‌ امروزه در برخی شناورها بسته‌بندی کالا یا ارائه سایر خدمات ارزش افزوده‌ای در طول سفر جزئی از وظایف دریانورد محسوب می‌شود.

وی  گفت: با تخصصی شدن شناورها به منظور استفاده حداکثری از مزیت اقتصاد مقیاس در حمل و تسریع در تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر، تعداد دریانوردان شاغل بر روی این دست از شناورها کاهش قابل مقایسه‌ای نسبت به شناورهای کالاهای عمومی و غیرتخصصی داشته است.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با تخصصی شدن کشتی‌ها بنادر نیز به تجهیزات تخصصی تخلیه و بارگیری کالاها مجهز شده‌اند و همچنین ترمینال‌های تخصصی برای ارائه خدمات به کشتی‌های حامل یک نوع محموله دارند.

حسن‌زاده اضافه کرد: آنچه در عمل موجب شده تا زمان ارائه خدمت به شناورها در بندر به عنوان یک شاخص بهبود مستمر داشته باشد، حال آنکه دریانوردان در مقایسه با گذشته مدت زمان بسیار کمتری را در بندر سپری می‌کند.

وی تاکید کرد: صیانت از نیروی کار دریانورد ایجاب می‌کند تا کشورها در ارائه خدمات رفاهی به دریانوردان و اجرای کنوانسیون MLC اهتمام جدی داشته باشند. هر چند اجرای کنوانسیون می‌تواند مدت زمان کوتاه حضور دریانوردان در بندر را برای آنها به محیط خاطره‌انگیز تبدیل کند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود:‌تدوین و تصویب بسته‌ها و مشوق‌هایی که بتواند از دریانوردان حمایت قانونی، شغلی و اجتماعی را به همراه داشته باشد، امری اجتناب‌ناپذیر است.

حسن‌زاده تاکید کرد:‌ دریانوردان در نقش سربازان اقتصادی در همه کشورها نقش قابل توجهی در تولید ناخالص ملی می‌توانند ایفا کنند.

وی افزد: روز جهانی دریانورد می‌تواند علاوه بر تبیین اهمیت دریانوردی بازرگانی به عنوان شریان تجارت فرامرزی کشور آگاه سازی آحاد جامعه از منزل و جایگاه رفیع دریانوردی به عنوان بخش کلیدی از زنجیره‌های ارزش و داشتن در تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی کمک به سزایی کند.

انتهای پیام/