به گزارش پارس نیوز، 

فرزانیان رئیس اتحادیه نوشت افزار در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین لوازم التحریر مورد نیاز بازار وجود ندارد اما تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند.

وی ادامه داد:به طور مثال در حوزه تولید مداد وابستگی به واردات چوب وجود دارد که برخی تولیدکنندگان از ماه نخست سال ثبت سفارش انجام داده اند و پس از چندین ماه توانسته اند محصول خود را ترخیص کنند و این وقفه در تامین مواد اولیه مشکلاتی در این بخش ایجاد کرده است.

فرزانیان با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه تولید داخل از طریق پتروشیمی ها نیز اظهار داشت: در این خصوص نیز کمبود وجود دارد و این موضوع را به وزارت صمت اطلاع داده ایم.

رئیس اتحادیه نوشت افزار تصریح کرد: 90 درصد کالاهای حوزه لوازم التحریر در گروه 3 کالایی قرار دارند که دیگر ارزی به آن اختصاص نمی یابد و به طور قطع افزایش قیمت ارز بر این بخش تاثیر گذار است.

وی افزود: افزایش قیمت نوشت افزار به دلیل رشد نرخ ارز غیر منطقی نیست و خیلی دیر در این بخش شروع شده است.

فرزانیان گفت:نظارت و بازرسی در این حوزه ضعیف است و باید تقویت شود البته نگه داشتن اجناس به طمع گرانی در این صنف وجود ندارد و تولیدکنندگان تمایل به فروش هرچه زودتر محصولات خود به ویژه در آستانه سال جدید تحصیلی دارند.

افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی

در ادامه برنامه حسینی تولید کننده لوازم التحریر در خصوص مشکلات این بخش گفت: تولید کنندگان با تمام توان فعالیت دارند اما با توجه به شرایط خاص ارزی و ضرورت تامین مواد اولیه به صورت نقدی ، مشکلاتی در نقدینگی به وجود آمده است.

وی افزود: عمده مواد اولیه این بخش یا وارداتی است و یا مربوط به پتروشیمی ها می شود که هر دو مورد افزایش قیمت داشته اند.

این فعال حوزه نوشت افزار تصریح کرد:مدیریت بازار در این شرایط به انجام یک مجموعه کار شامل حمایت از تولید ، نظارت بر واردات، تامین تکنولوژی های نوین و اقدامات فرهنگی نیاز دارد.

لزوم درخواست عرضه اختصاصی مواد پتروشیمی برای تامین نیاز تولیدکنندگان

بر اساس این گزارش صحاف زاده معاون اجرایی انجمن پتروشیمی در ادامه برنامه تصریح کرد: در حوزه نوشت افزار ماده اولیه تولید خودکار و  چسب نواری  به صورت مداوم از سوی پتروشیمی تولید و در بورس عرضه می شود.

وی افزود : ما موظفیم محصولات خود را در بورس عرضه کنیم  و اگر کمبودی در این بخش وجود دارد تولیدکنندگان باید آن را به وزارت صمت اطلاع دهند  تا مجوز عرضه مستقیم و اختصاصی آن را بدهد.

صحاف زاده تاکید کرد: قیمت مواد اولیه در بازار 4 برابر بورس است چراکه برخی افرادی که تولیدکننده نیستند اما مجوز دارند این مواد را از بورس تهیه می کنند و در بازار آزاد به قیمت بیشتر به فروش می رسانند.

انتهای پیام/