به گزارش پارس به نقل از قانون: این روزها بساط اظهار نظر کاندیداها درباره اقتصاد داغ است. بازار تهران بیش از هر زمان دیگر پذیرای کسانی است که قصد دارند ردای ریاست جمهوری را بپوشند و بازار از آنجا که قلب تپنده اقتصاد است، میزبان این روزهای کسانی است که فردا می خواهند مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده بگیرند، هر چند که همه این ها دیروز نیز مسئول بوده اند. در حالی شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات یازدهم آغاز شده است که بیش از هر زمان دیگری اقتصاد نقل محافل است و تورم و بیکاری، بحران خانواده ها. قدرت خرید ایرانی ها با کاهش ارزش پول ملی آب رفته است و انتقاد از وضعیت موجود پای ثابت تمامی صحبت هاست. چه صحبت های کاندیداها و چه صحبت های نمایندگانشان و حتی مردم.
محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار قانون، مبنی بر اینکه آیا در لابلای صحبت های کاندیداها راه حلی اساسی برای بحران های اقتصادی کشور می بینید یا خیر گفت: برای برون رفت از مشکلات باید ابتدا خود مشکل را تشخیص داد. تشخیص بیماری البته هم از پزشک بر می آید و هم شاید از مادربزرگ پزشک. آنچه مادربزرگ پزشک را از پزشک متفاوت می کند، راهکار حل بیماری است و نه چیز دیگری. وی گفت: با دیدن یک سری علائم می توان گفت که بیماری بروز کرده است و حالا باید ریشه ها و دلایل بروز بیماری شناسایی شود. اینکه برای حل مشکل، اولویت کدام است و چه راهکاری را باید مد نظر قرار داد.
وی گفت: حالا همه این ها حکایت همان اقتصاد ماست که بیمار شده و وضعیتی بحرانی دارد. من فکر می کنم ما در شرایطی هستیم که نباید دنبال کسی باشیم که معجزه کند. این کسانی که در میدان هستند، همین که وضع را بدتر نکنند هنر کرده اند چه برسد به اینکه بخواهند معجزه وار مشکل را حل کنند.
وی در توضیح این مطلب افزود: من معتقدم باید تصمیمی برای انتخابات بگیریم و کسی را راهی نهاد ریاست جمهوری کنیم که خسارتش کمتر باشد نه اینکه انتظار داشته باشیم بتواند مشکل را حل کند. همین که وقتی این افراد سکان اجرایی کشور را در دست گرفتند، تورم از این بدتر نشود، خودش خیلی است نه اینکه توقع حل مشکل تورم را داشته باشیم.
وی گفت: وقتی برنامه های کاندیداها را می بینیم تعجب می کنم. این افراد به جای اینکه بگویند چه کار نمی کنند، می گویند که چه کار می کنند؟ کافی است بیایند و تعهد دهند در دوره خود چه کارهایی را انجام نمی دهند. مثلا بگویند من قانون گریزی نمی کنم، تورم را تشدید نمی کنم، خودکامگی نمی کنم و همین ها کافی است تا ما با این جملات منفی متوجه شویم که با فردی روبه رو هستیم که از چه کارهایی پرهیز می کند. خوش چهره گفت: همین ها باعث می شود که ما بفهمیم این افراد به چه چیزی التزام دارند والا کسی نمی تواند در این وضعیت معجزه کند و مشکلی را از مشکلات برطرف نماید.
دنبال مقصر نباشید
مجیدرضا حریری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص شعارهای اقتصادی کاندیداها گفت: به نظر می آید که کاندیداهای ریاست جمهوری دردها را فهمیده اند و به آن اشاره می کنند. مثلا می گویند اشتغال و تورم و کاهش ارزش پول ملی از مشکلات مهم اقتصادی ماست، اما من در برنامه ها راه حل مشخصی را ندیده ام. وی در توضیح این مطلب افزود: مردم کوچه بازار هم در مورد این مشکلات صحبت می کنند. مثلا می گویند گرانی شده و بچه هایمان بیکار هستند، شناسایی درد مهم نیست، همه می دانند مشکلات ما چیست اما موضوع مهم برنامه عملی و راهبردی برای حل بحران است.
وی گفت: در تمام صحبت ها، تیغ تیز انتقاد متوجه کسانی است که در حال ترک قدرت هستند، من اصلا این شیوه را قبول ندارم و با صراحت بگویم که دنبال مقصر گشتن نوعی عوام فریبی است.
وی گفت: اقتصاد قابل اندازه گیری است. کاندیداهای محترم می گویند وضع تولید خراب است، خب بگویند می خواهند در طول چهار سال نرخ رشد این بخش را به چقدر برسانند یا اینکه نرخ بیکاری بالاست، خب بگویند که در طول یک سال یا چهار سال چقدر شغل ایجاد می کنند.
وی با اشاره به اینکه اصلا قصد ندارد در حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ورود کند، گفت: من کاری ندارم کاندیداها در این حوزه ها چه برنامه ای دارند چون تخصص من هم نیست اما می خواهم بدانم در بخش اقتصاد برنامه کمی شان چیست؟
وی ادامه داد: باید بگویم که این انتقادات به دولتی که دوره اش به پایان رسیده هم چندان شفاف نیست. کاندیداها برخی اوقات در حرف هایشان تناقض است. من بدون نام بردن از فرد خاصی می گویم که همه هشت کاندیدا می گویند که ما قصد داریم تورم را پایین بیاوریم و با این حجم نقدینگی مخالفیم اما شجاعت این را ندارند که تکلیفشان را با این موضوع که به پرداخت نقدی یارانه ها ادامه می دهند یا خیر روشن کنند. اگر شما می خواهید تورم را کنترل کنید، چطور به پرداخت یارانه ادامه می دهید. آیا قبول دارید این یارانه ۴۵ هزار تومانی نوعی عوام فریبی است و مردم خیلی بیش از این ۴۵ هزار تومان از جیبشان رفته است؟
وی گفت: از سوی دیگر هیچ کدام از کاندیداها روشن نگفتند که نظرشان درباره مسکن مهر چیست؟ اینکه مسکن مهر خوب است اما اشکالاتی دارد که حرف درستی نیست. اصلا مگر بعد از فروپاشی شوروری هیچ دولتی در این ابعاد وارد ساخت مسکن شده است که دولت ایران شد و نتیجه دخالت دولت ها در این بازار چه بوده است؟ آیا رفاه ایجاد شد؟ من واقعا نمی توانم قبول کنم که کلی و بدون ورود به این مباحث درباره گذشته صحبت کنیم و بعد هم از آینده بگوییم و طوری وانمود کنیم که انگار همه چیز به گردن این گروهی است که در حال رفتن هستند.
وی گفت: وقتی گذشته را شفاف نقد نکنید نمی شود برنامه آینده را با شفافیت اعلام کرد و این رفتار در شأن مردم و نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران نیست.