به گزارش پارس نیوز، 

 علی فتاحی روز چهارشنبه در همایش جامع اخلاق حرفه‌ای و پزشکی قانونی که به همت سازمان نظام پزشکی درحال برگزاری است، افزود: اگر مردم بدانند چه موادی در این مواد غذایی وجود دارد، به هیچ غذایی لب نمی زنند.
وی درخصوص شکایات در بخش درمانی نیز اظهار داشت: در بخش درمانی ٩٠٠ مورد شکایت بوده که این میزان شکایت از ١٢٠ میلیون مراجعه سرپایی و یک میلیون و 5٠٠ هزار بستری انجام شده است.
فتاحی کل شکایت های تعرفه های پزشکی در تهران در بخش سرپایی در سال گذشته را 4٠٠ مورد عنوان کرد و گفت: ١5٧ مورد آن منجر به محکومیت شد البته از ٢٨٨ شکایت در بخش بستری از یک میلیون و 5٠٠ هزار مراجعه، ٢٧٠ شکایت از بیمارستان های تهران بود که ٩5 درصد بیمارستان ها تبرئه شدند.
وی اظهار داشت: تمام احکامی که در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی صادر می‌شود، در نهایت در تعزیرات حکومتی، دادگاه ها و شورای حل اختلاف تایید و صادر می شود و مشخص نیست که چرا برخی می گویند باید صدور حکم از سازمان نظام پزشکی گرفته شود.
فتاحی ادامه داد: در هیات های بدوی که حکم صادر می شود، قوی ترین گروه متشکل از ١٣ نفر شامل قاضی در راس کار و متخصصان گروه های پزشکی مختلف حضور دارند که می توان گفت چنین تشکیلاتی در هیچ جا وجود ندارد.
فتاحی اضافه کرد: در مجموع شکایت از کادر درمانی در همه جای دنیا وجود دارد و هیچ پزشکی نمی تواند بگوید که کاری که برای بیماران انجام می دهد ١٠٠ درصد عارضه ندارد؛ بیمار نمی تواند تقصیر و قصور را از عارضه تشخیص دهد اما متاسفانه در فضای مجازی اینگونه مسائل زیاد مطرح می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در کل دنیا سه درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت می شود که در ایران این رقم بسیار پایین تر است که در بخش بستری یک دهم درصد است با وجود اینکه ٩٠٠ میلیون بار مراجعه سرپایی و بستری در سال ٩6 انجام شده است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: کل شکایت های سال گذشته حدود ١5 هزار شکایت بوده که این آمار در جامعه ای است که به قول سخنگوی قوه قضاییه ١5 میلیون پرونده شکایت در کل کشور وجود دارد، نشان می دهد اگر طرف دعوا را دو نفر بدانیم از جمعیت ٨٠ میلیونی کشور حدود ٣٠ میلیون نفر در کشور درگیر این مشکلات هستند.
وی اظهار داشت: از ١5 هزار پرونده در نظام پزشکی 4٠ درصد به تعزیرات حکومتی، نظام پزشکی و دادسراها و دادگاه ها شکایت کردند که این آمار نشان می‌دهد کل شکایت ها از جامعه پزشکی حدود ١٠ هزار مورد بوده است. معتقدیم باید با خاطیان برخورد شود اما باید به گونه ای باشد که تخلف دیگر صورت نگیرد.
فتاحی معتقد است که علت ٩٠ درصد شکایت از پزشکان، برخی مسائل مانند مسائل اخلاقی و روانی است. البته بیشترین شکایت در بخش سرپایی مربوط به پزشکان عمومی و دندانپزشکان و در بخش بستری مربوط به متخصصان زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی عمومی است.
وی تصریح کرد: البته ناگفته نماند که ٧٠ درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی و دندانپزشکان تشکیل می دهند و در 4٢ درصد پرونده شکایت بیماران، پزشکان محکوم می شوند.
فتاحی ادامه داد: در دادسراها میزان محکومیت پزشکان ٣٩ درصد است و این نشان می دهد که حساسیت در نظام پزشکی بیشتر است اما هجمه های زیادی می شود مبنی بر اینکه که با پزشکان برخورد نمی شود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: همچنین ٧٠ درصد پرونده های هیات عالی نظام پزشکی منجر به محکومیت می شود و ٧٠ درصد پزشک محکوم و ٣٠ درصد تبرئه می شود.
وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط به ازای هر یک هزار نفر 4.3 نفر نیروی انسانی (کادر درمانی پروانه دار) فعالیت دارند که در تهران این آمار 5.6 نفر اما در سیستان و بلوچستان 3.1 نفر است.
فتاحی درباره آمار شکایت به ازای هر ١٠ هزار نفر جمعیت نیز افزود: این آمار 6 دهم درصد است که در ایلام ٢ مورد شکایت و در یزد و هرمزگان یک دهم شکایت است اما شکایت به ازای هر ١٠ هزار نفر کادر درمانی ٢ بار است که باز در ایلام 7.6 بار و در یزد نیم بار شکایت است.
وی معتقد است فاکتورهایی همچون فقر و مسائل فرهنگی در شکایت تاثیرگذار است و آمارها نشان می‌دهد هرجا امکانات و تجهیزات پزشکی کمتر است، میزان شکایات بیشتر می شود.
اجتمام * ٧٢6٨*1834