به گزارش پارس، وضعیت بازار این کالا تا حدودی با بازار کالاهای کامپیوتری متفاوت است. این تفاوت را می توان چه در حجم تقاضا و چه در میزان واردات و موجودی بازار مشاهده کرد.
اگر سری به بازار خرید و فروش این کالا بزنید و جریان ورودی کالاهای جدید و همچنان میزان تقاضای بازار را مشاهده کنید این تفاوت بین بازارها به چشمتان می آید و شاهد افرادی خواهید بود که در گروه های مختلف قیمت برای خرید گوشی اقدام می کنند.
کارشناسان نیز اعلام کرده اند، با وجود کاهش تقاضا برای انواع لپ تاپ و قطعات کامپیوتری بازار گوشی های هوشمند موبایل و تبلت رونق دارد و موبایل و تبلت در حال تصاحب جایگاه لپ تاپ ها در بازار هستند.
در هر حال بازار گوشی همچنان مشتریان خود را در رده های گوناگون قیمتی دارد و بازار این کالا در مقایسه با سایر کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر یک بازار زنده و پویاست.
با توجه به این موضوع ما قصد داریم در این بخش ضمن بررسی بازار این کالا به معرفی مدل های پرفروش در بازار بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه مندید، یا قصد خرید گوشی دارید این گزارش را بخوانید:
بازار گوشی در یک نگاه
از زمان آغاز نوسانات نرخ دلار آزاد که در بازار گوشی هم با رشد قیمت ها مواجه شدیم، بازار این کالا در یک برهه زمانی شش تا هشت ماهه به رکود رفت و حتی در برخی از ماه ها رونق به کلی از بازار رخت بر بست.
اما در ماه های پایانی سال گذشته بازار ناگهان متحول شد و تقاضا برای گروه های گوناگون قیمتی در بازار گوشی افزایش یافت. پس از آن نیز از ابتدای اردیبهشت ماه و با ورود برخی از گوشی های جدید به بازار، شاهد رشد تقاضا در بازار این کالا بوده و همچنان هستیم.
فعالان بازار می گویند، بازار گوشی دیگر مانند سابق بازاری فصلی نیست که در یک فصل پررونق و در فصلی بی رونق باشد. بلکه امروزه خریداران این کالا همزمان با ورود مدل های جدید به بازار نسبت به خرید اقدام می کنند و تقاضا بر پایه زمان معرفی یا عرضه محصولات جدید صورت می گیرد.
به گفته فعالان بازار، اتفاق دیگری که در بازار گوشی رخ داده است این است که رده بندی برندها تغییر کرده است و اکثر تقاضا برای برندهایی است که مبتنی بر سیستم عامل آندروید هستند.
علی سلماسی یکی از کسبه بازار موبایل در خیابان جمهوری اعلام کرد، با عرضه گوشی های هوشمند و آغاز رقابت بین سیستم عامل ها بازار گوشی دستخوش تغییرات بسیاری شد. به گفته وی، رشد تقاضا برای برندهایی که سال ها در بازار گوشی در رویای تصاحب رتبه های یک و دو بودند یکی از اتفاقاتی است که در یکسال اخیر شاهد آن بودیم. به گفته وی، از حدود یکسال قبل برندهایی نظیر سونی، سامسونگ و… با رشد تقاضا و در مقابل برند نوکیا که سال ها رکورد دار فروش در بازار بود با کاهش تقاضا و تنزل رتبه مواجه شد.
این فعال بازار افزود: البته دلایل دیگری در بروز این اتفاق موثر بود. اما به گفته کارشناسان مهم ترین موضوع بحث سیستم عامل ها است.
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به دنیای اقتصاد اعلام کرد، طی ماه های اخیر تنوع مدل در برندهای آندرویدی بسیار بیشتر از برندهای ویندوزی و… است و این موضوع گویای این امر است که مردم امروز آگاهانه خرید می کنند و کالایی می خواهند که از امکانات کاربردی آن نهایت استفاده را ببرند. این فعال بازار همچنین افزود: در حال حاضر اکثر خریداران بازار گوشی، بر حسب علاقه مندی به برندها و سیستم عامل ها خرید می کنند و این علاقه مندی به برند و سیستم عامل است که نوع نیاز و تقاضا را در بازار تعیین می کند. به گفته این فعال بازار در حال حاضر یک علاقه مند برند اپل به سراغ گوشی های سونی یا سامسونگ یا نوکیا نمی رود. همانطور که علاقه مند سیستم آندروید به سراغ گوشی های اپل نمی رود در نتیجه مشخص شدن نوع علاقه مندی ها در بازار گوشی منجر به کاهش سرگردانی خریداران و سهولت خرید شده است.
گران ها و میان قیمت ها بیشتر می فروشند
در حال حاضر در بازار گوشی رده های قیمتی فوق ارزان قیمت (گوشی های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی) ، ارزان قیمت (هوشمندهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی) ، میان قیمت (هوشمندهای ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان) و گران قیمت (یک میلیون تومان به بالا) رعایت می شوند که بیشتر تقاضا برای گوشی های رده های میان و گران قیمت است.
فعالان بازار با بیان این مطلب که گوشی های فوق ارزان اصلا در بازار مخاطب ندارند اعلام کردند، دیگر گذشت آن زمان که برخی از خریداران گوشی از گوشی تنها انتظار پاسخ دادن به تماس ها را داشتند. بلکه امروزه حتی ابتدایی کاربران نیز از گوشی حداقل انتظار تجهیز به دوربین و صفحه نمایش رنگی و… را دارند. در نتیجه گوشی های فوق ارزان در حال خروج از رده هستند.
مردانه یکی از کسبه بازار افزود: در حال حاضر میان قیمت های هوشمند و گران قیمت ها مخاطبان بازار را تشکیل می دهند که اکثرا جوانان و دانشجویان از خریداران نمونه های میان قیمت و گران قیمت هستند.
به گفته وی، اکثر خریداران این گوشی ها علاوه بر توجه به سیستم عامل و برند گوشی به موارد دیگری نظیر اندازه صفحه نمایش و قطر گوشی، امکانات ارتباطی و… توجه دارند و ظاهر گوشی در مرحله بعدی قرار دارد. به گفته وی، این به معنی این است که کاربران گوشی های هوشمند نیز هوشمند شده و با آگاهی و هوشمندانه خرید می کنند!