به گزارش پارس نیوز، 

انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مجموعه‌های تابعه این وزارتخانه در جمع خبرنگاران برنامه های راهبردی این وزارتخانه در دولت را مورد اشاره قرار داد و درباره خط فقر اعلام شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای شهروندان تهرانی، گفت: یکی از برنامه‌های ما در وزارت رفاه، ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی قوی است. وقتی برای ۲۵ میلیون معلول در کشور برنامه داریم، باید بدانیم خط فقر هم چقدر است؟ البته هیچ آمار و ارقام مستندی در کشور وجود ندارد که خط فقر ۵ میلیون تومان است .اگرچه مبنای ما برای مستندات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی است که شاخص‌ها را اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: دو برنامه حمایتی برای کل آحاد جامعه شامل تأمین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و حمایت اجتماعی از پنج دهک کم‌درآمد و حداقل حقوق‌بگیر مورد کارشناسی قرارگرفته است و تا دو هفته آینده نهایی و ابلاغ می‌شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بسته های حمایتی و نحوه تقویت قدرت معیشت خانوارها با توجه به شرایط اقتصادی کنونی گفت: برای انجام این حمایت ها دو طرح داریم؛ این حمایت ها می تواند در قالب تامین کالاهای اساسی شامل برنج، گوشت مرغ و روغن به وسیله کوپن های الکترونیک باشد. طرح دومی که برای حمایت از اقشار آسیب پذیر تهیه شده اینکه قدرت خرید آنها از طریق افزایش میزان یارانه نقدی باشد، زیرا روستائیان می توانند به عنوان مثال با پرورش دام و طیور بخشی از کالاهای اساسی خود را تامین کنند؛البته این موضوع قطعی نشده که کدامیک از این شیوه ها قرار است به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه برای تقویت وضع معیشتی خانوارها این است که به پنج دهک پایین جامعه کمک های نقدی پرداخت شود. هر چندهنوز رقم قطعی به عنوان کمک نقدی که به این پنج دهک باید پرداخت شود، تعیین نشده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:یکی از اقدامات خوب دولت و مجلس افزایش مستمری‌بگیران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از سال ۹۶ است که شاهد افزایش سه تا پنج برابری مستمری‌بگیران هستیم.

محسنی بندپی افزود: باهدف کاهش فقر مطلق و برقراری عدالت اجتماعی ۷۵۰ هزار خانواری که درآمدشان از مستمری پرداختی وزارتخانه کمتر است به‌مرور تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی همچنین از اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق خبر داد و در ادامه به برنامه های عملی دولت برای پیشگیری از آسیب ها و معلولیت ها اشاره و تاکید کرد: در این زمینه پیش از این شاهد تولد ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول در سال بودیم که با رایگان شدن آزمایش های تشخیص طبی و غربالگری ها در سال گذشته از تولد ۱۴۸۰ کودک معلول جلوگیری شد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برنامه راهبردی دولت برای اشتغال با یادآوری اینکه وزارت کار تا سال ۹۶ مسئولیت اشتغال را عهده‌دار نبود، گفت: حالا وزارتخانه تولیت بسیاری از طرح های اشتغال را پذیرفته است، طرح تکاپو، طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان و اشتغال روستایی از این موارد است که با اولویت روستاها و مناطق محروم و عاملیت چهار بانک ۱۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه اشتغال روستایی مصوب شد.

وی یادآور شد: ما پیگیر مرحله دوم اختصاص اعتبارات توسعه اشتغال روستایی هستیم و اعلام می‌کنیم که امیدواریم مرحله دوم را هم بتوانیم خیلی سریع در اختیار بانک‌های عامل قرار بدهیم تا به این حرکت بسیار خوبی که با محوریت استانداران و مدیران کار در استان‌ها شکل‌گرفته، تداوم ببخشیم.

محسنی بندپی تأکید کرد: در مرحله دوم اشتغال روستائیان، بحث کارورزی در بنگاه‌های اقتصادی مطرح است که به‌موجب آن جوانان تحصیل‌کرده مشغول به کار خواهند شد. در این زمینه هم تقاضا در بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که از نیروهای تحصیل کرده استفاده کنند؛ جوانان تحصیل کرده هم که از ظرفیت بالایی برخوردارند در اجرای این طرح می توانند از شرایط ایجاد شده استفاده کنند و مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: دولت هم حق مسئولیت مدنی آنها را ماهانه ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و اگر به صورت کارورزی در محیط بنگاه‌های اقتصادی مشغول شوند تا دو سال بیمه کارفرمایی را تقبل می‌کند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طرح تکاپو که توسعه اشتغال پایدار است هم یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام ماست که به‌موجب این طرح در خصوص رشته‌هایی که مزیت نسبی در کل کشور دارند مانند آی‌تی، سلامت و صنایع‌دستی اقداماتی صورت گرفته که مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است: در این نشست از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت نمادین چند طرح مربوط به سازمان بهزیستی، تامین اجتماعی و پتروشیمی جم افتتاح شد.

 

انتهای پیام/