به گزارش پارس به نقل از خراسان: معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزایده گذاشتن اکتشافات معادن، از اختصاص بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به بخش معدن خبر داد و گفت: اکتشاف معادن از طریق مزایده به بخش غیردولتی واگذار می شود. به گزارش تسنیم، وجیه ا… جعفری امروز در نشست خبری با اعلام برنامه های وزارت صنعت در حوزه معدن ضمن بیان این مطلب که از سال گذشته بحث توسعه اکتشافات مواد معدنی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است، اظهار داشت: برای تحقق این هدف به بررسی شرایط و زمینه سازی هایی در یک فرآیند کلی برای حضور پررنگ بخش غیردولتی در این حوزه اقدام کرده ایم. وی با اشاره به اینکه این هدف به معنای عدم حضور بخش غیردولتی در صنایع معدنی نبود، افزود: درصددیم امسال حضور بخش غیردولتی را در فعالیت های معدنی به خصوص در اکتشافات پررنگ تر از گذشته کنیم. معاون معدنی وزیر صنعت با بیان اینکه در فضای باقی مانده کشور امکان توسعه اکتشاف تا ۴۰ درصد از مساحت کل کشور وجود دارد، تصریح کرد: در ابتدای امسال بحث سهمیه بندی حوزه های اکتشافی در کشور مطرح شده و نهایتاً این پهنه ها از طریق مزایده به بخش غیر دولتی برای انجام مطالعات پایه و کارهای اکتشافی واگذار می شود.

به گفته جعفری کشور دارای۶۸ نوع مواد معدنی است که هم اکنون امکان ارتقای این عدد به ۸۰ نوع ماده معدنی میسر است. البته به اعتقاد وی درحال حاضر ذخیره مواد معدنی کشور ۴۰ میلیارد تن است که در سال گذشته میزان کل استخراج مواد معدنی بیش از ۱۹۰ میلیون تن بوده است. وی به تشکیل کارگروه توسعه صنعت و تاثیرات مثبت آن بر بخش معدن کشور اشاره کرد و گفت: تاسیس چنین کار گروهی باعث توسعه اکتشافات و شناسایی پتانسیل های بالای مناطق مختلف کشور گردید البته اقدامات و تصمیمات موثری در سال جاری برای توسعه بخش معدن اتخاذ شده است که در ۶ ماه دوم می توان شاهد تاثیرات آنها به خصوص حضور بخش غیردولتی در این حوزه بود.

وی به اختصاص بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به بخش معدن اشاره کرد و گفت: این میزان مبلغ در هفت استانی که کارگروه توسعه صنعت تشکیل شده اند توزیع خواهد شد.