به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از وزارت نیرو؛ شاهین پاکروح معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  با اشاره به آبرسانی به روستاها اظهار کرد: در طی سالیان گذشته افت شدید منابع آبی شرب روستا‌ها که عمدتاً از منابع آبی محلی بوده ، باعث شده تا مطالعات طرح‌های آب‌رسانی روستایی به جهتی سوق پیدا کند که با تجمیع چند روستا و اتصال آن‌ها به منابع آبی پایدار و مطمئن، تأمین آب روستا‌ها در قالب مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی انجام شود.

اجرای ۱۵۰۰ مجتمع آب‌رسانی روستایی در کشور

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطالعات هزار و ۵۰۰ مجتمع آب‌رسانی در کشور انجام شده و در مرحله اجرا می‌باشد، ادامه داد: از این تعداد ۹۲۴ مجتمع آب‌رسانی در کشور حدود ۱۶ هزار روستا را تحت پوشش قرار می‌دهند و بخش عمده‌ای از مشکلات کمی و کیفی آب شرب روستا‌ها را به صورت کامل مرتفع می‌سازند.


بیشتر بخوانید:چند هزار روستا از آب لوله کشی بهره‌مند شدند؟/جزییات اقدامات برای حل کم آبی سیستان و بلوچستان


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: تکمیل تمامی اجزای این طرح به حدود ۷۹ هزار میلیارد ریال با فهرست بهای سال ۱۳۹۶ اعتبار نیاز دارد که با اجرای کامل این طرح شاخص بهره‌مندی آب روستایی کشور به صورت مناسبی افزایش می‌یابد.

پاکروح ادامه داد: برای پیشبرد اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی و با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین کسب اجازه از مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ اعتباری به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۶ مبلغ هشت هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال و در سال جاری نیز مبلغ هفت هزار میلیارد ریال برای طرح‌های بخش روستایی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی دارای اولویت یکی از پروژه‌های شاخص اقتصاد مقاومتی در سال جاری است، ادمه داد: این طرح با هدف آب‌رسانی به بیش از یک هزار و ۵۰۰ روستا و جمعیتی در حدود ۱.۵ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: طرح‌های دیگری نیز برای رفع مشکلات و فرسودگی شبکه توزیع و یا رفع مشکلات کیفی خاص در برخی منابع آب شرب روستایی مثل وجود فلزات سنگین و… وجود دارد. البته وزارت نیرو تمرکز اصلی خود را بر روی طرح آب‌رسانی به مجتمع‌های دارای اولویت قرار داده است چرا که اثربخشی این مجتمع‌ها بسیار بالا بوده و می‌تواند بخش اساسی مشکلات تأمین آب شرب روستایی را به طور کامل مرتفع سازد.

پاکروح افزود: در بخش‌هایی از کشور نظیر مناطقی در استان سیستان و بلوچستان شاخص برخورداری از آب شرب و سالم کمتر از میانگین کشوری است و حال آن که در همان حوزه دو سد وجود دارد که به راحتی می‌توانند نیاز حدود ۵۰۰ روستای منطقه را مرتفع کند. این در حالی است که کمبود اعتبارات اختصاص یافته برای تکمیل این طرح‌ها، اجرای آن‌ها را با تأخیر روبه رو کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبارات صندوق توسعه‌ی ملی تکمیل طرح‌های آب‌رسانی روستایی را با سرعت مناسبی به پیش برده است، بیان کرد: در مقطعی که تعداد بسیاری از طرح‌های آب‌رسانی روستایی در آستانه تکمیل قرار داشته و یا بخش‌هایی از آن‌ها از سرعت اجرایی مناسبی برخوردارند، تداوم تأمین اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها، برای به نتیجه رساندن هزینه‌هایی که تاکنون صورت گرفته، ضروری و حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد: بر این اساس در طی دولت یازدهم و تا پایان مردادماه سال گذشته آب‌رسانی به هفت هزار و ۱۵۴ روستا انجام شد و حدود ۵.۲۵ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش قرار دارد.

آبرسانی به ۱۹۰۰ روستا طی دولت دوازدهم

پاکروح یادآور شد: در بازه زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، تعداد سه هزار و ۷۷۳ روستا با جمعیت ۲.۵ میلیون نفر از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند. با تداوم این روند در دولت دوازدهم یعنی از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه ۱۳۹۷، آب‌رسانی به یک هزار و ۹۳۵ روستا با مجموع جمعیت ۱.۳۳ میلیون نفر انجام شده است که بخشی از این طرح‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه همزمان با هفته دولت سال جاری پروژه ها‌ی آب‌رسانی در ۷۹۶ روستا با جمعیتی بیش از ۵۱۸ هزار نفر در ۲۱ استان کشور افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل تأمین آب شرب و بهداشتی روستا‌ها از طریق حفر و بهسازی چاه و چشمه و قنات (بیش از ۵۰ مورد) با مجموع به ظرفیت ۹۷۴ لیتر بر ثانیه، احداث مخازن ذخیره آب (زمینی و هوایی) به ظرفیت ۵۸ هزار مترمکعب، احداث ۲۶۸ کیلومتر انتقال آب، توسعه ۴۱۵ کیلومتر شبکه توزیع، اصلاح و بازسازی ۱۲۹ کیلومتر شبکه توزیع آب و احداث ایستگاه‌های پمپاژ به ظرفیت ۲۷۴۲ لیتر بر ثانیه می‌باشد که برای اجرای این طرح‌ها، اعتباری به مبلغ دو هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال از محل منابع دولتی و صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

انتهای پیام/