به گزارش پارس، علیرضا طاری بخش، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان این که این معافیت مشمول واردات و تولید دارو نیز می شود، اظهار داشت: هر چند فروش دارو مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود، اما آن بخش از نهاده های دارو که توسط واحدهای تولیدی دارو خریداری می شود و در لیست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان دارو تلقی نشده باشد، مشمول این پایه مالیاتی است.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: به استناد تبصره ۵ ماده ۱۷ قانون، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده این اقلام به عنوان هزینه قابل قبول به قیمت تمام شده محصولات اضافه خواهد شد.
طاری بخش گفت: داروخانه های موضوع بند ب ماده ۹۶ قانون مالیات های مستقیم (شامل تمام داروخانه ها) تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، بنابراین مخاطب قانون مالیات بر ارزش افزوده نیستند و مجوز دریافت مالیات بر ارزش افزوده ندارند.
وی تاکید کرد که فروش دارو معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و چنانچه برخی از داروخانه ها از مشتریان خود برای فروش داروهای مشمول معافیت، مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند، این موضوع تخلف محسوب شده و مشتریان می توانند اطلاعات مربوطه را به سازمان تعزیرات حکومتی ارایه کنند تا در چارچوب مقررات، موضوع تخلف بررسی و برابر قانون با متخلف برخورد می شود.
** طلا
وی درباره دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سکه و طلا نیز گفت: طبق روال گذشته دریافت مالیات بر ارزش افزوده تنها از سکه در مقطع ضرب دریافت می شود و معاملات بعدی آن از مالیات معاف است.
این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی با بیان این که طلا مشمول مالیات است، اظهار داشت: اگر سفارش دهنده طلا را تامین کند، طلای تحویلی به عنوان کالای امانی تلقی می شود و کارمزد ساخت آن مشمول مالیات می شود.
طاری بخش افزود: اما اگر سفارش دهنده، طلا را به سازنده بفروشد و مالکیت آن منتقل شود علاوه بر کارمزد، ارزش ذاتی طلا نیز در زمان دریافت کالای ساخته شده (کالای جدید) مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود که مالیات متعلقه در نهایت به عنوان قیمت نهایی در فاکتور باید قید شود.
** آمار ثبت نامی
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده را ۳۶۲ هزار مودی اعلام و تصریح کرد: از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار مودی اشخاص حقوقی و ۲۱۲ هزار مودی اشخاص حقیقی بوده اند.
طاری بخش در پاسخ به این پرسش که آیا تمامی فعالان اقتصادی و مودیان مالیات های مستقیم مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند، اظهارداشت: تمامی فعالان اقتصادی و مودیان سازمان مالیاتی به خودی خود مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، مگر این که اشخاص به موجب پنج مرحله فراخوان قبلی توسط سازمان امور مالیاتی به عنوان مودی مالیات بر ارزش افزوده فراخوان و موفق به دریافت گواهی ثبت نام شده باشند.
وی گفت: این گونه مودیان صلاحیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کنندگان دارند و باید در قالب چارچوب و مقررات به دولت پرداخت کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: مودیانی که فراخوان نشده اند و یا موفق به دریافت گواهی ثبت نام نشده اند و همچنین مودیانی که اعتبار گواهی آنان به پایان می رسد، فاقد صلاحیت برای دریافت مالیات هستند و ضروری است هر چه سریعتر برای تمدید اعتبار گواهی خود اقدام کنند.