به گزارش پارس نیوز، 

علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جریان بازدید از جایگاه و قربانگاه‌های ثابت و موقت عرضه دام در روز عید قربان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دام به اندازه کافی برای عرضه در مراکز استان‌ها وجود دارد، اظهار کرد: مردم از ساعت ۴ صبح برای خرید دام در جایگاه‌ها و قربانگاه‌های موقت و ثابت عرضه دام حضور دارند و از همان ساعات ابتدایی دام در حال ذبح است.

وی افزود: در مناسبت‌های مختلفی مذهبی و اعیاد به ویژه عید قربان بیش از ۴۰۰ هزار رأس دام از سوی سازمان دامپزشکی ذبح می‌شود.

به گفته رفیعی‌پور بیش از ۲۹۰۰ همکار دامپزشک و ۵۰۰ ناظر شرعی در ۱۸۰۰ جایگاه ثابت و موقت عرضه دام در سراسر کشور بر عملیات پیش از ذبح و بعد از ذبح نظارت دارند.

از ذبح دام در معابر و منازل خودداری کنید/ تشخیص بیماری تب کریمه کنگو از ظاهر دام امکان پذیر نیست

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قابلیت تشخیص بیماری از ظاهر دام امکان پذیر نیست، بیان کرد: تمام تلاش سازمان دامپزشکی آن است که مردم روز عید قربان را بدون بیماری مشترک میان دام و انسان همچون تب کریمه کنگو و تب مالت سپری کنند، این در حالی است که قابلیت تشخیص بیماری برای افراد وجود ندارد و تنها زمانی که همکاران دام را ذبح می‌کنند، بیماری قابل تشخیص است.

وی ادامه داد: به افراد توصیه می‌شود علاوه بر خرید دام از جایگاه‌های ثابت و موقت از ذبح دام در معابر و منازل خودداری کنند و همچنین به مدت ۲۴ ساعت گوشت ذبح شده را در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه بیش از ۷ میلیون عضو ۴۰۰ هزار رأس دام غیرخوراکی و حرام است،گفت: اعضای غیرخوراکی و حرام توسط افرادی که در چارچوب بهداشتی ذبح نمی‌کنند، در محیط رها می‌شود و این امر عامل بیماری‌زاست چرا که پس از رهاسازی توسط موجودات موذی و پرندگان به مکان‌های دیگر منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته پس از بررسی و نظارت همکاران دامپزشکی بیش از ۲۱ هزار عضو خوراکی نظیر دل، جگر، قلوه و همچنین ۸ هزار کیلو گرم گوشت و بیش از ۴ میلیون اعضای غیرخوراکی از چرخه عرضه حذف و معدوم شدند.

توزیع دام زنده در ۱۰۴ مرکز استان تهران

علی‌اصغر برائی‌نژاد رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از روز گذشته با همکاری میان سازمان دامپزشکی استان، شهرداری، خیریه‌ها و مدیران کشتارگاه ها ۱۰۴ مرکز عرضه دام اقدام به عرضه دام بهداشتی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۰ هزار کارشناس و همکار دامپزشکی در سطح استان بر جایگاه‌های عرضه نظارت می‌کنند، افزود: توصیه ما به مردم این است که از مراکز مجاز دام خود را خریداری کنند و در نهایت با رعایت موارد پیش سرد اقدام به توزیع کنند.

برائی‌نژاد درباره وضعیت قیمت دام در سطح میادین و جایگاه‌های عرضه گفت: قیمت‌گذاری دام زنده توسط ستاد تنظیم بازار و با هماهنگی اتحادیه دامداران و توزیع کنندگان انجام می‌شود و ارتباطی به سازمان دامپزشکی ندارد چرا که سازمان دامپزشکی تنها مسئول نظارت بر سلامت گوشت است.

این گزارش می‌افزاید: مردم در مراکز عرضه دام زنده انتقاداتی نسبت به قیمت دام زنده داشتند و می‌گفتند علی‌رغم اعلام نرخ مصوب ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان از سوی مسئولان اما با نرخ ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان هر کیلو دام توزیع می‌شود که مسئولان سازمان دامپزشکی در این باره گفتند قیمت‌گذاری ارتباطی به ما ندارد و ما تنها مسئول نظارت بر سلامت گوشت هستیم.