به گزارش پارس به نقل از فارس،   بانک مرکزی از اول فروردین ماه سال ۹۱ تا سوم دی ماه همان سال بیش از ۲ میلیادو و ۵۶  میلیون یورو برای کالاهای اساسی ارز تخصیص داده است که جدول تخصیص ارز آن به شرح زیر است:

براساس این جدول در این بازه زمانی ۲۵۸ معرفی نامه برای واردات روغن و دانه های روغنی به حجم ۲ میلیون و ۴۴ هزار تن صادر شده که ارز مورد نیاز آن یک میلیارد و    ۹۹۹ میلیون یورو بوده است که از این مقدار ۶۲۷ میلیون یورو تأمین و ۵۷۷ میلیون یورو منتقل و پرداخت شده است.

در این مدت زمان ۶۶ معرفی نامه برای ۱۷۶۹ هزار تن شکر با ارز مورد نیاز ۹۲۸.۷ میلیون یورو که ۲۶۱.۶ میلیون یورو تأمین، منتقل و پرداخت شده است.

همچنین ۸۱ معرفینامه برای واردات ۹۰ هزار تن کره به ارزش ۲۹۹ میلیون ارسال شده است که از این مقدار ۱۰۷ میلیون یورو تأمین اعتبار شده و ۹۵ میلیون یورو پرداخت شده است.

به گزارش فارس برای واردات ۳۳ هزار تن شیر خشک ۲۸ معرفی نامه به ارزش ۹۳ میلیون یورو بوده است که ۳۲ میلیون یورو تأمین ارز شده و ۱۰ میلیون یورو موفق به پرداخت ارز شده است.

همچنین برای واردات ۷۹۲۳ هزار تن نهاده های دامی ۳۸۷ معرفی نامه به ارزش ۳۳۶۶ میلیون یورو صادر شده است که ۱۷۸۴ میلیون یورو تأمین ارز و ۸۹۰ میلیون یورو پرداخت ارز صورت گرفته است.

بنابراین گزارش برای واردات ۱۷۵ هزار تن مواد پروتئینی ۱۶۱ معرفینامه به ارزش ۶۸۹ میلیون یورو صادر شده است که از این مقدار ۲۵۰ میلیون یورو تأمین اعتبار و ۲۱۱ میلیون یورو پرداخت شده است.

همچنین برای واردات ۱۹۰ هزار تن دام زنده ۵۲ معرفی نامه به ارزش ۲۶ میلیون یورو صادر شده است که ۱۷ میلیون یورو تأمین ارز و ۹ میلیون یورو پرداخت شده است.

به گزارش فارس به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول در بسیاری از ردیف ها مقدار ارزی که از سوی بانک مرکزی تأمین اعتبار شده است، موفق به انتقال و پرداخت نشده بلکه، بخشی از آن پرداخت شده و واردات صورت گرفته است.

بسیاری از وارد کنندگان معتقدند از دیماه سال گذشته تاکنون روند پرداخت ارز مرجع به کالاهای اساسی به کندی صورت گرفته و بسیار ناچیز بوده است.

جدول تخصیص ارز کالاهای اساسی
ردیف کالا حجم/ هزار تن نامه معرفی ارز مورد نیاز/ میلیون یورو ارز تامین شده/ میلیون یورو ارز منتقل شده/ میلیون یورو
۱ روغن و دانه های روغنی ۲۰۴۴ ۲۵۸ ۱۹۹۹ ۶۲۷ ۵۷۷
۲ شکر ۱۷۹۶ ۶۶ ۹۲۸.۷ ۲۶۱.۶ ۲۶۱.۶
۳ کره ۹۰ ۸۱ ۲۹۹ ۱۰۷ ۹۵
۴ شیرخشک ۳۳ ۲۸ ۹۳ ۳۲ ۱۰
۵ نهاده های دامی ۷۹۲۳ ۳۸۷ ۳۳۶۶ ۱۷۸۴ ۸۹۰
۶ مواد پروتئینی ۱۷۵ ۱۶۱ ۶۸۹ ۲۵۰ ۲۱۱
۷ دام زنده ۱۹۰ ۵۲ ۲۶ ۱۷ ۹

انتهای پیام/