به گزارش پارس نیوز، 

بهروز آقایی اظهار کرد: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی، عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت‌پذیری است که از شاخص‌های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدور‌های حمل و نقل خواهد بود.

وی ادامه داد: در همین راستا فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود.

آقایی ادامه داد: واگذاری این پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی می‌تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبرد‌های اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به ارتقاء ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸.۵ میلیون تن به عنوان زیرساخت‌های پیش نیاز توسعه سواحل مکران، ضرورت بهره‌مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی باید به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود.

وی افزود: با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکار‌های مربوطه) سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم‌بهره‌مندترین استان شرقی، از جمله فعال‌سازی بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار-زاهدان و احیاء محور شرق به جهت انتقال کالا‌های اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.

آقایی ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیت‌های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه‌های ساخت و اتمام طرح از محل درآمد‌های حاصل از انتقال محموله‌های کالای اساسی و بار‌های انتقالی در این محور، امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/