به گزارش پارس، داوود میرخانی رشتی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست برای آن که می خواهند افتخار ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها به یورو ۴ را در مدت زمان محدود باقیمانده از پایان عمر دولت فعلی از آن خود کنند، به گونه ای غیر کارشناسی بر ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات تا ابتدای تیر ماه اصرار دارند.

وی با بیان این که با توجه به عدم توزیع سراسری سوخت یورو ۴، ارتقای استاندارد آلایندگی تمام خودروهای داخلی به یورو ۴ از ابتدای تیر ماه نه ممکن و نه عاقلانه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در مصوبه اصلی دولت در تاریخ شانزدهم اسفند سال ۹۰ در این زمینه مقرر شده بود که وزارت نفت از ابتدای فروردین ماه سال ۹۱ باید توزیع سراسری بنزین یورو ۴ را آغاز کند.

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با این حال تاکنون چنین اقدامی از سوی وزارت نفت صورت نگرفته است علاوه بر آن در مصوبه اصلی هیات دولت تاکید شده است که تولید خودروی یورو ۴ باید پس از توزیع سراسری سوخت متناسب با آن در کشور صورت گیرد.

وی افزود: در شرایطی که هنوز سوخت یورو ۴ حتی به طور کامل در کلانشهرها نیز توزیع نشده، سازمان حفاظت محیط زیست از خودروسازان می خواهد از ابتدای تیرماه تمام محصولات خود را به این استاندارد ارتقاء دهند وگرنه شماره گذاری این خودروها متوقف خواهد شد.

میرخانی رشتی با بیان این که خودروسازان با وجود غیرعقلانی بودن این موضوع سعی می کنند تولید برخی محصولات با استاندارد یورو ۴ را افزایش دهند، تصریح کرد: با این حال پس از این تاریخ در صورت پافشاری سازمان حفاظت محیط زیست تولید برخی از این خودروها متوقف خواهد شد، در آن صورت این سازمان باید پاسخگوی نیاز بازار و افزایش قیمت های رخ داده در این حوزه باشد.

وی تصریح کرد: در این وضعیت مصرف کنندگان باید خودروهای یورو ۴ را ۷۰۰ هزار تومان گران تر از خودروهای یورو ۲ خریداری کنند و از آن سو نیز به دلیل عدم توزیع سوخت یورو ۴ پس از مدتی باید ۷۰۰ هزار تومان دیگر نیز برای تعویض کاتالیست خودرو که به دلیل استفاده از سوخت یورو ۲ از بین رفته، هزینه کنند.