به گزارش پارس نیوز، 

 از تارنمای وزارت دفاع آمریکا، جیمز متیس که در این سفر ابتدا به برزیل رفته بود، در گام های بعدی وارد آرژانتین و شیلی شد و با مقامات ارشد نظامی این کشور دیدار کرد و طرفین در مورد راههای گسترش همکاری های نظامی تبادل نظر کردند.
سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، متیس در آرژانتین با مقامات ارشد نظامی این کشور در بونئوس آیرس دیدار کرد تا بار دیگر بر روابط نظامی دیرینه دو طرف تاکید کند. متیس در دیدار با این مقامات از جمله وزیر دفاع آرژانتین دیدار و در مورد مسائل مختلف امنیتی مذاکره کردند.
متیس از آرژانتین به دلیل اقداماتش در محکوم کردن یکسری اقدامات غیردمکراتیک در آمریکای لاتین از جمله در ونزوئلا و نیکاراگوئه تشکر کرد.
دو کشور همچنین بر ادامه مذاکرات در مورد مهمترین مسائل امنیتی و دفاعی منطقه و بین المللی در آینده تاکید کردند.
وزیر دفاع آمریکا پس از آرژانتین به شیلی رفت تا با مقامات نظامی این کشور دیدار کند. وی و همتای شیلیایی اش توافق نامه ای برای مقابله با تهدیدهای سایبری علیه دو کشور امضا کردند.
این دو مقام علاوه بر بررسی همکاری های دفاعی در مورد همکاری ها در امور علوم و تکنولوژی های سایبری مذاکره کردند.
وزیر دفاع آمریکا در پایان سفرش به آمریکای جنوبی قرار است وارد کلمبیا شود و با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت و گو کند.
به گزارش ایرنا، سفر وزیر دفاع آمریکا به آمریکای جنوبی در حالی انجام شده که به نظر می رسد دولت دونالد ترامپ به دنبال پررنگ کردن نقش واشنگتن در این منطقه همزمان با افزایش نفوذ روسیه و چین است.
جیمز متیس پیشتر در راستای اشاره به خطر نفود چین در آمریکای لاتین عنوان کرده بود که برخی کشورها در آن سوی کره زمین می توانند استقلال کشورهای آمریکای لاتین را تهدید کنند. وی گفت: آمریکا باید توجه داشته باشد که چین منتظر نمی ماند تا واشنگتن به طور کامل در جریان تحولات آمریکای لاتین قرار بگیرد و در مسیر اجرای اهدافش گام بر دارد.
چین پیشتر در مسیر اضافه کردن منطقه آمریکای لاتین در طرح 'یک کمربند، یک جاده' گام برداشته است. در دهه گذشته بانک های چین 140 میلیارد دلار وام در اختیار کشورهای آمریکای لاتین قرار دادند. این سرمایه گذاری در وهله اول برای شرکت های چینی نفع دارد نه کشورهای آمریکای لاتین. این اقدام پکن به چین اجازه داده تا دسترسی اش به بازارها و منابع طبیعی گسترده تر شود.
رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز چند ماه پیش در مورد اقدامات چین در آمریکای لاتین هشدار داده و گفته بود از جمله اهداف چین در این منطقه، بدست آوردن امتیازهای کوتاه مدت در امور تجاری برای رسیدن به مسئله وابستگی درازمدت کشورهای این منطقه به پکن بوده است. به رغم این هشدارها، آمریکا در ارائه جایگزین معتبر به کشورهای آمریکا لاتین به جای سرمایه گذاری های چین کُندعمل کرده است.
اروپام**9234**1485