به گزارش پارس نیوز، 

محمد سنجری امشب در ششمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری بردسکن،که در سالن اجتماعات فرمانداری بردسکن برگزار شد، گفت: امسال از 110 هزار تعهد اشتغال در استان، یک هزار و 303 نفر تعهد بردسکن است که تا کنون 276 نفر اشتغال که معادل 28 درصد است، ایجاد شده و باید در سامانه رصد ثبت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه 84 نفر اشتغال خارج از سامانه در بردسکن داشته‌ایم که مربوط به کارهای عمرانی و صنوف است؛ افزود: پراکندگی جمعیت بردسکن به نسبت وسعت بسیار بالا است و تراکم جمعیت نیز پایین است که همین امر باعث تداخل در امر خدمت‌رسانی به مردم شده است.

وی خاطرنشان کرد: 49.3 درصد جمعیت بردسکن را زنان و 50.7 درصد را نیز مردان تشکیل داده‌اند، 21 هزار و 877 نفر از جمعیت این شهرستان را افراد شاغل و 2 هزار و 801 نفر نیز جمعیت بیکار تشکیل می‌دهند، نرخ بیکاری در بردسکن 11 درصد است .

سنجری اظهار کرد: حدود 48 درصد جمعیت در این شهرستان را روستاییان تشکیل می‌دهد، بنابراین باید دقت داشته باشیم، توزیع اعتبارات را به نحو مطلوبی عدالت رعایت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از بنیاد مسکن با 82 درصد عملکرد تعهد که بالاترین اشتغال ایجاد شده در بردسکن را تشکیل داده است، تقدیر کرد و گفت: در سال گذشته تعهد این شهرستان 60 نفر بوده که در پایان سال 120 نفر اشتغال ثبت سامانه  شده است.

دبیر کارگروه اشتغال استان خراسان رضوی به طرح دانش آموختگان دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه با چالشی روبرو هستیم که 39 درصد جویندگان کار در 4 ماهه اول سال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که متاسفانه مهارت ندارند و به‌واسطه همین عدم تخصص و مهارت کسی آمادگی جذب آنان را ندارد.

جذب نیروهای تحصیلکرده در کارگاه‌ها

وی ادامه داد: در طرح کارورزی، افراد بین 4 تا 6 ماه می‌توانند به‌عنوان کارورز در بنگاه اقتصادی مشغول به‌کار شوند، بنابراین مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستند و مبلغی بین 270 تا 310 هزار تومان دولت کمک هزینه کارورزی پرداخت می‌کند.

سنجری افزود: امتیازی که خروجی این طرح دارد معافیت 23 درصدی حق بیمه به مدت 2 سال برای کارفرما است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه عملکرد سال 97 بردسکن 78 کارورز پیش‌بینی شده است، بیان کرد: در 4 ماهه اول سال 97 عملکرد شهرستان 4 کارورز بوده است.

وی با بیان اینکه حوزه مشاغل خانگی ظرفیت بسیار خوبی است که هزینه‌های تولید و بهره‌وری را بالا برده است؛ اضافه کرد: سال گذشته 108 مجوز مشاغل خانگی در بردسکن صادر شد و در 4 ماه سال جاری 5 مجوز دیگر نیز صادر شده است.

سنجری از دستگاه‌های اجرایی خواست صدور مجوزها را به سمت پشتیبان‌ها برده و مجوز مستقل کمتر صادر کنند، زیرا مستقل‌ها در مباحث بازار دچار مشکل می‌شوند.

اختصاص 64 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در سال‌جاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از اختصاص 64 میلیارد تومان تسهیلات به حوزه  مشاغل خانگی در استان خبر داد و افزود: سهم بردسکن در سال‌جاری در این حوزه 820 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه بانک‌های عامل در حوزه بهزیستی 100 درصد تسهیلات و کمیته امداد امام خمینی(ره) 93 درصد تسهیلات  خود را جذب کرده‌اند، اظهار کرد: از آموزش فنی‌وحرفه‌ای پذیرفته نیست که 100 درصد عملکرد خود را جذب نکند.

سنجری به ابلاغ 427 میلیارد تومان تسهیلات استان در حوزه روستایی اشاره کرد و ادامه داد: در بحث اشتغال روستایی در بردسکن، تعداد طرح‌های ارسالی به بانک‌ها 141 طرح به مبلغ 20 میلیارد تومان است و اعتبار این شهرستان 6 میلیارد و 185 میلیون تومان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه 69 طرح به مبلغ 13 میلیارد تومان در دست بررسی بانک‌ها است، گفت: 72 طرح به مبلغ 6 میلیارد و 900 میلیون تومان، مصوب و 51 طرح به مبلغ 3 میلیارد و 400 میلیون تومان،  توسط بانک‌ها قرارداد منعقد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که تا دو هفته آینده شاهد جذب 100 درصدی تسهیلات بردسکن از سهم 20 میلیارد تومانی این شهرستان باشیم.

سنجری یادآور شد: بانک توسعه تعاون 43 طرح به مبلغ 11 میلیارد و 981 میلیون تومان را پرداخت کرده است که بهترین عملکرد را در بین بانک‌ها دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه 60 درصد اعتبارات به حوزه کشاورزی تعلق دارد، افزود: عملکرد بانک کشاورزی قابل قبول نیست و از تمامی مدیران بانک‌های عامل استان می‌خواهم که مصوبات کارگروه را به زیرمجموعه‌های شهرستانی ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: در حوزه پست بانک وضعیت پرداختی‌ها خوب نیست و روز‌به‌روز نارضایتی‌های مردم نسبت به این بانک بیشتر می‌شود.

سنجری با اشاره به اینکه خراسان رضوی در حوزه پرداخت تسهیلات رتبه سوم کشور را با پرداخت 109 میلیارد تومان داراست؛ ادامه داد: استان به لحاظ ثبت‌نام در سامانه کارا با بیش از 28 هزار و 700 نفر بیشترین ثبت‌نام را به خود اختصاص داده است.

 سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی برای رشد و توسعه معادن بردسکن

در ادامه سرپرست فرمانداری بردسکن گفت: در حوزه معادن یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که در حال حاضر زمینه جذب 150 کارگر را در این مجموعه به‌وجود آورده است.

ابراهیم قاسم‌پور به ثبت 239 طرح روستایی و بررسی 47 طرح به مبلغ 31 میلیارد و 300 میلیون ریال در دستگاه‌های اداری اشاره کرد و افزود: در جذب تسهیلات در حوزه عشایر این شهرستان رتبه نخست را در استان داراست.

وی از معرفی 139 طرح با رقمی معادل 20 میلیارد تومان به بانک‌های عامل خبر داد و بیان کرد: بانک‌های شهرستان در خصوص پرداخت این تسهیلات نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

اشتغال گذشته را باید حفظ کنیم

در ادامه نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره اهمیت اشتغال، گفت: مدیران باید فرصت‌های شغلی گذشته را حفظ کنند و این فرصت‌ها رها نکنند.

بهروز بنیادی اظهار کرد: اگر ما اشتغال گذشته را رها کنیم و به اشتغال جدید بپردازیم، کاری از پیش نبرده‌ایم، چرا که در پایداری شغل موفقیتی را کسب نکرده‌ایم.

وی افزود: بیکاری کارگران از ابتدای امسال در استان، بیش از اشتغالی است که می‌خواهیم به‌وجود آوریم و ما را به‌جایی نمی‌رساند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که اشتغال پایداری ایجاد کرده‌ایم که بتوانیم صنایع  فعال را درست هدایت کرده و اشتغال آنان را حفظ کنیم.

بنیادی بیان کرد: اختصاص تسهیلات به متقاضیان باید همه جانبه باشد، زمانی می‌توانیم ادعای ایجاد اشتغال کنیم که ارائه تسهیلات خروجی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نظارت دقیق بر توزیع تسهیلات و چگونه هزینه کردن آن امری ضروری است، بنابراین باید متولیان در کارگروه استان، از هم‌اکنون همه دستگاه‌ها را پای‌کار بیاورند.

انتهای پیام/