به گزارش پارس نیوز، 

اعتراض های کامیون‌داران به شرایط موجود طی ماه های گذشته موجی از ناآرامی را در این صنف بوجود آورد. اعتصاب آنها به دنبال اعتراض برای افزایش کرایه حمل و نقل باعث شد تا مشکلات دیگری از جمله قیمت لوازم یدکی و لاستیک و روغن و ... سر باز کند. از این رو وزارت راه و شهرسازی برای آرام کردن فضای موجود در توافقی با کامیون داران افزایش کرایه را پذیرفت و در راستای مشکلات لاستیک نیز پس از اعلام ارائه پیشنهاد عرضه بدون واسطه لاستیک خودروهای سنگین به کامیون‌داران در پایانه‌های بار و مسافر در هفته سوم تیرماه سازمان راهداری با هماهنگی وزارت صمت ارائه لاستیک بدون واسطه به کامیون‌داران را آغاز کرد اما همچنان این صنف به شرایط موجود معترض هستند.

در این راستا، ناجی سلامی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی رانندگان ناوگان جاده ای حمل و نقل کالای کشور درگفت و گو با خبرنگار عصراقتصاد گفت: پس از اعتصاب های سراسری در خرداد ماه امسال و تغییر رئیس کانون انجمن صنفی حمل و نقل رانندگان به دلیل عدم توانایی در راستای انجام فعالیت های مثبت و سازنده برای تامین نیازهای رانندگان، شاهد بازگشت آرامش در این عرصه هستیم.

سلامی با اشاره به منطقی و عقلانی بودن درخواست های رانندگان، عنوان کرد: نرخ کرایه حمل و نقل که با افزایش هزینه ها همچنان ثابت باقی مانده بود پس از دو سال توسط وزیر راه و شهرسازی افزایش یافت.

وی مشکل دیگر رانندگان را در حوزه بیمه دانست و گفت: از طریق کمیسیون اجتماعی و عمران مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم تا این فعالیت اقتصادی جزء مشاغل سخت واقع شود. در این راستا پیگیر هستیم تا این طرح به صورت قانون مطرح و تصویب شود البته اجرای این قانون مستلزم فراهم شدن بسترهای لازم است. اما مشکلات بیمه ای رانندگان به صورت کامل برطرف نشده چراکه دولت باید 50 درصد حق بیمه هر راننده را از طریق ردیف بودجه ای که در آینده تامین اعتبار می شود، تامین کند و همچنین درباره بیمه تکمیلی رانندگان نیز در مرحله ثبت نام هستیم و از اواسط مرداد ماه لازم له اجراست.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی رانندگان ناوگان جاده ای حمل و نقل کالای کشور افزود: در زمینه تامین لاستیک نیز پس از ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع با تزریق لاستیک دولتی تا حدودی از فشار بر رانندگان کاسته شد ولی امیدواریم  با عرضه متناسب با تقاضا این مشکل کاملا برطرف شود.

 وی گفت: به دلیل افزایش قیمت نجومی قطعات یدکی و عدم تناسب درآمد و هزینه در تامین آنها به مشکل برخورده ایم.

به گفته وی در راستای حل مشکلات رانندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیش از 80 درصد همکاری لازم را با رانندگان انجام داده است اما سازمان تامین اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید قدم های پررنگ تر و جدی تری را در حل مسایل فوق بردارند.

سلامی با اشاره به اینکه عمر مفید کامیون‌ها حدود 25 سال است، افزود: بیش از 60 هزار کامیون در ناوگان حمل و نقل کشور وجود دارد که عمر آنها از 30 سال گذشته است البته قوانینی درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل  وجود دارد که باید بسترهای لازم برای آن فراهم شود. لازم به ذکر است که حضور ناوگان فرسوده در جاده ها از لحاظ ایمنی مشکل ساز نیست اما از بُعد مصرف سوخت صرفه اقتصادی ندارد.

استانداردهای خودرو در ایران با دنیا فاصله دارد

همچنین سیده فاطمه مقیمی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی سدیدبار درباره مشکلات این صنعت در برنامه بارکد با اشاره به اینکه برای بهینه سازی شرایط استفاده از ناوگان حمل و نقل باید برخی شرایط تعدیل شوند، عنوان کرد: فرسودگی ناوگان ها در اولویت بررسی قرار دارند و ناهم جنس بودن قوانین و مقررات همراه با شرایطی که بر اجتماع حاکمیت می‌کند نیز در اولویت دوم هستند.

وی افزود: شرایط حاکم بر بخش خصوصی و عمومی کشور هیچ وقت کمک نکرد که بتوانیم ناوگان ها را نوسازی کنیم و اگر بخش خصوصی هم سرمایه گذاری کند، قانون های حمایتی وجود ندارد.

مقیمی با بیان اینکه عمر متوسط ناوگان حمل و نقل جاده ای در قسمت بار حدود 19 سال است، افزود: چنانچه مشکلات مربوط به تحریم ها حل شود باز هم شاهد مواجه فعالان این حوزه با همان مشکلات هستیم چراکه امروز اگر استانداردهای تولید در ایران یورو 3 باشد، در دنیا با یورو 5 و 6 کار می کند. باید در مبحث قانون گذاری در این حوزه مقداری تأمل شود.

صنعت حمل و نقل ایران در حداقل ها

مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه بارکد با بیان اینکه توسعه صنعت حمل و نقل یکی از زیرساخت های هر کشور است، عنوان کرد: موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه، بیش از 3500 کیلومتر مرز آبی و شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای، مزیت منطقه ای را برای ایران ایجاد کرده است که بتواند دروازه ای میان آسیای میانه و خاور دور و اروپا باشد.

کیان‌پور ادامه داد: وضعیت کنونی صنعت حمل و نقل کشور در حداقل های خود است و در صورت سرمایه گذاری در این صنعت می توانیم سالانه بین 200 هزار الی 300 هزار شغل ایجاد کنیم. متأسفانه به علت عدم برنامه ریزی های منسجم برای توسعه صنعت حمل و نقل سهم مناسبی از بازارهای منطقه نداریم.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی در بخش توسعه زیرساخت ها در حال پیگیری جهت کاهش مشکلات این صنعت است، اظهار کرد: ما باید سهم خود را در بازارهای حمل و نقلی منطقه افزایش دهیم و در این راستا دولت باید برنامه های منسجم ارائه داده و از بخش خصوصی کمک گرفته و از آن ها حمایت کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند بلکه باید در کنار بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: بروکراسی اداری باید کمتر شود و کمک کنیم بخش خصوصی در قسمت حمل و نقل فعال‌تر باشد و مشکلاتشان را حل کنیم.

به گفته وی قاچاق موجب شده تا سختگیری ها بیشتر شوند و ما نتوانیم سهم خود را در بازارهای منطقه ایجاد کنیم.

کیان‌پور به نیاز نوسازی ناوگان ها برای افزایش ظرفیت صنعت حمل و نقل اشاره کرد و گفت: ما باید از آلایندگی خودروها کم کنیم. در برخی موارد خودروهایی 80 ساله در این صنعت وجود دارد. قیمت ارزان انرژی موجب عدم استفاده رانندگان از خودورهای روز اروپا شده است.

وی با بیان این‌که قیمت تمام شده در ایران نسبت به سایر مناطق بیشتر است، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه توسعه ششم برای توسعه شبکه حمل و نقل از طریق صندوق توسعه ملی و تسهیلات ارزان قیمت برنامه ای تنظیم کرده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به لزوم افزایش نظارت ها برای نوسازی ناوگان اشاره کرد و افزود: باید از طریق خودروسازان داخلی، فناوری های لازم برای تولید خودرو با استاندارهای یورو 5 و 6 را وارد کشور کنیم.

صنعت حمل و نقل رگ اقتصادی ایران است

همچنین کمال‌الدین حسینی، مدیرعامل شرکت بین‌المللی نیکوآوران در برنامه بارکد با بیان اینکه صنعت مجموعه‌ای از سرمایه گذاری به منظور تولید خدمات یا کالا است، پس حمل و نقل جزء صنعت به حساب می آید، عنوان کرد: مدیریت بار یا مهندسی حمل و نقل مهمترین و پیچیده ترین مسئله در صنعت حمل و نقل است.

وی ادامه داد: صنعت حمل و نقل نه تنها رگ اقتصادی ایران است، بلکه با توجه به پیوستگی ایران با سایر کشورها از نظر جغرافیایی، رگ اقتصاد بین المللی است. تنها کشوری می تواند خود را بی نیاز از سایر کشورها بداند که وسعت آن به اندازه کره زمین باشد.

حسینی با اشاره به اینکه ایران جزو معدود کشورهای برجسته در جغرافیای جهان است که بیش از 150 نقطه گمرکی مراوداتی با سایر کشورها دارد، عنوان کرد: سالهاست که ضعف مدیریت در صنعت حمل و نقل کشور اصلی ترین مشکل این صنعت است.  مدت ها وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی در کشور وجود داشت که بنا به تصمیم  های مدیریتی یکپارچه شده و وزارت راه و شهرسازی را تشکیل داد.

وی ادامه داد: در طول سالهای وزارت راه و ترابری، فعال های صنعت حمل و نقل انتظار توسعه بیشتر این وزارتخانه را داشتند تا قابلیت‌ها و شایستگی های سرزمین ما در اقتصاد حمل و نقل را افزایش دهد اما متاسفانه وزارتخانه های مذکور با یکدیگر ادغام شده و کوچکتر شدند.

این فعال حوزه حمل و نقل با بیان اینکه فعالان اقتصادی حمل و نقل بر این باور هستند که این صنعت می تواند جایگزین نفت شود، افزود: متأسفانه راهی که در این چند سال رفته‌ایم درست نبوده است. نامه هایی به مجلس ارائه شد تا نگاه مدیریتی تغییر کند و وزارتی مستقل به این صنعت رسیدگی کند. ما باید از سیستم های مدرن مدیریتی در سازمان دهی حمل و نقل استفاده کنیم.

به گفته وی راه حل تمام مشکلات تغییر نگاه و تفکر است. در اقتصاد تنها 2 حالت پیشرفت و پسرفت وجود دارد اما متأسفانه در ایران 3 حالت پیشرفت، پسرفت و رکود وجود دارد. برای پیشرفت نیازمند بزرگ شدن شرکت ها هستیم اما در ایران فقط شرکت های خصولتی بزرگ هستند و کوچک‌تر شدن شرکت های خصوصی باعث ضعیف شدن این صنعت در ایران شده است.

بانک تجارت به رانندگان ترانزیت ارز دولتی می‌دهد

برای رفع مشکلات ارزی رانندگان ترانزیت نیز بانک تجارت طی هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی از ۱۴ مردادماه به عنوان اولین بانک کشور به رانندگان ترانزیت، ارز دولتی پرداخت می‌کند.بنابر اعلام بانک تجارت، از آنجا که رانندگان ترانزیت مشمول ارز مسافرتی نبوده و برای تامین هزینه‌های جاری خود از جمله پرداخت عوارض عبور از کشورهای مختلف و عوارض آزادراهی و دیگر هزینه‌های جاری در ترددهای خارجی دچار مشکلاتی هستند، بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی کشور، بانک تجارت به عنوان اولین بانک عاملیت پرداخت ارز به این رانندگان را بر عهده گرفته است.


انتهای پیام/