به گزارش پارس نیوز، 

برای محاسبه نرخ تورم قیمت اقلام مصرفی مدنظر است و کالا‌هایی که مورد توجه مردم قرار دارد در محاسبه تورم مورد توجه نیست.

در این رابطه مهدی تقوی کارشناس اقتصادی با اشاره به غیر باور بودن نرخ تورم برای مردم بیان کرد: آنچه در درک عمومی است که می‌گویند نرخ تورم اعلام شده واقعی نیست، درواقع از اینجا نشأت می‌گیرد که مردم قیمت اقلامی همچون خودرو، مسکن، طلا و ارز را بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند که نرخ‌هایی که برای تورم اعلام می‌شود از واقعیت به دور است، اما باید گفت که قیمت این اقلام در شاخص تورم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از کالا‌ها و خدمات جنبه مصرفی ندارند و نوعا سرمایه‌ای هستند، گفت: شاخص تورم به کالا و خدمات مصرفی اختصاص دارد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: به طور کلی برای دستیابی به نرخ تورم، برخی کالا‌هایی که اتفاقا بیشتر مدنظر مردم است، بررسی نمی‌شود و بیشتر کالا‌های مصرفی در دستیابی به این نرخ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند از این رو مردم تورم بالاتری را در جامعه حس می‌کنند.

تقوی با بیان اینکه در چرخه رکود و تورم به دلیل مشکلات سیستم بانکی گیر کرده ایم، افزود: اگر تورم کشور فراتر از پیش‌بینی بشود، تبدیل به مشکل خواهد شد و در آن زمان بازار پول مجبور می‌شود برای جلوگیری از ابرتورم، نرخ‌های بهره را بالاتر برد، بنابراین برای حل اساسی این مشکلات بهترین کاری که می‌شود کرد این است که سیستم بانکی درمان شود و چاره‌ای برای بهبود این سیستم اندیشیده شود.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها روی تورم، خاطر نشان کرد: تولید و مصرف برخی کالا‌های ما وابسته به واردات و ارز دولتی است، از این رو اگر مبادلات ما همچون انتقال پول و فروش نفت به مشکل بخورد خواه ناخواه روی افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش تورم شود که تورم نامطلوبی خواهد بود.

انتهای پیام/