به گزارش پارس نیوز، 

جواد نوفرستی در میزگرد گذر از خاموشی‌های تابستان 98 با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اینکه راهکار کاهش فوری برق مصرفی، اصلاح تعرفه برق سه پله پرمصرف بر اساس مدل IBT است، گفت: طبق محاسبه بنده یک خانوار پرمصرف 4 تا 5 برابر یارانه نقدی دریافتی یک خانوار کم‌مصرف یارانه پنهان دریافت می‌کند و همین یارانه پنهان انرژی است که موجب افزایش برق پرمصرف‌ها و خاموشی می‌شود.

وی افزود: در جدول کنونی تعرفه‌ها رشد پله دوم و سوم 110 و 80 درصد است اما از پله سوم تا پنجم که مربوط به پرمصرف‌ها می‌شود رشد تعرفه به ترتیب 15، 26 و 10 بوده است که مسلماً اشتباه است.

استاد دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: امسال مسأله خاموشی و اهمیت برق برای همه معلوم شده است و فرصتی فراهم شد تا مسائل و مشکلات ساختاری صنعت برق مانند پلکان‌های تعرفه برق موجب موشکافی قرار گیرد.

نوفرستی خاطرنشان کرد: امسال با پدیده‌‌هایی مواجه شدیم مثل خاموشی‌ها و تغییر ساعت کاری که هر دو منجر به سلب آسایش مردم می‌شود. 

وی افزود: دو ساعت در اوج گرما قطع برق خانگی یعنی زجر کشیدن، حبس در آسانسور و پارکینگ‌ها و یا سقوط در راه‌پله‌ها.

استاد دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه دلیل خاموشی‌ها از دید بنده در هر دو قسمت عرضه و تقاضا، گفت: ابزار اصلی مدیریت تقاضا یا همان مصرف برق تعرفه‌های فروش برق اعلام شدهاست؛ پس اگر پیشنهاد بنده که در بسیاری از کشورها با موفقیت اجرا شده است انجام شود به صورت فوری و در عرض دو روز می‌توان از پیک مصرف برق به صورت قابل ملاحظه‌ای کم کرد. 

وی توضیح داد: در کشورهای مختلف با اصلاح و واقعی کردن تعرفه‌های برق برای پله‌های بالاتر از الگوی مصرف بیش از 10 درصد کاهش مصرف برق داشتند پس ما نیز می‌توانیم با این اقدام کمبود برق را تا حد زیادی برطرف کنیم.

نوفرستی با بیان اینکه این همان مدل IBT است، گفت: متأسفانه جدول کنونی تعرفه‌های برق در کشور تشویق‌کننده و حامی پرمصرف‌هاست.

استاد دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: 10 درصد مشترکین 25 درصد برق کشور را مصرف می‌کنند، حدود 40 درصد برق مصرفی فقط توسط 20 تا 25 درصد مشترکین مصرف می‌شود، این 20 تا 25 درصد مشترکین می‌تواند هزینه واقعی برق را پرداخت کنند.

وی افزود: در حال حاضر در شهر تهران خانوارهایی هستند که برای رفاه خود با توجه به ارزان بودن برق 700 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند اما فقط 164 هزار تومان پرداخت می‌کنند.  این در حالی است که هزینه تمام شده برق در نیروگاه‌های حرارتی را محاسبه کنیم فقط هزینه سوخت آن برابر 6 سنت خواهد بود. 

وی ادامه داد: کسانی که بالای الگوی مصرف برق هستند باید بهای واقعی برق را بپردازند. 

به گفته نوفرستی امروز مابه‌التفاوت هزینه تمام شده برق تولیدی و هزینه پرداختی توسط مردم را در حقیقت دولت یارانه می‌دهد و این یارانه، یارانه پنهانی است که از جیب 80 میلیون ایرانی پرداخت می‌شود. 

به گفته استاد دانشگاه الزهرا (س) طبق محاسبه بنده یک خانواده پرمصرف یارانه پنهان بسیار زیادی بابت اضافه مصرف دریافت می‌کنند و این یارانه پنهان 4 تا 5 برابر یارانه نقدی دریافتی یک خانوار کم‌مصرف است. 

وی تأکید کرد: پس باید تعرفه سه پله بالای مشترکین به نرخ بالای برق مصرفی برسد و دیگر یارانه پنهان به آنها تعلق نگیرد. 

انتهای پیام/