به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، موضوع فروش و ارسال محموله سامانه پیشرفته اس۳۰۰ روسیه به سوریه چندی است که محاسبات اسرائیل، قدرت های غربی و حتی کشورهای عربی همدست تروریست ها را برهم زده است. تحلیلگران معتقدند با ورود این سامانه به سیستم دفاعی ارتش سوریه، تسریع در تکمیل ساختار دفاع هوایی سوریه همراه خواهد داشت و محاسبات دشمن را برای مدتی برهم خواهد زد.

روزنامه القدس العربی در تحلیلی پیرامون تحویل اس۳۰۰ به سوریه نوشت: سامانه دفاع هوایی جدید سوریه قادر به هدف قرار دادن موشک های کروز و بالستیک هستند، از این رو احتمالا همسایگان سوریه مجبورند بعد از این در برابر بحران سوریه موضع بی طرفانه ای اتخاذ کنند.

به این ترتیب هواپیماهایی که از اسرائیل یا پایگاه انجرلیک ترکیه پرواز می کنند، به راحتی در تیر رس سامانه دفاع هوایی سوریه قرار خواهند گرفت و برد این سامانه بیشتر از برد راکت هایی است که هواپیماهای ساخت آمریکا (که اسرائیل و ترکیه از آن استفاده می کنند) پرتاب می کنند و این بدان معناست که جنگنده های آمریکاییِ ترکیه و اسرائیل، پیش از آن که موفق به پرتاب راکت و بمباران شوند، خود هدف قرار خواهند گرفت.

تلاش مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی با همه فشارها برای قانع کردن مقامات کرملین برای عدم ارسال این سامانه پیشرفته به دمشق نتوانست نتیجه دهد و بالاخره موسکو پس از ۵ سال، تصمیم دارد قرارداد امضا شده فیمابین روسیه و سوریه را در خصوص اس۳۰۰ عملی کند تا بتواند در موازنه نظامی منطقه نقش مهمی را ایفا کند.

روس ها معتقدند فروش اس۳۰۰ به سوریه به منظور بازدارندگی برای دمشق از اهمیت بالایی برخوردار است و این حق سوریه است که در شرایط فعلی از چنین سامانه ای برخوردار باشد. در این میان سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود: ما ارسال سامانه اس۳۰۰ را اقدامی در راستای ایجاد ثبات تلقی می کنیم چراکه می تواند به عنوان نیروی بازدارنده در قبال دخالت خارجی عمل کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده وعنوان کرد است که انتقال سامانه های پدافندی موشکی از مسکو به دمشق، عامل بر هم زننده امنیت اسرائیل خواهد بود. او نسبت به فروش این سامانه موشکی نیز ابراز نگرانی کرده و آن را خطری برای امنیت اسرائیل دانسته است، این درحالی است که آمریکا تهاجم جنگنده های اسرائیلی به نقاط داخلی سوریه را حق این رژیم دانسته و حقی برای دمشق برای مقابله به مثل قائل نیست.

در این میان یک رسانه آمریکایی به نقل از دو مقام دولتی آمریکا مدعی شد که رئیس جمهور این کشور از پنتاگون خواسته است طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را تهیه کند. این درخواست که به دنبال انتقال سامانه های پدافندی روسی به سوریه مطرح شده است واشنگتن را به انفعال و واکنش سریع واداشته است. اینک و به ادعای سایت آمریکایی « دیلی بیست» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همراه گروه دیگری از فرماندهان نظامی این کشور در پنتاگون در حال تهیه نقشه ها و گزینه های جدیدی برای حمله احتمالی نظامی به سوریه هستند و در موازات این طرح به دنبال تهیه طرح تسلیح بخش هایی از گروه های سوری علیه دولت سوریه و همچنین به رسمیت شناختن شورای مخالفین این کشور هستند.

در پی افشای طرح کاخ سفید، وزارت امور خارجه روسیه در در بیانیه ای تصمیم آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را غیر قابل قبول دانست و سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام اظهار داشت: سخنان سخنگوی کاخ سفید در باره امکان ایجاد محدوده پرواز ممنوع در سوریه، نیت و مقاصد برخی شرکای بین المللی و منطقه ای برای حل و فصل بحران سوریه را زیر شک می برد. مسکو معتقد است چنین تصمیماتی شرایط نامساعدی را برای تحقق ابتکار روسیه و آمریکا برای برگزاری کنفرانس بین المللی در باره سوریه به وجود می آورد.

تهیه طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز سوریه که در واکنش به تصمیم رورسیه به ارسال سامانه های دفاعی پیشرفته به سوریه صورت می گیرد به روشنی عمق استیصال دشمنان سوریه و ناکامی مزدوران آمریکا و اسرائیل در شکست ارتش سوریه و سرنگونی نظام بشار اسد را نشان می دهد.

فروش و انتقال سامانه های اس۳۰۰ به دمشق و زمزمه های تهیه طرح پرواز ممنوع برفراز سوریه و دیگر برنامه هایی که غربی ها برای مقابله با نظام بشار اسد بکار می گیرند، همه حاکی از ورود حوادث سوریه به مرحله جدید و پیشرفته ای از جنگ است که تا کنون شبیه آن در منطقه اتفاق نیفتاده است. تقابل سیاسی واشنگتن و مسکو در ماجرای سوریه که اکنون به تقابل انتقال و فروش موشک به دولت دمشق از سوی مسکو و مسلح کردن تروریست های سوری از سوی واشنگتن، درآمده است ممکن است در آینده نچندان دور به تقابلی از نوع دیگر درآید.

انتظار می رود پس از ناکامی های پی در پی تروریست ها و بی فایده بودن حمایت های تسلیحاتی و مالی آنان از سوی غرب و برخی کشورهای خائن منطقه، اوضاع امنیتی سوریه استقرار نسبی بیابد که در سایه آن رهبران طرف های درگیر می توانند با تامل وعقلانیت بیشتری بیاندیشند. این روزها که صحبت از مذاکره ژنو۲ است بهتر است غربی ها بجای تهیه طرح منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و ارسال سلاح برای تروریست ها باشد به راهکارهای صلح آمیز بیاندیشد تا آنچه سالها شعارش را می دهند در رفتار به آن عمل کنند.