به گزارش پارس نیوز، 

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در گفتگوی خبری شبکه خبر درباره روند نظارت بر مدارس غیردولتی با اشاره به اتخاذ ۲ سیاست در این حوزه اظهار کرد: سیاست اول سیاست راهبردی است که حول محور سیاستگذاری و در برنامه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت با استفاده از نظرات کارشناسی و راهکار‌های نوین متناسب با اهداف سازمان دستورالعمل نظارت بر مدارس غیردولتی را صادر کردیم که در چهار سطح مدرسه تا ستاد نظارت‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سیاست دوم که سیاستی عملیاتی است؛ نظارت‌های مستمر بر عملکرد مدارس داریم که مدیریت، کنترل و هدایت را در دستور کار دارد و مبتنی بر همین باور نظارت‌ها را جدی پیگیری می‌کنیم.

زینی وند با اشاره به بیش از ۵۷۰۰ بازدید از مدارس غیردولتی تهران تصریح کرد: این نظارت‌ها به جز نظارت‌های میدانی است و بر همین اساس با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: طی دو ماه گذشته ۱۲۰ گزارش مردمی داشتیم که بعد از بررسی‌های بازرسان مدارس غیردولتی حدود ۲۲تخلف در مدارس محرز شد که به شورای نظارت شهر تهران ارجاع دادیم و در نهایت به ۱۷ تذکر، ۳ لغو ابلاغ مدیر و سه لغو ابلاغ مدرسه  منجر شد.

وی بیان کرد: در مواردی که لغو ابلاغ برای مدرسه در نظر گرفته شد تخلفاتی همچون اخذ شهریه اضافی، استفاده از نیرو‌های غیر همجنس، رعایت نکردن دستورالعمل ثبت نام از نظر سن و تخطی از دستورالعمل‌های صادره از سوی آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

زینی وند درباره انواع شهریه‌ای که در مدارس غیردولتی وجو دارد، گفت: شهریه براساس الگوی تعیین شهریه و مبتنی بر برنامه پرورشی و آموزشی است که از سوی آموزش و پرورش تعیین می‌شود.

وی افزود: شهریه‌ای تحت عنوان شهریه مصوب داریم که براساس ساعات درسی و فوق برنامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تعیین شده است و آنچه اولیا باید هنگام ثبت‌نام پرداخت کنند؛ این مبلغ است که تحت عنوان شهریه ثابت یا مصوب در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی ادامه داد: چند هزینه تحت عنوان هزینه‌های اختیاری در الگوی شهریه مشخص کردیم که از جمله این موارد می‌توان به هزینه فعالیت‌های تابستانی اشاره کرد؛ مدارسی که فعالیت‌های تابستانی دارند و برنامه‌ها را برای خانواده‌ها تشریح کردند، اجازه دریافت این هزینه را دارند.

دروس سال تحصیلی جدید در برنامه های تابستانی جایگاهی ندارد

زینی وند با اشاره به اینکه برنامه‌ها باید کاملا اختیاری باشد، تاکید کرد: در برنامه‌های تابستانی برابر با قانون نباید دروس سال تحصیلی آینده تدریس شود بلکه برنامه‌هایی مبتنی بر مهارت آموزی و با هدف تقویت ابعاد فرهنگی و پرورشی باید مورد توجه قرار گیرد که هزینه آن۱۰ درصد شهریه ثابت برآورد شده است.

وی بیان کرد: هزینه اختیاری دوم هزینه فعالیت‌های فوق برنامه خارج از برنامه درسی است و هنوز هیچ گونه برنامه‌ای در این خصوص به مدارس غیردولتی ارائه نشده است، اما سامانه در این مورد در نظر گرفتیم که موسسان تا پایان مرداد فرصت دارند اطلاعات را وارد سامانه کنند؛ بعد از آن تا نیمه شهریور ماه فرصت بررسی اطلاعات در نظر گرفته شده است و پایان شهریورماه چنانچه اطلاعات مورد تایید آموزش و پرورش بود، هزینه‌های فوق برنامه تائید می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: به طور کلی خانواده‌ها از 2 طریق پرتال سازمان مدارس غیردولتی و اپلیکیشن استعلام میزان شهریه، از میزان استاندارد شهریه مطلع شوند و برای هر مدرسه‌ای در کشور این موضوع قابل رصد است.

زینی وند درخصوص مواردی که تحت عنوان شهریه علی الحساب از سوی برخی مدارس مطرح می‌سود، گفت؛ آنچه اولیای هنگام ثبت نام پرداخت می‌کنند صرفا شهریه ثابت و هزینه فعالیت‌های تابستانی است و هیچ گونه جایگاهی تحت شهریه علی الحساب نداریم.

اطلاعات اولیا در سامانه ثبت شکایات محرمانه باقی می ماند

وی از فعالیت سامانه‌ای سامانه تحت عنوان ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی خبر داد و اظهار کرد: این سامانه در پرتال سازمان مشارکت‌های مردمی قابل رویت است و هیچ اطلاعات شخصی از این سامانه در اختیار مدارس قرار نمی‌گیرد و اطلاعات اولیا کاملا محرمانه در این سامانه است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی ادامه داد: فرایند ثبت شکایت در این سامانه به گونه‌ای تدوین شده است که خانواده شماره تلفنی را در سامانه ثبت می‌کنند و بعد از آن زمانی برای پاسخگویی منطقه و استان در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ سامانه تخصصی برای ماموریت‌های مختلف سازمان در نظر گرفتیم، اظهار کرد: این سامانه‌ها برای تسهیل و تسریع در روند خدمات رسانی در نظر گرفته شده است.

زینی وند درباره وضعیت مراکز پیش دبستانی گفت: براساس مصوبه مجلس تنها مرجع صدور مجوز پیش دبستانی آموزش و پرورش است و مراکزی که این مجوز را نداشته باشند، اجازه ثبت نام نوآموزان را ندارند.

انتهای پیام/