به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا اورانی روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج با اشاره به نقش ارزنده نظارت و مدیریت صحیح در توسعه تعاونی های روستایی در کشور، اظهار داشت: باید با آسیب شناسی مناسب نسبت به رفع مسائل و مشکلات تعاونی ها و پویایی روزافزون بخش تعاونی به عنوان یکی از حوزه های مهم اقتصادی اقدام شود.

وی افزود: انسجام هر چه بیشتر بخش های کشاورزی و تعاونی در کشور به عنوان مکمل یکدیگر و پرهیز از هرگونه موازی کاری توسط آنها ضرورتی انکارناپذیر است.

عضو هیأت مدیره سازمان تعاون روستایی کشور بیان کرد: چنانچه مشکل بازاریابی در بخش کشاورزی برطرف شود بخش عمده ای از مشکلات حوزه تولید نیز کاهش می یابد.

اورانی خواستار آموزش و توانمندسازی اعضای تعاونی های روستایی کشور و کهگیلویه و بویراحمد شد و عنوان کرد: تعاونی ها نوعی بنگاه اقتصادی هستند و باید مردم و مسئولان اجرایی با این دیدگاه به آنها توجه کنند.

وی ابراز داشت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 حدود 56 درصد جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق شهری و 44 درصد نیز در روستاها سکونت دارند.

عضو هیأت مدیره سازمان تعاون روستایی کشور گفت: در صورتی که تدابیر لازم اندیشیده نشود جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد تا سال های نه چندان دور بیش از حد رشد کرده و در مقابل جمعیت روستایی آن نیز روز به روز کاهش خواهد یافت.

اورانی برخی چالش های پیش روی توسعه بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و اظهار داشت: بر اساس سرشماری کشاورزی سال 1393 حدود 67 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی در استان فعالیت می کنند.

وی افزود: تنها 2 دهم درصد از این تعداد بهره بردار بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به شکل شرکتی، مؤسسه ای و سازمان یافته فعالیت دارند.

عضو هیأت مدیره سازمان تعاون روستایی کشور بیان کرد: تنها 1.1 درصد حدود 67 بهره بردار بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد دارای تحصیلات کاردانی و بالاتر در رشته کشاورزی و غیرکشاورزی هستند در حالی که میانگین کشوری 5.1 درصد است.

اورانی عنوان کرد: عمده زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خرده مالکی بوده و درآمدزا نیستند.

وی ابراز داشت: به همین دلیل بخش عمده ای از مهاجرت روستائیان کهگیلویه و بویراحمد به شهرهای این استان را بهره برداران خرده مالک بخش کشاورزی شامل می شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی این استان سبب ایجاد شرایط بهتر در حوزه تولید، ذخیره سازی، فرآوری و صادرات انواع محصولات زراعی، باغی و دامی استان خواهد شد.

جعفر گوهرگانی اظهار داشت: مسئولان اداره کل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد برای پویایی تعاونی های روستایی این استان در بخش های تولید، توزیع و مصرف همت بیشتری کنند.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی، تقویت و انسجام تعاونی های روستایی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: ساماندهی تعاونی های این استان با کار کارشناسی به توسعه و رشد بخش مهم تعاونی در استان کمک بسزایی می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت نابسامان بازار این استان در حوزه محصولات کشاورزی اشاره و بیان کرد: کمبود زیرساخت ها در بخش کشاورزی استان عامل اصلی حضور سودجویان و افزایش بی رویه قیمت ها شده است.

گوهرگانی عنوان کرد: ناکافی بودن تعداد سردخانه ها و مراکز نگهداری انواع تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سبب شده که بهره برداران این بخش محصولات خود را با قیمت پایین به دلالان و واسطه ها بفروشند.

وی ابراز داشت: واسطه ها و دلالان نیز این محصولات را برای کسب سود بیشتر با قیمت چند برابر به دست مصرف کنندگان می رسانند.

گوهرگانی خواستار حمایت جدی تر سازمان تعاون روستایی کشور از اداره کل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد و فعالان بخش تعاونی این استان شد.

«منوچهر محمدی» در این آیین به عنوان مدیرکل جدید تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد معرفی و از خدمات سید «علی اصغر داورپناه» سرپرست پیشین این اداره کل تجلیل شد.

«قلندر فرامرزی» مدیرکل پیشین تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد جمعه 17 فروردین امسال بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

 

انتهای پیام /