به گزارش پارس نیوز، 
گرچه در هفته های گذشته در برخی استان ها شاهد اعتراض های کامیون داران برای بیان مطالباتشان بودیم، اما این روزها با توزیع لاستیک کامیون با نرخ دولتی در برخی استان ها و قول های مساعد برخی مسئولان در راستای حل مطالبات کامیون داران به ویژه قول های ارائه خدمات بیمه ای و افزایش 20درصدی کرایه تا حدودی مشکلات رانندگان در حال مرتفع شدن است.

در پی وعده مسئولان دولتی برای حل مشکلات کامیون داران برخی از مسئولین و روسای اتحادیه های این صنف به بیان مشکلات موجود در این حوزه پرداختند

1640195

 

آنچه در ادامه می خوانید گوشه ای از اظهار نظر و اقدامات انجام شده توسط مسئولان مربوطه در این رابطه است:

*مدیر شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون‌داران مشهد: اعتراض کامیون‌داران از سودجویان جداست/ بازنشستگی رانندگان 25 ساله می‌شود

نصرالله سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس پیرامون مشکلات کامیون داران اظهار کرد: در حال حاضر اکثر اصناف وابسته به حوزه حمل‌ونقل دچار مشکلات فراوانی شده‌اند که این مشکلات با گرانی ارز و بالا رفتن هزینه معیشت خانوارها دوچندان شد.

وی با اشاره به اینکه شایعات بر میزان مشکلات کامیون داران دامن زده است و رسانه‌های دشمن نقش مهمی در این شایعه‌پراکنی‌ها ایفا می‌کنند، افزود: کامیون داران نباید فریب شایعات را بخورند و با اقدامات نسنجیده باعث بروز مشکلات دیگری شوند.

مدیر شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون داران مشهد یادآور شد: رانندگان همواره جان و مال خود را در کف جاده‌ها قرار داده‌اند و با مشکلات و حوادث فراوانی مواجه بوده‌اند و این انتظار را داریم تا حداقل قول‌های مسئولان در خصوص کامیون داران محقق شود.

سلمانی با اشاره به اینکه حدود یک ماه گذشته وزیر راه و شهرسازی قول افزایش 20 درصدی کرایه رانندگان را داده بود، گفت: تا حدودی این قول محقق شده است اما همچنان برخی رانندگان به نرخ کرایه‌ها اعتراض دارند.

وی ادامه داد: با بالا رفتن نرخ ارز و به دنبال آن بالا رفتن قیمت لاستیک، طی هماهنگی با سازمان صنعت و معدن، مقرر شد تا لاستیک با قیمت دولتی در پایانه‌های حمل‌ونقل ارائه شود و خوشبختانه در حال حاضر این لاستیک‌ها در حال توزیع و طی هفته دیگر اتحادیه نیز به توزیع لاستیک می‌پردازد.

مدیر شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون داران مشهد پیرامون وضعیت بیمه رانندگان گفت: طی جلساتی که با سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، مقرر شد تا بیمه رانندگانی که به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت حق بیمه خود نبوده‌اند، قطع نشود.

سلمانی گفت: مسئولان مربوطه وعده بازنشستگی 25 ساله را به رانندگان داده‌اند که امیدواریم خبر قطعی این موضوع تا هفته آینده به گوشمان برسد.

وی با تأکید بر اینکه اعتراض کامیون داران از سودجویان جداست، افزود: رانندگان همواره در صف اول حمایت از نظام بوده‌اند اما متأسفانه برخی سودجو و رسانه‌های دشمن از اعتراض مسالمت‌آمیز رانندگان سوءاستفاده کردند تا بتوانند به‌نظام ضربه وارد کنند.

 

* سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان سمنان: آغاز توزیع لاستیک بین رانندگان حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر استان سمنان

احسان منصور کیایی سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، از آغاز قریب‌الوقوع توزیع لاستیک میان رانندگان حمل و نقل بار و مسافر استان خبر داد و افزود: براساس توافقات صورت‌گرفته بین سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت، توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان جاده‌ای از روز گذشته (۲۷ تیر ماه) در استان سمنان آغاز شد.

سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان گفت: بر اساس اقدامات انجام شده و در راستای خدمات‌رسانی به رانندگان، انجمن‌های صنفی نسبت به شناسایی و ثبت نام متقاضیان دریافت لاستیک با نرخ مصوب اقدام کرده است.

منصورکیایی خاطرنشان کرد: با توجه به سهمیه تخصیصی به استان، مرحله اول حواله لاستیک از سوی این اداره کل به نماینده فروش استان ارسال شده است.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به مشکلات اخیر پیش آمده در حوزه حمل و نقل جاده ای کالا و ابلاغ سیاست ها و تاکیداتت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر حفظ حقوق صنفی شاغلین حمل و نقل جاده ای ، با استفاده از تمام قوا و ظرفیتها برای تحقق خواسته های به حق رانندگان تلاش می کنیم.

 

* رئیس انجمن کامیون‌داران شهرستان بروجن : تعدیل قیمت روغن و لاستیک بنا به درخواست کامیون‌داران/با همه توان پیگیر حل مشکلات کامیون‌داران هستیم

طهماسبی، رئیس انجمن کامیون‌داران شهرستان بروجن در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: درآمد کامیون‌داران به ریال است اما مجبور هستند تجهیزات مورد نیازشان را به دلار خریداری کنند و همین امر باعث بروز مشکلات بسیاری برای این افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تهیه لاستیک برای کامیون‌داران به یک مشکل تبدیل شده است افزود: لاستیکی که در استان در اختیار ما قرار دادند بسیار کم است به طوری که ۵ جفت لاستیک به ما داده شده است درحالی که ما در شهرستان یک هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون داریم.

باید مشکلات کامیون‌داران با آرامش حل شود

طهماسبی نبود بار را از دیگر مشکلات کامیون‌دارن عنوان و بیان داشت: متاسفانه این مشکل تنها در حد گفت‌وگوی مسئولان استانی و کشوری با صدا و سیما رفع شده است.

رئیس انجمن کامیون‌داران شهرستان بروجن افزود: ما معتقدیم مشکلات باید با آرامش حل شود و از دولت انتظار داریم برای برآورده کردن خواسته‌های کامیون‌داران اقدام کنند.

وی یادآور شد: مشکل بیمه هنوز رفع نشده اما امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات بیمه و بازنشستگی کامیون‌داران رفع گردد.

* مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری تعدیل قیمت روغن و لاستیک بنا به درخواست کامیون‌داران 

احمد جمشیدی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دریافت کمیسیون اضافی شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل جاده‌ای از رانندگان ممنوع است و رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بین شهری در صورت دریافت کمیسیون اضافی می‌توانند شکایت کنند.

وی سامانه تلفن پاسخگوی ۱۴۱ (داخلی ۵) را آماده دریافت هرگونه انتقاد، شکایت و دیدگاه فعالان این عرصه عنوان و بیان داشت: در تلاش برای رفع مشکلات حوزه حمل و نقلی استان با ارائه راهکارهای راهبردی مورد نیاز هستیم.

جمشیدی با اشاره به اینکه قیمت روغن و لاستیک بنا به درخواست کامیون‌داران تعدیل شده است خاطرنشان کرد: برخی از کامیون‌داران درخواست افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی در قیمت کرایه‌ها را داشتند اما با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت تمام شده کالا این افزایش بار تورمی زیادی به مصرف‌کننده وارد می‌کرد که به همین منظور ۲۰ درصد کرایه‌ها افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه بیمه کامیون‌داران بیمه خاص است و بنابراین می‌توان شرایط خاصی برای آن درنظر گرفت بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون‌های پزشکی تصمیم می‌گیرد که راننده‌ای که از کار افتاده است باید تعداد سال‌های باقیمانده را به شغل دیگری بپردازد در صورتیکه در برخی موارد این راننده از کار افتاده توان کار کردن در شغل دیگری را ندارد.

وی ادامه داد: کامیون‌داران حامل بار هستند نه صاحب بار بنابراین اگر کالایی قاچاق شناخته شود نباید هزینه‌ها بر عهده کامیون‌دار باشد و کامیون آن‌ها توقیف شود.

جمشیدی رانندگی را ازجمله مشاغل سخت عنوان و تاکید کرد: حل برخی از مشکلات کامیون‌داران زمان‌بر است و باید صبر کنیم تا در مجلس به‌عنوان قانون تصویب شود اما ما با همه توان پیگیر حل این مشکلات هستیم، تخلفات شرکت‌های حمل بار نیز به طور جدی بررسی شده و حق و حقوق رانندگان پیگیری می‌شود.

 

* مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان: مشکلی در حوزه سوخت کامیون داران استان وجود ندارد

علی خانقائی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه تاکنون مشکلی از سوی انجمن رانندگان استان به این اداره گزارش نشده است، اظهار کرد: در رصدهای انجام شده در این حوزه مشکلی مبنی بر نبود سوخت یا معطلی بیش از حد کامیون داران در صفوف وجود ندارد.
 

وی گفت: اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد آن را به شرکت پخش فرآورده های نفتی منعکس می کنیم؛ در این خصوص تا کنون مشکلی در استان اعلام نشده است و صف های موجود بری دریافت سوخت نیز عادی می باشد.
 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ادامه داد: اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد با همکاری بخش های مربوطه برای رفع آن و تحقق مطالبات در این حوزه عمل خواهیم کرد.
 

این مسئول در آبان ماه سال گذشته نیز از فعالیت 30 شرکت حمل و نقل بین المللی و 115 نمایندگی از شرکت های حمل و نقل جاده ای در این استان خبر داده است.
 

خانقاهی در دیداری که با آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان داشته است به این موضوع اشاره کرده که روزانه 600 تا 700 دستگاه کامیون محصولات کشاورزی را از جنوب استان حمل می کنند و مشکلی در تامین کامیون وجود ندارد.
 

در ادامه نیز در پی تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون با کهنسال مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی زاهدان داشت، وی گفت: هیچ گونه کمبودی در خصوص تامین سوخت در استان وجود ندارد و روند کار عادی می باشد.
 

 
* مدیرکل راهداری استان مرکزی ۸۰ درصد مشکلات کامیون‌داران استان مرکزی رفع شده است/توزیع لاستیک کامیون با نرخ دولتی
علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان مرکزی در گفتگویی که با دیار آفتاب داشته با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در راستای رفع مشکلات صنفی کامیون‌داران گفت: یکی از مشکلات کامیون‌داران درخصوص تامین لاستیک بود که پیگیر این مطالبه آنان با مدیران ارشد استانی هماهنگی صورت گرفت و کار توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان وسایل نقلیه سنگین، با نرخ مصوب دولتی در استان مرکزی آغاز شده است.

زندی‌فر اظهار کرد: از هفته گذشته کار توزیع یارانه‌ای لاستیک از طریق شش فروشگاه در سطح استان آغاز شده بود و از روز گذشته ۲۷ تیرماه هم حواله لاستیک مورد نیاز تامین لاستیک با نرخ مصوب دولتی در پایانه حمل و نقل کالای استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیر رفع مشکلات کامیون‌داران هستیم، اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر باتوجه به پیگیری‌ها و جلساتی که به صورت منظم در استان داشتیم، تاکنون ۸۰ درصد از مشکلات کامیون‌داران استان مرتفع شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان مرکزی رفع مشکلات رانندگان وسایل نقیله سنگین را جزو برنامه‌های اولویت‌دار مسئولان و اداره کل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان دانست و گفت: حل بقیه مشکلات در دستور کار این اداره کل قرار دارد و با جدیت از سوی مسئولان پیگیری می شود.

زندی‌فر با تاکید بر اینکه مشکلات کامیون‌داران صنفی است، خاطرنشان کرد: کامیون‌داران باید هوشیار باشند تا دشمنان از خواسته‌ و مطالبات به حق این صنف به نفع خود بهره‌برداری نکنند.

 

*رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان یزد: باقیمانده مشکلات کامیون‌داران یزد بزودی حل می شود/نه رانندگان به سودجویی از مطالبات صنفی

 
همچنین مهدی زارع، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان استان یزد در گفت وگوی که با خبرنگار یزدرسا در رابطه با حل و فصل مشکلات کامیون‌دارها داشت، گفت: تمام سعی و تلاش ما این بوده و هست تا مشکلات رانندگان را حل کنیم.
زارع افزود: یکی از مشکلات آن‌ها تأمین لاستیک بوده که تا کنون 550 نفر برای دریافت لاستیک دولتی اسم نوشته‌اند و قرار است به آن‌ها لاستیک تحویل داده شود.

مشکل بیمه تکمیلی کامیون دارها حل شده است

وی با اشاره به تحولات قیمت ارز ادامه داد: این در حالی است که 30 درصد لاستیک ما تولید داخل است و 70 درصد آن وارداتی است و لذا تأمین لاستیک مشکلات خاص خودش را دارد.

رئیس انجمن صنفی رانندگان یزد اظهار داشت: همچین مشکل بیمه تکمیلی کامیون دارها حل شده است و مبلغ کرایه‌ها نیز اضافه شده است.

زارع خاطرنشان کرد: دولت همت خودش را گذاشته تا مشکل رانندگان را حل کند و نمی‌توان زحماتی که دارد صورت می‌گیرد را نادیده گرفت. این در حالی است که بالاخره در شرایط کنونی در کشور مشکلات اقتصادی وجود دارد و شرایط خاصی در کشور حاکم است.

وی یادآور شد: کسانی که دنبال ایجاد اغتشاش هستند این‌ها راننده نیستند بلکه راننده‌نما هستند. این افراد دنبال حل مشکلات رانندگان نیستند بلکه در پی اهداف و اغراض مدنظر خودشان هستند.

حل بیشترمشکلات کامیون داران یزد کمتر از 45 روز

زارع با بیان اینکه افرادی به دنبال این هستند تا از مطالبات صنفی رانندگان سوءاستفاده کنند، عنوان کرد: در همین چند روزی که برخی از رانندگان اعتراض صنفی کرده بودند، ما شاهد حضور افرادی در بین آن‌ها بودیم که اصلا یزدی نبودند و هیچ ارتباطی با رانندگان یزد نداشتند!

وی تأکید کرد: رانندگان مشکلاتی داشتند که خدا رو شکر بسیاری از آن‌ها حل شد و در حالی که حدود 45 روز از زمان اعتراضات صنفی آن‌ها بیشتر نگذشته اما در این مدت بخش قابل توجهی از مشکلات حل شده است.

رئیس انجمن صنفی رانندگان یزد اضافه کرد: در حالی که طبیعی است که در این مدت کوتاه امکان اینکه همه مشکلات به طور کامل حل و فصل شود وجود ندارد و در آینده مشکلات باقیمانده نیز حل خواهد شد.

زارع اظهار داشت: در زمان هشت سال دفاع مقدس عده‌ای جان خودشان را در راه نظام و انقلاب دادند و برخی هم مالشان را در اختیار گذاشتند، اما رانندگان کسانی بودند که هم مال و هم جانشان را در این راه گذاشتند.

وی گفت: امروز نیز رانندگان همچون دیگر اقشار مردم پشتیبان نظام و رهبری هستند و مطالبات صنفی آن‌ها هیچ‌وقت موجب نخواهد شد که رانندگان اجازه بدهند افراد سودجو از این مطالبات در جهت اغراض خود سوءاستفاده کنند.

«محمدصادق رادخواه» رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو استان یزد هم در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در رابطه با مشکلات و اعتراضات صنفی کامیونداران گفت: موضوع گران شدن لوازم یدکی خودرو اختصاص به کامیون ها و خودروهای سنگین ندارد بلکه گران شدن کلی در این صنف به علت نواسات بازار ارز بوده است.

گران شدن لوازم یدکی خودرو سراسری است

رادخواه با بیان اینکه چندماهی است هیچگونه لوازم یدکی از سوی بنک داران تهران به فروش نرسیده است، گفت: بازار پس از افزایش قیمت تقریباً دو برابری در حال حاضر ثبات دارد اما متاسفانه فروش از سوی تهران انجام نمی شود.

وی ادامه داد: بنده خودم فروشنده لوازم یدکی هستم اما حدود 3 ماهی است که هیچگونه خریدی از تهران انجام نداده ام.

رئیس صنف لوازم یدکی خودرو با اشاره به نظارت کامل بر بازار یزد گفت: عمده فروشان لوازم یدکی خودرو در یزد باید اجناس خود را با سود 4 درصدی و خرده فروشان با سود 15 درصدی به فروش برسانند و هر گونه قیمت اضافه بر این موارد تخلف بوده و با آن به شدت برخورد خواهد شد.

اعتصاب و اعتراض تلاطم بازار را بیشتر می کند

وی در پاسخ به عدم فروش لوازم توسط برخی لوازم فروشان، اذعان داشت: با هرگونه احتکار و عدم فروش نیز برخورد قانونی خواهد شد لذا مردم در صورت مشاهده احتکار یا گران فروشی با ارائه فاکتور خرید شکایت خود را اعلام کنند.

رادخواه در پایان گفت: راه پیگیری خواسته ها اعتصاب و اعتراض نیست بلکه مطالبه گری در مسیر قانونی و منطقی است چراکه اعتراضات میدانی نه تنها کمکی به تحقق مطالبات نمی کند بلکه با ایجاد جو روانی و متشنج تلاطم بازار را بیشتر می کند.

 

*مدیرکل حمل و نقل جاده‌‎ای زنجان : توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان در زنجان/9عامل فروش رسمی در استان مشخص شده است

 ایرج دست نشان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌‎ای استان زنجان هم در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت:به دنبال درخواست رانندگان حمل و نقل جاده ای برای حل مشکلات موجود اقدامات لازم از سوی این اداره کل انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین درخواست این رانندگان در زمینه توزیع لاستیک بود، افزود: با توجه به گران شدن بی ضابطه و دلالی و کاهش توزیع با هدف گران شدن تایر، مقرر شد،لاستیک های مورد نیاز خودروهای حمل بار و مسافر از این پس با صدور حواله از انجمن های صنفی رانندگان و توسط نمایندگان فروش عرضه شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس توافق صورت‌گرفته بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، وزارت صنعت و انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک، توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان به‌صورت انبوه در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌‎ای استان زنجان با بیان اینکه توزیع لاستیک از روز گذشته در استان زنجان آغاز شده است، افزود: میزان سهمیه اختصاص‌یافته برای توزیع لاستیک براساس اولویت‌بندی شهرهای کشور و بر مبنای میزان فعالیت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و حجم کالای جابه‌جاشده در شهرهای مذکور صورت گرفته است.

دست نشان تصریح کرد: مالکین ناوگان باری و مسافری استان می توانند با دریافت حواله از طریق تشکل های صنفی و با نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به نمایندگی های شرکت های تولید کننده لاستیک درسطح استان مراجعه و نیاز ناوگان خود را تامین کنند.

دست نشان با اشاره به اینکه 9عامل فروش رسمی در استان مشخص شده، افزود:دریافت حواله براساس پیمایش و محل ثبت کارت هوشمندناوگان خواهد بود.

این مسئول بیان داشت: توزیع کنندگان و یا عاملین فروش به حق فروش خارج از معرفی نامه را ندارند و در صورت مشاهده، تخلف آنان مصداق عرضه خارج از شبکه مجاز محسوب و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

 

*ثبات حمل و نقل جاده ای در کانون ترانزیت کشور/ ۳۵ هزار حلقه لاستیک بین کامیون داران هرمزگان توزیع شد

در گزارشی هم که در شبکه اطلاع رسانی هرمز منتشر شده به ماجرای کامیون داران پرداخته شد، در این گزارش آمده که؛ سناریوی اعتراض کامیون داران در کشور از اویل اردیبهشت ماه به صورت جسته و گریخته در برخی از نقاط کشور به دلیل نرخ ابلاغی کرایه حمل بار، مشکلات بیمه و افزایش یکباره قیمت لوزام یدکی و قطعات کامیون در کشور آغاز شد که در همهمه گلایه های این قشر زحمت کش عده ای با آب به آسیاب ریختن اعتراضات سعی بر سیاسی کردن و اختلال در روند کار داشتند.

اعتراض کامیون داران سراسر کشور به میزان قیمت های حمل بار موجب شد تا در اواسط بهار شاهد صف های طولانی کامیون داران معترض در استان های جنوبی، غربی و مرکزی کشور باشیم از این استان هرمزگان به عنوان کانون فعالیت های تجاری و قطب ترانزیت کشور شاهد جرقه هایی هرچند ضعیف از اعتراضات بود.

بنابراین گزارش اعتراض عده ای از کامیون داران در پایانه بار بندرعباس و شهرستان پارسیان در همان روز بلافاصله با ورود مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به محل تجمع کامیون داران و گفتگوی حضوری با رانندگان مساله ختم به خیر شد و این استان تجاری تاکنون تجمع یا اعتراضی را از سوی جامعه کامیون داران نداشته است.

در هرمزگان هیچ گاه اعتراضی صورت نگرفت

حضور مدیرکل راهداری در جمع معترضین  موجب شد تا مطابق نرخ اعلامی ،قیمت حمل بار تا ۲۰درصد افزایش و مشکل حقوقی رانندگان رفع شود که پس از پایان اعتراضات با اعلام شبانه بار در ساعت۲۱ کامیون داران در سالن حمل بار حضور یافته و نسبت به تحویل بار اقدام کردند.

در ادامه جو سازی های منفی و موج سواری معاندین از اعتراضات صنفی کامیون داران در هرمزگان مدیرکل راهداری با حضور در جمع اصحاب  رسانه گفت: افزایش نرخ کرایه بار در کشور موجب اعتراضات در سایر استان‌ها شد که به طبع آن، ورود بار به وسیله کامیون در استان را دچار مشکل کرد.

باقر جوان افزود: در استان هرمزگان هیچ گاه اعتراض جمعی صورت نگرفت و فعالیت حمل و نقل روند ثابت خود را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه اعتصاب رانندگان کامیون در کشور هیچ خللی را در چرخه بار در هرمزگان وارد نکرده است،اظهار کرد: با حضور مسئولان در جمع معترضین صدای رانندگان شنیده و پس از متقاعد شدن پروسه حمل و نقل به روال عادی خود بازگشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان از بارگیری روزانه ۲ هزار و ۸۰۰دستگاه کامیون در استان خبر داد و عنوان کرد: ورودی بار به این استان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و درعین حال شرایط در سطح کشور به حال عادی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در کشور ۲۰ هزار دستگاه کامیون بارگیری می‌شوند، تصریح کرد:۳۷ درصد از کالای کشور از طریق بندرعباس وارد می‌شود که موجب شده فعال‌ترین مرز ورودی کشور باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۲۵ میلیون تن و در هرمزگان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بار از مبدا جابجا می‌شود.

  توزیع ۳۵ هزار حلقه لاستیک بین کامیون داران

وی همچنین اظهار کرد:هرمزگان به عنوان اولین استان در سطح کشور اقدام به توزیع لاستیک با قیمت مناسب در بین رانندگان فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان نموده است .

 
 باقر جوان  افزود : در راستای توزیع عادلانه و مناسب لاستیک با کیفیت و ارزان قیمت در بین رانندگان فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، ۳۵ هزار حلقه لاستیک یارانه‌ای به رانندگان داده می‌شود.
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان با اشاره به این‌که توزیع و پخش ۳۵ هزار حلقه لاستیک در ۲ فاز انجام می‌شود، ادامه داد: در فاز اول ۱۰ هزار حلقه و در فاز دوم ۲۵ هزار حلقه بین رانندگان متقاضی و فعال بخش حمل و نقل جاده ای  توزیع خواهد شد.
 
باقرجوان خاطرنشان کرد: رانندگانی که تمایل به دریافت لاستیک یارانه‌ای دارند می‌توانند از ۲۶ تیرماه  به انجمن رانندگان واقع در پایانه بار بندرعباس مراجعه نمایند .
 
 به دنبال اعتصاب کامیون داران در خرداد ماه سال جاری در کشور و در چندین شهر استان همدان و حتی در تویسرکان «امیر خجسته» نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت:  آنچه که مطالبات کامیون داران در 11 بند بود در صحن علنی مجلس مطرح کردیم و تذکراتی که باید تنظیم و ارائه شد.

وی اظهار کرد:  همچنین مسئولان وزارت راه و شهرسازی در جلسه ای که همان روزها در مجلس حضور داشتند آمدند تادر این باره سخنان نمایندگان مردم را هم بشنوند در نهایت تصمیمات خوبی درباره حمایت از کامیون داران گرفته شد و مشکلات آنان در شُرف حل شدن است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: مطالبات کامیون داران به حق است، ضمن آن که وزارت راه و شهرسازی در این حوزه کوتاهی کرده و از قبل باید اقدامات حمایتی انجام می شد، چرا که رانندگان افرادی متدین و انقلابی هستند که در دوران دفاع مقدس و به ویژه در زلزله اخیر ایثار کردند و بسیاری از همکاری های آنان به صورت رایگان بوده است.

خجسته تصریح کرد: از این رو پیگیری مطالبات آنان حقشان است و ما از همان روز نخست از مطالبات و حق آنان دفاع کردیم و هم اینک نیز پیگیر و مدافع خواسته های آنان هستیم، حتی در آینده ای نزدیک سختی کارشان برای حل شدن در مجلس مطرح می شود.

وی عنوان کرد: بیمه آنان که باید حل شود و همچنین می بایست تا 20 درصد کرایه رانندگان کامیون هم افزایش داده شود.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی که لاستیک دو برابر قیمت به آنان فروخته می شود و یا روغن دولتی 25 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته است، به طور قطعی مطالبات آنان از سوی دولت هم باید در نظر گرفته شود، اینکه دولت بیاید یارانه بدهد یا 20 درصد یارانه ها را افزایش دهد که خوشبختانه این موضوع در شرف حل شدن است و به زودی ابلاغ می شود.
خجسته ادامه داد: از آنجا که از روز نخست حق با کامیون داران بود، پیگیری مطالبات آنان هم در دستور کار ما قرار گرفت تا جایی که بنا به پیشنهادی قرار شد روز سه شنبه نهم خرداد ماه هم در مجلس طرحی با عنوان ایجاد فراکسیون حامی رانندگان قطعی شود که البته در حال حاضر نیز پیگیر این موضوع هستیم تا محقق شده و نتیجه آن را به مردم اعلام کنیم.

 
*معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام:میزان تناژ وسایل نقلیه باری در ایلام کاهش یافت/ توزیع لاستیک بین کامیون داران با قیمت مصوب

معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام اقدامات انجام گرفته برای رفع مشکلات کامیون داران ایلامی را تشریح کرد.

"صفر صادقی راد"، معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام در گفتگویی که با خبرنگار ایلام بیدار در خصوص رفع مشکلات کامیونداران ایلامی گفت: این دستگاه اجرایی به منظور برطرف کردن مسائل مربوط به حوزه کامیونداران از مدت ها قبل رایزنی ها و پیگیری ها مستمری را با مسئولان استان و سایر مجموعه های ذیربط انجام داده است.

وی گفت: در این راستا و در اولین اقدام استان ایلام از جمله استان هایی است که افزایش نرخ حمل باربری آن زودتر از سایر استان های کشور در ان اجرا شد و زمینه رضایتمندی کامیونداران را در این خصوص فراهم کرد.

صادقی راد افزود: یکی دیگر از برنامه های در دستور کار این دستگاه که از جمله مشکلات عمده کامیوندارن در ایلام نیز بوده پیگیری و رایزنی برای خرید لاستیک این خودروها با قیمت مصوب کارخانه بوده است.

معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام اضافه کرد: رانندگان خودرهای باری اگر تاکنون اقدام به خرید لاستیک از این مجرا نکرده اند در این لیست جای خواهند گرفت این طرح به زودی در ایلام اجرا می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در این راستا از انجمن مربوط به کامیونداران نیز خواسته شده تا براساس نیازسنجی اسامی آنان را برای معرفی به کارخانه ارسال نماید.

صادقی راد بیان کرد: خبر خوب دیگر اینکه 50 درصد حق بیمه کامیونداران که پیشتر حذف شده بود مجددا برقرار شده است.

معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام یکی دیگر از برنامه های این سازمان برای کاهش مشکلات کامیونداران را کاهش تناژ به میزان یک الی دو تن اشاره کرد و گفت: کاهش این میزان مزایای خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام گرفته در استان تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی این مشکلات به خصوص حق کمیسیون کامیونداران است که سایر مشکلات مربوط به این حوزه در این کارگروه عنوان و برای رفع آنان تدابیر لازم اندیشیده می شود.

صادقی راد گفت: علاوه بر این در تمامی شهرستان های استان نماینده ای را برای پیگیری مسائل و رفع مشکلات کامیونداران مأمور کرده ایم تا در این راستا نسبت به رصد مشکلات و برطرف کردن آن تصمیمات لازم گرفته شود.

معاون سازمان حمل و نقل پایانه های استان ایلام در پایان از رانندگان باری خواست تا در صورت هر گونه مشکل موضوع را به سامانه 141 گزارش دهند تا برای رسیدگی به موقع با دقت بیشتری سطح رضایت مندی رانندگان افزایش یابد.

 
علی هاتفی رئیس انجمن صنفی کامیونداران شهر اسدآباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار نافع با بیان اینکه اینکه می‌گویند به خیابان بریزیم، حرف غیر منطقی است، اظهار کرد: رانندگان در اعتراضی که داشتند، به 90 درصد خواسته های خود رسیده و 10 درصد دیگر به مجلس بستگی دارد که چه قانونی برای رانندگان داشته باشد.

وی گفت: افزایش قیمت کرایه بار به صورت تن در کیلومتر یکی از خواسته های به حق کامیونداران بود که از اول مرداد ماه این امر اجرایی می شود.

 90 درصد از مشکلات صنف کامیونداران حل شده و از اول مرداد اجرایی می‌شود

رئیس انجمن صنفی کامیونداران شهر اسدآباد افزود: از دیگر مشکلات کامیونداران بیمه تکمیلی رانندگان و خانواده هایشان بود که این امر انجام شد و از این امر هم از اول مرداد ماه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات کامیوندارن اولویت دادن به بومی ها بود که ابتدا باید بومی‌ها بارگیری می‌کردند و بعد غیر بومی؛ این مشکل نیز برداشته شد و هر راننده ای برای بارگیری در هر شهری می‌توانند به نوبت بارگیری را انجام دهد.

رانندگان تخلفات شرکتهای حمل و نقل را به سامانه پیامکی 3000141 اطلاع دهند

هاتفی با اشاره به تخلف در برخی از شرکت‌های حمل و نقل و پایانه ای، گفت: هر شرکتی که بخواهد تخلفی انجا دهد سریعا" کمیسیون ماده 12 برای آن اجرا خواهد شد؛ یعنی یا جریمه و یا تعطیل می‌شود که اگر تخلف آن برای بار اول و یا دوم باشد، تذکر، بار سوم و چهارم جریمه و در صورت تکرار مکرر به تعطیلی می انجامد.

وی از راه اندازی سامانه 141 خبر داد و گفت: کامیونداران و رانندگان در صورت مشاهده هرگونه تخلفی می‌توانند آن را در سامانه تلفنی 141 و یا شامانه پیامکی 3000141 به ثبت برسانند و کمتر از دو روز هم پاسخ آن را دریافت کنند.

رئیس انجمن صنفی کامیونداران شهر اسدآباد گفت: هم اکنون راننده در شرکتهای باربری حرف برای گفتن دارد و جایگاهش تثبیت شده است، یعنی هر شرکتی کمیسیون اضافی بگیرید و راننده اطلاع بدهد، بدون چون و چرا تخلف ثبت و به راهداری برای اجرای کمیسیون ماده 12 ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه حواله خرید لاستیک هم به صورت استان به استان در حال انجام است، افزود: احتمالا این امر روزهای شنبه و یکشنبه در اسدآباد انجام شود.

هاتفی خاطرنشان کرد: کامیونداران برای دریافت حواله لاستیک می‌توانند به انجمن صنفی کامیونداران مراجع کنند که این امر را راهداری به اتحادیه ها سپرده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان اسداباد 4 هزار و 500 تریلر و کامیون در شهرستان اسدآباد وجود دارد، گفت: در این شهرستان 6  و 500 راننده فعالبت دارند که از این تعداد 4 هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی و 1400 نفر بیمه روستایی هستند و الباقی هم بیمه ندارند.

ده روز اعتراض رانندگان آنان را از زندگی عقب انداخت

رئیس انجمن صنفی کامیونداران شهر اسدآباد گفت: هیچ راننده ای نمی‌خواهد به خود ضرر بزند و همان ده روزی که اعتراض کردند، از زندگی عقب ماندند و الان هم نمی‌توانند آن را جبران کنند.

وی گفت: بسیاری از این رانندگان در دوران جنگ تحمیلی با جان و دل پای کار بودند و قطعا" نمی‌خواهند برای کشورشان اتفاقی باشد.

 
 
محمد اسماعیل درویش رئیس هیات مدیره تعاونی کامیون داران استان هم به خبرنگار نافع، گفته است که؛ همان طور که می دانیم رانندگان در جاده ها با مشکلات زیادی مواجه هستند و از قدیم و الایام وقتی مردانگی کسی را می خواستند محک بزنند می گفتند مرد جاده است ، بنابراین اولین درخواست این صنف قرار گرفتن در مشاغل سخت است که باید مورد توجه قرار گیرد .

وی ادامه داد: علاوه بر سخت بودن کار نداشتن بیمه بازنشستگی خانواده ای این عزیزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است .

درویش با توجه به افزایش 20 درصدی نرخ کرایه ها اعلام داشت : متاسفانه افزایش 20 درصدی نتوانست گره ای از مشکلات کامیون داران حل کند و تورم روز به روز و افزایش قیمت وسایل و قطعات سرسام آور است ، دیروز خود من برای یک قطعه ترموستات برای راننده ام تمام بازار را زیر و کردم و در پایان یک قطعه 24 هزار تومانی را به قیمت 700هزار تومان خریدم که اصلا به صرفه نیست .

رئیس هیات مدیره تعاونی کامیون داران استان افزود: نبودن امنیت جاده و پایین بودن کیفیت جاده ها از دیگر مشکلات این صنف است ، البته جاده های استان همدان نسبت به سایر استانها امنیت بالاتری دارند اما در استان هایی مثل لرستان و خوزستان راننده هر کجا ترمز کند نه دیگر صاحب بار است و نه ماشین ،

درویش بیان داشت : شرکت های حمل و نقل مبلغ کمیسیون های را بالا برده اند و چندین برابر می گیرند که اعتراض رانندگان را به دنبال دارد و اصلا دیگر درصدی حساب نمی کنند .

 

* رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری رانندگان سواری و کرایه ای بین شهری کشور: مشکلات کامیون داران در حال برطرف شدن است

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری رانندگان سواری و کرایه ای بین شهری کشور در گفتگو با صبح زاگرس درباره مشکلات کامیون داران گفت: از اول هفته جاری تا روز گذشته چندین جلسه با وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور، معاونت روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره این مشکلات داشتیم.


عادل اردشیری بیان کرد: تا اندازه ای این مشکلات حل شده است و بقیه موارد نیز در کمیسیون های اجتماعی، امنیت ملی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال پیگیری هستند، البته این موارد را در جلسه شورای ترافیک استان مطرح کردم به خصوص در بحث مسافربری امنیت شغلی ندارند.

وی درباره کسانی که قصد داشتند از این شرایط سوءاستفاده کنند گفت: مخالف هر گونه دخالت و اقدامات این افراد به خاطر نظام جمهوری اسلامی هستیم و جلوی افراد غیر را خواهیم گرفت و با آن ها برخورد خواهیم کرد.

اردشیری در ادامه گفت: مشکل بیمه تکمیلی کامیون داران برطرف شد، مشکلی دیگری در زمینه کمبود لاستیک وجود داشت که مسئولین قول داده اند که به زودی تهیه کنند و در اختیار استان ها قرار دهند.

رئیس اتحادیه رانندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان درباره نرخ کرایه ها نیز گفت: در بخش مسافربری بین شهری افزایش 20 درصدی اعمال شد و در بخش کامیون داران بین شهری نیز 20 درصد افزایش کرایه تصویب شد و گوشه ای از مشکلات آن ها حل شد، موارد دیگری از جمله تن بر کیلومتر بود که کارشناسان راهداری در حال پیگیری موضوع هستند.

 

* مدیرکل صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد: تهیه لاستیک مورد نیاز کامیون داران در حال انجام است 

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس به برطرف کردن مشکلات کامیون داران و برآورده کردن مطالبات آنان اشاره کرد و گفت: موضوع حل مشکلات کامیون داران باید از سوی مراجع خاص و مربوطه از جمله اداره حمل و نقل حل و فصل شود.

داریوش دیودیده با بیان اینکه این نهاد در زمینه مأموریت های محوله خود در زمینه کامیون داران کوتاهی نخواهد کرد و با جدیت در پی رفع مشکلات آنان است، بیان کرد: یکی از مطالبات کامیون داران تأمین لاستیک کامیون های آنان بود که صنعت و معدن استان این موضوع را حل و فصل کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این نهاد با معرفی فروشندگان مخصوص به رانندگان در پی برطرف کردن مطالبات آنان است، اظهار کرد: حل مشکلات جامعه از جمله کامیون داران یکی از وظایف این مجموعه است.

مدیرکل صنعت،معدن وتجارت استان ادامه داد:در حال حاضر برخی از قیمت ها افزایش داشته اما سعی کرده ایم حتی الامکان با قیمت مناسب موضوع لاستیک کامیون داران رابا نمایندگی های خاص برطرف کنیم.

لازم به ذکر است در ماه گذشته برخی از کامیون داران سراسر کشور اعتراضاتی را نسبت به برآورده شدن مطالبات خود داشتند که در این زمینه با دستور مسئولان رده بالای اجرایی این مشکلات در حال رفع شدن است و نشان از خبرهای خوب برای این قشر از جامعه می دهد.

 

* رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی: برخی می‌خواهند مطالبات به حق رانندگان را به انحراف بکشاند

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به فعالیت بیش از شش هزار کامیون‌دار در استان مرکزی گفت: از این تعداد ۳ هزار عضو ثابت و یک‌هزار عضو فصلی پایانه باربری بوده و مابقی کامیون نفتکش هستند.

وی با اشاره به مشکلات کامیون‌داران افزود: رفع بخشی از مشکلات نیازمند اتخاذ تصمیماتی در سطح ملی است که از طریق وزارتخانه های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر آن هستیم.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی با بیان اینکه پایین بودن حقوق بازنشستگان و نداشتن بیمه تکمیلی از جمله مشکلات کامیون‌دار بود که نیاز به اتخاذ تصمیمات ملی است، گفت: در این موارد تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

رضایی بیان کرد: با تصمیمات اتخاذ شده پایه حقوق بازنشستگان از ۱.۲ درصد به ۱.۵ درصد افزایش یافت و از این طریق ۶۰۰ هزار تومان به پایه حقوق بازنشستگان افزوده می‌شود و در بخش بیمه تکمیلی نیز از اول مرداد ماه این صنف تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی افزایش تعرفه‌های دریافتی از سوی شرکت‌های حمل و نقل را یکی دیگر از مشکلات کامیون‌داران عنوان کرد و گفت: البته این مشکل بیشتر مربوط به تهران بود و در استان ما کمتر شاهد این مشکل بوده‌ایم.

رضایی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه کامیون‌داران بیشتر زحمت را می‌کشند و شرکت‌های حمل‌و نقل بایستی ۸ تا ۱۰ درصد تعرفه دریافت کنند، اما در پایتخت این تعرفه تا ۵۰ درصد هم افزایش داشته است و نارضایتی کامیون‌داران را به همراه داشته است.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی بیان کرد: بخشی از مشکلات کامیون‌داران نیز در سطح استان و شهر اراک بود که با جلسات و پیگیری‌هایی که با مسئولان استان داشتیم برای رفع آن تصمیماتی اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه نوسانات قیمت لاستیک و لوازم یدکی از دیگر مشکلات کامیون‌داران بود، تصریح کرد: البته با صحبت‌هایی که با رانندگان داشتیم، بخشی از این افزایش‌ها که ناشی از افزایش قیمت دلار بود، برای آنان قابل پذیرش بود ولی آنچه بیشتر رانندگی را ناراضی کرده موضوع احتکار لوازم یدکی در بازار است که نیاز به نظارت بیشتری دارد.

رضایی با بیان اینکه از روز گذشته توزیع حواله لاستیک با نرخ مصوب در استان آغاز و تاکنون ۶۰۰ حلقه لاستیک در استان توزیع شده است، گفت: همچنان مطالبات به حق کامیونداران در دست پیگیری است و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته شاهد فعالیت های گسترده این بخش در کشور باشیم.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی با تاکید بر اینکه مشکل کامیونداران کاملا صنفی است، گفت: متاسفانه شاهدیم برخی از افراد خارج از این صنف با استفاده از ظرفیت فضای مجازی درصدد به انحراف کشاندن خواسته به حق رانندگان هستند.

وی ضمن تقدیر از حمایت‌های مسئولان استانی در جهت رفع مشکلات کامیون‌داران خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که استان مرکزی به عنوان اولین استانی بود که با پیگیری مطالبات رانندگان، آنان را در مسیر جاده‌ها قرار داد تا خدمت به مردم را به جد دنبال کنند.

 

*مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی حمل بار گلستان: بزودی اخبار خوشی به کامیونداران می رسد

سیدمحمدحسینی امروز در گفتگو با گلستان ما اظهار کرد: حمل و نقل ما برون شهری است و مشکلات و مطالبات رانندگان نیز سراسری است ، ما  بعنوان اتحادیه خواسته ها را دسته بندی کردیم و از طریق مسئولان استانی به کشور منتقل می کنیم.

وی بیمه تامین اجتماعی را یکی از خواسته های کامیون داران و رانندگان بیان کرد و افزود: قرار بود رانندگانی که ازسال 89 به بعد بیمه شده بودند، یارانه بیمه آنها قطع شود که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده ابقا شده و  یارانه بیمه ای که از سوی دولت باید پرداخت شود به قوت خود باقی مانده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی حمل بار گلستان افزایش حقوق رانندگان را از دیگر خواسته های محقق شده کامیونداران بیان کرد و گفت: پایه حقوق یک راننده کامیون یک و 3 دهم برابر یک کارگر ساده بود و هم اکنون این عدد به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرد و خوشبختانه از یک تیرماه اجرایی شد.

حسینی بیان کرد: بناست هر راننده و کامیونداری درکشور داوطلبانه حق بیمه خود را انتخاب کنند، البته هنوزبه نتیجه قطعی نرسیده است.

وی افزود: در سال 86 طی توافقی بین کانون شرکت های صنفی امضا شده بود و قرارشد از محل افزایش کمیسیون پرداختی، رانندگان از یک مردادماه بدون پرداخت وجهی بیمه تکمیلی شوند. این مطلب از سوی سازمان راهداری کشور مصوب و از طریق معاون وزیر اعلام شد و به زودی به استان ها ابلاغ می شود .

این مقام مسئول اذعان کرد: در نوبت دهی در بنادر و مکان های تجمع بار یکسری بی عدالتی هایی بوده  که مورد بررسی قرار گرفت و بازبینی شد، همچنین شرکت های متخلف بابت دریافت کمیسیون های  اضافه برخورد شد، سازمان به دنبال آن است تا حق و حقوق رانندگان ضایع نشود .

وی به مرتفع شدن مشکلات سوخت رانندگان اشاره کرد و گفت: رانندگانی که واقعا فعال بودند و با ماشین هایشان بیشتر تردد می کردند و محدودیت های سوختی داشتند ،  برداشته شد و شب گذشته از سوی وزیر این موضوع ، در رسانه ملی اعلام شد.

حسینی بیان کرد: مسائلی مربوط به سختی کار  و زیان آوری شغل رانندگی هم وجود دارد که خوشبختانه با نظر مساعد نمایندگان در کمیسیون های اجتماعی و عمرانی در حال بررسی است و تصویب آن نیازمند زمان است ، ما امیدواریم به زودی خبرهای خوشی هم در این زمینه داشته باشیم .

وی ادامه داد: قیمت کامیون ها، قطعات و لاستیک گران است و با توجه به وضعیت جابجایی ها و حمل و نقل هزینه ها ، کفاف اقساط کامیون داران را نمی  دهد لذا  خواسته ما  این است که باید در نرخ گذاری فروش کامیون ها، نماینده کارگروه حمل و نقل حضور داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: از کامیونداران و رانندگان خواهشمندیم خواسته های خود را از کانال های قانونی و تشکل های صنفی دستگاه های ذیربط دنبال کنند . کانون رانندگان استان دارای 10 تشکل صنفی در استان  است  که هر هفته جلسات مستمر داریم، خواسته ها را دسته بندی می کنیم و با کانون ها و اتحادیه در کشور منتقل می کنیم. .

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی حمل بار گلستان در خاتمه گفت: از رانندگان و کامیون داران می خواهیم مواظب باشند دیگران وارد صنف ما نشوند و  از خواسته های بحق ما سو استفاده نکنند. کانال های ما برای مطالبه گران  باز است و پیگیری های لازم را برای خواسته های به حق این صنف انجام خواهیم داد.

 

* مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان: ضمن حمایت از رانندگان زحمتکش با مسائل غیرقانونی اغماض نمی کنیم

مهدی میقانی در نشستی با حضور شرکت ها و انجمن های کارفرمایی حمل و نقل بین المللی و بین شهری کالا در گلستان، شرایط استان را در موضوعات صنفی بخش حمل و نقل بسیار بهتر از سایر استان های کشور بیان کرد و افزود: بسیاری از موضوعات، مربوط به ناآگاهی متصدیان و دست اندرکاران شرکت ها بوده و به سادگی قابل حل است و اگر به آنها پرداخته نشود، چالش برانگیز خواهند شد.

میقانی از تعامل خوب بخش حمل و نقل کالا داخلی و بین الملل تشکر کرد و در عین حال گفت : در برخورد با مسایل غیرقانونی و غیراخلاقی، اغماض و کوتاهی نکرده و برخورد سریع و جدی خواهیم داشت.

وی ادامه داد : برخی از مشکلات، معلول علت هایی هستند و برای شفاف سازی قوانین و موانع موجود آنها، اقداماتی در سطح استان و کشور در دست اجراست اما مهم؛ توجه و رعایت حق و انصاف در حل آنهاست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان اظهارکرد: گام های اولیه ای برای کاهش و یا رفع مطالبات بحق رانندگان از جمله تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان، واقعی کردن نرخ کرایه ها، برقراری بیمه تکمیلی رانندگان و دست اندرکاران شرکت ها برداشته شده و برخی موضوعات دیگر بویژه در بخش حمل و نقل بین المللی، در سطح ملی در حال پیگیری است.

میقانی اضافه کرد : موضوع دوزبلاغ، مطالبات رانندگان و شرکت ها از شرکت های حمل و نقل خلیج فارس و آبادان، تمدید کارت هوشمند رانندگان بومی، رعایت سقف مجاز اخذ کمیسیون از رانندگان توسط شرکت ها، بیمه شدن کرایه حمل، ماده 12، کاهش کرایه حمل فرآورده های نفتی، ممنوعیت ورود کامیون های خالی ترکمنستان به ایران، نوسازی ناوگان و اندیشیدن تدابیری برای ارز، از موضوعات مورد چالش در بخش حمل و نقل بین المللی بوده که حاضرین در نشست به آن پرداختند.

وی بیان کرد : 75 شرکت حمل و نقل کالا و 19 شرکت و یک نمایندگی در بخش حمل و نقل بین المللی در استان گلستان فعال هستند و تعداد شرکت های حمل و نقل مسافری هم در استان 76 شرکت می باشد.

 

*معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی:۸۰ درصد مطالبات رانندگان تامین شد/پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان از سوی دولت

 سعید سبحانی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در گفتگو باعصر اترک با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از مطالبات رانندگان افزایش نرخ جابه جایی بار متناسب با افزایش هزینه های استهلاک بود که 20 درصد افزایش یافت.

پرداخت 50 درصد حق بیمه رانندگان از سوی دولت

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان اینکه مشکل دیگر رانندگان بحث بیمه آنها بود، گفت: بر اساس قانون سال 79 رانندگان جزو قانون خاص هستند و 50 درصد حق بیمه آنها به صورت یارانه از سوی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود و 50 درصد بیمه نیز توسط رانندگان پرداخت می شود.

سبحانی افزود: از ابتدای امسال به دلیل عدم دریافت منابع مالی از دولت حق بیمه رانندگان بدون محاسبه یارانه 50 درصدی لحاظ شده بود که زمینه نارضایتی رانندگان را فراهم آورد.

وی ادامه داد: طی پیگیری ها این موضوع اصلاح شد و در حال حاضر مشکل بیمه این رانندگان بر اساس روال قبل اعمال می شود.

 

توزیع لاستیک در بین کامیونداران

وی همچنین از آغاز طرح توزیع انبوه لاستیک مورد نیاز رانندگان شاغل در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بر اساس نرخ مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت از هفته جاری خبر داد.

سبحانی افزود: بر اساس توافق صورت گرفته بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک، توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان به صورت انبوه در شهرهای مختلف کشور آغاز شد و در خراسان شمالی نیز طی هفته جاری انجام می شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود گفت: افزایش تناژ بارگیری  را از دیگر خواسته های رانندگان بود که در این مورد نیز مصوب شد براساس ظرفیت خودرو اجازه اضافه تناژ بارگیری به راننده داده شود.

وی گلایه از تاخیر در پرداخت مطالبات رانندگان باری توسط برخی شرکت های دولتی را از دیگر مطالبات رانندگان در تجمع های صنفی اعلام کرد و گفت: با مدیران 3 شرکت حمل و نقل فعال در استان گفتگوهایی در خصوص پرداخت به موقع مطالبات رانندگان انجام شد.

سبحانی تصریح کرد: 2 شرکت در حال پرداخت مطالبات معوق رانندگان هستند و از فعالیت یک شرکت حمل و نقل نیز تا زمانی که مطالبات کامیونداران را پرداخت نکند، جلوگیری شده است.

 

شفاف سازی در دریافتی و پرداختی رانندگان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ادامه از راه اندازی سامانه اطلاع رسانی به منظور شفاف سازی در میزان دریافتی و پرداختی رانندگان در زمان صدور بارنامه خبر داد.

سبحانی گفت: با اجرای این طرح به محض صدور بارنامه میزان مبلغی که راننده باید به شرکت باربری پرداخت کند از طریق پیامک برای راننده و صاحب کامیون ارسال می شود.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح از سوء استفاده های احتمالی از کارت های هوشمند نیز جلوگیری می شود.

وی همچنین از برگزاری جلسات متعدد برای رفع مشکلان کامیونداران خبر داد و افزود: چنانچه مطالباتی در چهارچوب قوانین و مقرارت حاکم، دریافت شود در کوتاهترین زمان پیگیری خواهد شد.

 

*رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران: اصلی‌ترین مشکل‌ کامیون‌داران بیمه است

محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با بلاغ گفت: اتحادیه تعاونی حمل و نقل بار کشور به‌عنوان اولین اتحادیه در سال 1372 تأسیس شد و تا آن زمان هیچ تشکلی تحت این عنوان وجود نداشت.

وی افزود: با تشکیل اتحادیه کشوری، با مخالفت دولت وقت مواجه شدیم که با برگزاری سمینارهای گوناگون در نیشابور، مشهد، تبریز، قزوین و اصفهان با دولت‌مردان و همچنین اثبات برادری در زمان جنگ و هشت سال دفاع مقدس، حتی یک روز را هم در تقویم کشور به نام حمل و نقل اختصاص دادند و کم کم اوضاع برای پذیرش این اتحادیه بهتر شد.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران اظهار کرد: اولین خواسته ما در کشور، قرار گرفتن رانندگان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بود که هر چند تحقق آن یک کار بزرگ در نظام جمهوری اسلامی بود اما بعد از گذشت 30 سال، دولت‌مردان نسبت به حل مشکلات کامیون‌داران اقدامی نکردند و مشکلات طی عرض 40 سال، روی هم انباشته شد و از جمله این مشکلات، یکی همان بیمه تأمین اجتماعی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل و نقل تعاونی‌های کشور ادامه داد: متأسفانه حقوق بازنشستگی رانندگان پس از 30 سال ارائه خدمت تنها یک‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است، یعنی حداقل حقوق ممکن که این محل اعتراض رانندگان است.

*کامیون‌ها تحت مالکلیت راننده است و قوانین به نفع شرکت‌ها 

فرجی خاطرنشان کرد: بخاطر تحریم و بعد از گذشت 40 سال، دولت وقت نتوانستند نسبت به نوسازی ناوگان باری اقدامی کنند و نمونه‌اش حضو و تردد کامیون‌های جنگ جهانی دوم با عمری بیش از 74 سال در جاده‌های کشور است. از سویی دیگر کرایه حمل بار این کامیون‌ها با کامیون‌های خود مالکی که رانندگان با اقساط سنگین خریداری کرده‌اند، یکسان است و لذا رانندگان هم خود را زیر بار اقساط قرار نمی‌دهند.

وی بیان کرد: در دنیا، کامیون‌های حمل و نقل متعلق به شرکت‌ها است و رانندگان برای این شرکت‌ها کار می‌کنند و حقوقی دریافت می‌کنند و لذا قوانین وضع شده به سمت و نفع این شرکت‌ها است؛ اما در ایران، وضع به این شکل نیست و کامیون‌ها خود مالکی است، یعنی خودرو تحت مالکیت راننده است، اما قوانین به جهت الگو برداری از دنیا، به نفع شرکت‌ها است.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران عنوان کرد: در بخشی از این قوانین عدم سرویس به خودروهای بالای 25 سال، عدم صدور معاینه فنی و غیره آورده شده است که با وجود عدم حمایت دولت برای نوسازی ناوگان، اجحاف در حق رانندگان محسوب می‌شود. ما به ضرورت نوسازی ناوگان واقفیم اما دولت باید برای حل این موضوع حمایت جدی خود را با ارائه تسهیلات کم بهره اعلام کند.

*حقوق بازنشستگی رانندگان افزایش می‌یابد

عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل و نقل تعاونی‌های کشور با بیان اینکه با تشکیل کارگروه کشوری، مطالبات رانندگان در حال پیگیری و حل و فصل است، متذکر شد: بیمه تکمیلی یکی دیگر از مطالبات جدی رانندگان در این اعتصاب بود. ما بیمه تکمیلی نداشتیم. گرفتار بودیم. ما همیشه با تصادفات و ضرب و جرح روبرو هستیم. 4 درصد از کرایه درج شده در بارنامه، در حالی به جیب دولت می‌رود که هیچ نقشی در این میان ندارد. ما پیشنهاد دادیم تا از محل همین 4 درصد، نسبت به بیمه تکمیلی رانندگان اقدام کنند که مورد پذیرش قرار نگرفت.

فرجی افزود: البته بنا شده است تا شرکت‌های حمل و نقل از محل حق کمیسیون 14 درصدی خود، رانندگان را بیمه تکمیلی کنند که بنظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.

وی یاداور شد: البته در بحث بیمه تأمین اجتماعی نیز بنا شده است تا حقوق بازنشستگی یک میلیون تومانی به یک میلیون و 700 هزار تومان ارتقا یابد و این هم از مطالباتی بود که در آینده‌ای نزدیک برآورده خواهد شد.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران، افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی را یکی دیگر از علل این اعتراضات دانست و گفت: با شروع نوسانات ارزی، قیمت لاستیک یک‌میلیون و 500 هزار تومانی به 3 میلیون تومان رسید و نه تنها نطارتی بر قیمت بازار صورت نمی‌گرفت، انبارها مملو از لاستیک می‌شد و به بازار عرضه نمی‌شد؛ خوشبختانه در این خصوص نیز بنا شده است تا 40 درصد از لاستیک‌های تولید داخل به انجمن‌های صنفی رانندگان تخصیص یابد و هم اکنون با تخصیص حواله به انجمن‌ها قیمت نقدی خرید لاستیک برای رانندگان تا 500 هزار تومان زیر قیمت بازار است که امیدواریم تعداد حواله تخصیصی با توجه به حجم متقاضیان افزایش یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل و نقل تعاونی‌های کشور با بیان اینکه در استان مازندران برای 12 هزار راننده کارت ناوگان صادر شده است، اظهار کرد: اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران بیش از 8 هزار عضو دارد و لاستیک، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، توزیع لوازم یدکی، تقسیم عادلانه بار، قرار گرفتن در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و کاهش حق کمیسیون از مهمترین مطالبات رانندگان این صنف برشمرده می‌شود.

*مشکلات بندر بهشهر در نوع خودش بی‌نظیر است

فرجی افزود: 13.5 درصد از 27 درصد سهم بیمه تأمین اجتماعی راننده را دولت موظف شد تا پرداخت کند یهنی 50 درصد حق بیمه، اما تا زمان قبل از اعتراضات پرداختی صورت نگرفت و تأمین اجتماعی به صورت یک طرفه این قرار داد را لغو و کل مبلغ بیمه بر گردن راننده افتاد و حق بیمه 200 هزار تومانی به 400 هزار تومان رسید که پس از اعتراضات مقرر شد تا دولت سهم خود را طبق مصوبه قانونی پرداخت کند.

وی در خصوص مشکلات موجود در بندرامیرآباد و اعتراضات بیش از یک‌هزار راننده شاغل در این بندر پاسخ داد: مشکلاتی که ما در بهشهر داریم مشکلی است که در سایر بنادر کشور و حتی استان نظیر ندارد و مختص این بندر است. ما در این بندر مشکل داریم و رانندگان ما با شرکت‌های حمل و نقل نیز مشکل دارند و این شرکت‌ها بودند که برای این رانندگان تعیین تکلیف می‌کردند.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود این بود که انجمن‌های صنفی رانندگان به عنوان حامی رانندگان حق ورود به این بندر را نداشت. مشکل دیگر آن بود که راننده برای گرفتن بار باید جیبش پر پول بود و هزینه های بارگیری، باسکول و غیره را پرداخت و سپس در مقصد دریافت می‌کرد که همواره با مکشلات فراوانی روبرو بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل و نقل تعاونی‌های کشور افزود: همواره رانندگان ما در مقصد برای بازپس‌گیری وجوه پرداختی در مبدأ با بن‌بست مواجه می‌شدند و این در حالی است که راننده موظف به پرداخت این وجوه نبود و باید این مبالغ از سمت صاحب کالا پرداخت می‌شد.

فرجی تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی رانندگان فعال در این بندر این است که در این بندر سیستم نوبت‌دهی و اعلام باردهی وجود ندارد و لذا عدالت در بارگیری رعایت نمی‌شود که با راه‌اندازی سالن نوبت دهی این مشکل حل خواهد شد.

وی در پایان سخنانش مجددا بر لزوم نوسازی ناوگان باری کشور تأکید و بیان کرد: ما حاضریم خودروهای فرسوده خودمان را در اختیار دولت قرار دهیم اما دولت هم در مقابل به ما این اجازه را بدهد تا بتوانیم خودروهای بالای پنج سال کشورهای دنیا را که اجازه تردد در آن کشورها را ندارند را وارد کنیم و در این مسیر از پرداخت حق گمرک و ارزش افزوده خودداری کند تا راننده رغبت به نوسازی کند که متأسفانه مورد موافقت دولت قرار نگرفت.

 

*مدیر پایانه بار شیراز: افزایش 20 درصدی کرایه حمل بار/ابراز رضایت کامیون داران فارس از محقق شدن مطالباتشان

 خانبازی مدیر پایانه بار شیراز در گفت و گو با شیرازه در مورد پیگیری مطالبات کامیون داران با اشاره به اینکه علت اعتصاب ماه گذشته کامیون داران یک بخش استانی و یک بخش اعظمی از آن کشوری بود گفت: یکی از درخواست های اصلی صنف کامیون داران افزایش نرخ کرایه با توجه به افزایش هزینه ها بود. همچنین آنها تقاضا داشتند نرخ کرایه بر اساس شیوه  تن کیلومتر و با توجه به وزن و حجم بار و مقصد و مبداء گرمسیر یا سردسیر مشخص شود که این مسئله به صورت کشوری پیگیری شده و به رغم اینکه نرخ کرایه بار توافقی است ما افزایش 20 درصدی کرایه را شاهد بودیم و اخیرا نیز با شیوه تن کیلومتر نرخ کرایه ها محاسبه می شود.

 
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود بحث بیمه کامیون داران بوده است که نسبت به گران شدن نرخ بیمه معترض بودند که این موضوع با پیگیری های انجام شده افزایش قیمت نرخ بیمه مهار شده و به قیمت قبل برگشته است. 
 
خانبازی در مورد حقوق بازنشستگی نیز اعلام کرد که با اصلاح ضرایب تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است.
 
مدیر پایانه بار شیراز گفت: یکی دیگر از درخواست کامیون داران بحث لوازم یدکی بوده، که این مسئله یک درخواست کشوری است و با کمک صنایع و معادن پیگیری کردیم و در مدت یکی دو روز آینده توزیع لاستیک نیز خواهیم داشت که نرخ آن از قیمت بازار پایین‌تر است. در بحث روغن هم  انجمن صنفی رانندگان در حال پیگیری هستند و به زودی نتیجه پیگیری ها را اعلام خواهیم کرد.
 
وی افزود: در بحث مطالبات استانی هم راه اندازی سالن اعلام بار یکی از مطالبات کامیون داران استان بود که برای شیراز پیگیری کردیم وبه تازگی راه اندازی شده است. البته یک سری مشکلات بالاخره دارد اما در همین مدت کم و با همه مشکلات توانسته رضایت 95 درصدی  رانندگان را به دنبال داشته باشد. 
 
خانبازی با اشاره به دریافت حق کمیسیون اضافی از رانندگان گفت: در این موضوع چهار  شرکت باربری از دو ماه تا چهار ماه تعطیل شدند. البته این مشکل بیشتر برد کشوری داشت اما ما هم در فارس پیگیری کردیم و با متخلفین برخورد شد و دو شرکت هم در این خصوص جریمه نقدی شدند. 
 
وی همچنین بیان داشت: سامانه کنترل رانندگان در حین رانندگی که برای ماشین های مسافربری و  سوخت انجام میشود به درخواست کامیون داران برای آنها مسکوت مانده است. 
 
خانبازی گفت: ما در این مدت سعی کردیم رضایت ۹۰ درصدی رانندگان را با پیگیری مطالبات آنها جلب کنیم. در سطح کشور هم پیگیری های جدی در حال انجام است.
 
*رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان زنجان: کامیونداران مشکل دارند اما به کشور ضرر نمی زنند
 
علی خانمحمدی امروز در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا اظهارداشت: اعتراضاتی که در چند ماه گذشته به اسم کامیونداران انجام شد بیشتر از سوی این قشر نبود.

وی ادامه داد: مشخص نشد از کدام گروه وارد گروه کامیونداران شدند اگر چه این قشر با مشکلاتی مواجه هستند اما به کشور خود ضرر نمی زنند.

این کامیوندار زنجانی با بیان اینکه برای حل مشکلات چهار سال است انتظار کمک از سوی مسئولان داریم اما این مشکلات حل نشده است،افزود: بعد از ۱۴ روز انتظار برای بار بالاخره یک بارنامه برای استان فارس گرفتم اما هنگام برگشت به هر صنفی زنگ زدم باری نداشت که بزنم.

خانمحمدی یادآورشد:چهار سال پیش وضعیت به گونه ای بود که حداقل ۴ تا ۵ بار از زنجان و ۴ تا ۵ تا هم از سایر استان ها داشتیم، افزود: اما در حال حاضر در ماه حداکثر چهار بار می توانیم جابه جا کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که با کار فقط خرج کامیون در میاد و این قشر با مشکلات بیشتری مواجه شده است.

رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان زنجان کاهش واردات و صادرات را یکی از عوامل کاهش بار برای کامیونداران عنوان کرد و گفت: کاهش ساخت و ساز در حوزه مسکن موجب شده تا گروه های سه تا چهارنفره کامیون خریداری کرده و به این صنف بپیوندند که این موضوع از دیگر مشکلات محسوب می شود.

خانمحمدی با بیان اینکه مسئولان به مشکلات رسیدگی نمی کنند، افزود: کاری هم از دست مسئولان برنمی آید.

وی با اشاره به آغاز توزیع حواله های لاستیک در زنجان،بیان داشت: عده ای از کامیونداران به این علت که قیمت حواله با نرخ آزاد تنها ۱۰۰ هزار تومان تفاوت داشت،لاستیک به نرخ دولتی را نخریدند.

این کامیوندار زنجانی خاطرنشان کرد: کامیونداران اگر بخواهند از بیرون لاستیک خریداری کنند می توانند با شرایط بهتری از جمله قسط بندی خریداری کنند اما برای حواله باید پول به یکباره پرداخت شود.
 
 
 
علی‌اکبر سیارمه در گفت‌وگو با  صبح قزوین درباره مشکلات کامیونداران استان قزوین اظهار می‌کند: 12 سال پیش همزمان با 26 آذر سال 85 در سالروز حمل و نقل، گردهمایی مسئولان حمل و نقل در بندرعباس برگزار شد و همه مشکلات صنف کامیونداران جمع آوری شد.

وی می‌افزود: در این گردهمایی مشکلات کامیونداران در جزوه ای با عنوان رنج نامه جان و مال برکفان جاده‌های کشور جمع آوری شد، اما با گذشت 12 سال گذشته تا به امروز این مشکلات حل نشده بلکه انباشته شده است. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین ادامه می‌دهد: حدود 70 درصد سرمایه گذاری در ناوگان حمل و نقل توسط رانندگان صورت می‌گیرد و این عزیزان هم نیروی انسانی و هم سرمایه گذار این حوزه هستند و در جاده‌ها با حوادث زیادی دست و پنچه نرم می‌کنند. 

وعده‌ها هنوز محقق نشده است 
وی عنوان می‌کند: رانندگان جان و مال خود را در کف جاده‌ها گذاشته اند و با حوادث زیادی مواجه اند و در شرایط مختلف کشور در صف اول حمایت از نظام قرار دارند و این انتظار وجود دارد، طی این سال‌ها حداقل مطالبات توسط مسئولان ذی ربط انجام شود. 

این مسئول اضافه می‌کند: سوخت مصرفی رانندگان از 16.5تومان به 150 تومان و از این شرایط به 300 تومان افزایش یافته است؛ در دوره‌ای به ما قول داده شده بود که 50 درصد پول بیمه کامیونداران پرداخت شود اما هنوز این قول‌ها محقق نشده است. 

وی با اشاره به اعتراضات اخیر کامیونداران در سراسر کشور گفت: 6 هفته پیش که صدای اعتراض رانندگان بلند شد وزیر راه و شهرسازی جلسه ای با مسئولان تشکل‌ها برگزار کرد و اولین قول افزایش 20 درصدی کرایه رانندگان بود. 

سیارمه عنوان کرد: با توجه به عدم افزایش نرخ کرایه‌های بار طی سه سال گذشته و مشکلات معیشتی رانندگان، این مسئله باعث اعتراض آنان شده بود؛ برای ایجاد مطالبات این حوزه و جبران بخشی از گرانی ایجاد شده در برخی از قطعات خودرو، افزایش نرخ متعادل در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: البته هنوز این 20درصد اعمال نشده و یکی از درخواست‌های رانندگان این است که این نرخ کرایه با توجه به شهرهای مختلف کشور توازن داشته باشد، هم اکنون کارگروهی برای تعیین نرخ کرایه کف با عنوان "تُن کیلومتر" تشکیل شده تا نتیجه قطعی اعلام شود. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین ابراز کرد: طی 2 هفته هماهنگی با سازمان تعزیرات و بازرگانی و صنعت و معدن جلساتی برگزار شده تا توزیع لاستیک به خوبی صورت بگیرد؛ 125جفت لاستیک هماهنگی شده اما رانندگان به قیمت دولتی لاستیک‌ها گلایه دارند. 

اعتراضات کامیونداران از سوءاستفاده کنندگان جداست 
وی تصریح کرد: از دولت به واسطه افزایش 20 درصدی کرایه رانندگان تشکر میکنیم اما لازمه تحقق این موضوع این است که هزینه تن کیلومتر تعیین شود تا در سراسر ایران یکدست باشد و برای مناطق خاص و شرایط خاص مثل انتقال کالاهای بنادر نرخ‌های بیشتری تعیین شود. 

این مسئول افزود: اگر ما احساس کنیم که اراده دولت براین است که مشکلات کامیونداران حل شود، ما هم همراهی لازم را با دولت خواهیم داشت تا مطالبات رانندگان به صورت معقول انجام شود. 

وی بیان کرد: مشکلات کامیونداران در حوزه نوسازی ناوگان، افزایش نرخ کرایه‌ها و حل شدن مشکل بیمه آنهاست، البته جلسات کاری از طریق وزارت راه و مجلس و وزیر کار برای حل مشکلات درحال انجام است و آگاهی داریم که اراده دولت براین است که با کامیونداران به تعامل برسد اما درخواست ما ایت است که در حل مشکلات ما تسریع شود. 

سیارمه اذعان کرد: عده خاصی که در حوزه مشکلات کامیوندارن به دنبال سوءاستفاده و موج سواری از اعتراضات مردم هستند تکلیفشان جداست؛ امروز اکثر مردم دچار مشکل اقتصادی هستند. 

وی عنوان کرد: ما رانندگان با توجه به حساسیت شغلی که داریم و بخشی از اقتصاد وابسته به حوزه حمل و نقل است و یکی از فاکتورهای اساسی و زیربنایی برای توسعه هر کشوری حوزه حمل و نقل است بنابراین باید توجه ویژه ای به این حوزه شود. 

افزایش حقوق بازنشستگی کامیونداران 
احمد مشیریان معاون «امور روابط کار» وزیر کار اخیرا گفته است که مشکلات قانونی کامیون داران در وزارت کار قطعا پیگیری خواهد شد و راهکارهای قانونی برای آن پیش بینی می‌شود اما واقعیت این است که عمده مشکلات این صنف مربوط به سایر دستگاه‌ها است که توسط وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری می‌شود. 

مشیریان می‌افزاید: افزایش حقوق بازنشستگی به تناسب میزان مابه التفاوت پرداختی از سوی خود رانندگان، برقراری بیمه تکمیلی و قرار گرفتن در شمول مشاغل سخت و زیان آور، مطالبات رانندگان در حوزه وزارت کار است. 

پیش از این نیز معاون وزیر کار در مورد وضعیت رسیدگی به مشکلات کامیون داران برای استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور گفته بود: "اگر این رانندگان به صورت فردی درخواست بدهند در صورت احراز شرایط، مشمول مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند اما مطالبه مشخص آنها این است که این موضوع به صورت یک قانون برای تمام رانندگان کامیون و برون شهری اجرایی شود.

در این زمینه با درخواست رانندگان طرحی در سال ۹۵ از سوی نمایندگان مجلس در حال تهیه بود اما ظاهرا مسکوت مانده است." 

بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین درخواست‌های کامیون‌داران و رانندگان مربوط به افزایش حقوق بازنشستگی آنها است مبنی بر اینکه «حقوق بازنشستگی» رانندگانی که از شمول قانون کار خارج هستند و از بیمه اجباری خویش فرما برخوردارند، به تناسب حق بیمه ای که پرداخت می‌کنند، افزایش یابد.
 
 
مسعود احمدی رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان کردستان در گفتگو با کردتودی اظهار کرد: متاسفانه دولت طبق وعده هایی که به رانندگان داده بود هیچ کدام از آنها عملیاتی نشده است و همچنان پول بیمه با اینکه جزء مشاغل سخت محسوب می شود اما 70 الی 80 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود و از طرفی هم قطعات ماشین های سنگین روز به روز در حال افزایش است و با 20 درصد افزایش کرایه بار متاسفانه هیچ دردی از کامیونداران بر طرف نشده است چرا که صنعت و معدن لاستیک هایی را در اختیار رانندگان قرار می دهد که قیمت آن با بازار آزاد هیچ تفاوتی ندارد و این اصلا به نفع رانندگان نیست.

وی گفت: با اینکه برخی مطالبات همچنان بر زمین مانده است اما راه رسیدن به مطالبات خود را پیگیری های قانونی می دانیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از اعتصاب کنندگان راننده نما هستند و راننده نیستند و به دنبال حاشیه سازی هستند در حالی که ما چیزی به نام اعتصاب نخواهیم داشت و اگر راننده ای هم درخواستی داشته باشد به دنبال حق و حقوقش است نه به ضرر افراد و یا مملکتش.

این کارشناس حمل و نقل جاده ای ادامه داد: «ما رانندگان بخش حمل‌ و نقل کالای استان کردستان در مردادماه امسال هیچگونه اعتصابی نخواهیم داشت و همانند ۴۰ سال گذشته دشمنان نظام جمهوری اسلامی را حسرت به دل خواهیم گذاشت.

به گفته ی احمدی، رانندگان دقت داشته باشند که برای احقاق حقوق خود باید از راه قانونی اقدام کنند و نگذارند که مطالبات به حق آنها به ابزاری برای سوء‌استفاده دشمنان تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: راه برون‌رفت از مشکلات موجود تکیه بر اتحاد و انسجام است و باید با تکیه بر توان و ظرفیت خود و با همدلی و وحدت راه نفوذ دشمن را سد کنیم و بر مشکلات غلبه کنیم.

 

*رییس اتحادیه حمل و نقل برون شهری اصفهان: کمبود بار مشکل اصلی رانندگان در کشور است/ضرورت تامین بدون واسطه لوازم مصرفی کامیون‌داران

محمد مرتهب در گفتگو با صاحب نیوز، با اشاره به اینکه در این مدت وعده های بسیاری به کامیون‌داران داده شده، اظهار کرد: باید مشکلات این صنف زحمت کش را به سه بخش کوتاه، میان و بلندمدت تقسیم کرد تا بتوان راهکار جدی برای حل آن داد زیرا این قشر حلقه اصلی حمل و نقل کشور هستند.

رییس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون شهری اصفهان افزود: اصل قضیه کمبود باری است که خودش را در بخش های مختلف نشان می دهد و درآمد ناچیزی را عاید کامیون دار می کند و این مسائل در شرایط رکود نسبی کشور، برای اکثر اصناف رخ داده است که باید با آگاهی و هدایت صحیح توسط مسئولان دلسوز، دوران بحران خود را طی کند.

وی با بیان اینکه باید با انتخاب صحیح، نماینده بدون طرف و دلسوز به شرایط فعلی کامیون داران انتخاب شود، گفت: فردی باید به عنوان نماینده صنف کامیون داران با انتخابات آزاد و صحیح، انتخاب شود که از حداقل شرایط کافی برخوردار باشد و بتواند حرف این قشر را به مسئولان بدون اجحاف در حقشان انتقال دهد.

مرتهب ضمن تاکید به اینکه رانندگان کامیون جانشان را جلوی نانشان قرار داده اند، اذعان کرد: کامیونداران درخواست سختی کار می کنند که منوط به بودجه دولت است و اگر امروز بر حسب شرایط قبول کند و بعد نتواند بودجه مورد نظر را جبران کند، هیچ باری از دوش این عزیزان برداشته نشده است.

وی افزود: مطالبه کامیون داران باید از راه قانونی پیگیری شود و اجازه نداد عده ای معاند در فضای مجازی دست به حاشیه سازی برای صنف کامیوندار بزنند زیرا با حاشیه سازی نه تنها کاری از پیش نمی رود بلکه گرهی به مشکلات امروزی این صنف خواهد زد و در این خصوص باید آگاهی بخشی کافی در بین اقشار کامیون دار انجام داد که خودشان را از فضای ملتهبی که بیگانگان ممکن است ایجاد کنند، کنار بکشد.

رییس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون شهری اصفهان با اشاره به اینکه وحدت نظر و یکدستی در بین کامیون داران باید تبلیغ شود، گفت: آنچه در بین پیگیری مشکلات کامیونداران به نظر ضروری می رسد، آگاهی دادن به این قشر در این خصوص است که میزان سودآوری در بین اصناف دیگر وجود دارد و باید با وحدت نظر از این بحران عبور کرد ولی دیده می شود برخی این وضعیت سخت را فقط به کامیون‌داران گوشزد می کنند و بر حاشیه سازی ها می افزایند.

وی با بیان اینکه باید در هر شرایطی رضایت کامیون‌دار را فراهم کرد، افزود: اصل کرایه در بین کامیون‌داران توافقی بوده و راننده باید برای بارگیری رضایت داشته باشد و این بهترین راهگشا برای این صنف است که به صورت قانون در شورای عالی اقتصاد اجرایی شد.

مرتهب ادامه داد: ورود دلالان زمانی پررنگ می شود که در برابر هشت کامیون، پنج بار داشته باشیم و در این خصوص به دلیل وجود سه کامیون اضافی، سو استفاده دلالان مشاهده شده و کرایه های پایین تر پیشنهاد می شود و این مشکل زمانی قابل حل است که پیک بار وجود داشته باشد وگرنه در رقابت موجود، حتی شرکت های حمل و نقل هم در حق کمیسیون مبلغی را پیشنهاد می دهند که راننده بیشتری جذب شود و این موارد به کرات دیده می شود.

وی با بیان این مطلب که در بین اتوبوس ها، جدیدترین وسیله حمل و نقل با انتفاع بالاتری مواجه است در صورتی که در بخش کامیون‌داران این مورد کم تر دیده می شود و در صف باربری فرسوده ترین کامیون با برندترین نوع آن فرقی در کسب سود ندارند.

رییس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون شهری اصفهان خاطرنشان کرد: مسئولان باید نسبت به نوسازی این ناوگان تلاش کنند تا بتوان از بار مصرف زیاد سوخت و یا هزینه های جاری که هر زمان گردن کامیون‌دار را می گیرد، کم کرد.

وی با اشاره به اینکه هزینه لاستیک برای کامیون‌دار سرسام آور است، گفت: باید در این خصوص تعاملی انجام داد که لوازم مصرفی نظیر لاستیک از تولیدکننده بدون واسطه به مصرف کننده برسد و لزوم تعاونی مصرف برای این قشر به وضوح احساس می شود.

مرتهب در بخش پایانی گفتگو با ارائه پیشنهادی به مسئولان کشوری و استانی، اظهار کرد: احداث صندوق کمک هزینه و تعاون برای هزینه های اورژانسی کامیون‌داران باید در دست بررسی قرار گیرد تا حداقل کمکی به این صنف زحمت کش شود.

 

*مدیر عامل شرکت ترابری گیلان: عرضه لاستیک در رفع مشکلات کامیون داران محسوس نبوده است/ با غوغاگری کار درست نمی شود

محمد همتی در گفت و گو با خبرنگار 8دی در مورد مطالبات کامیون داران، اظهار کرد: در آخرین جلسه ای که کامیون داران با کمیسیون امنیتی و رییس سازمان حمل و نقل داشتند قرار شد یک مقداری مشکلات کامیون داران حل شود.

وی ادامه داد: کامیون داران در این جلسه ۱۵ مورد خواسته داشتند بعضی از این خواسته ها را سازمان صنعت و معدن و تجارت مانند دادن لاستیک و روغن و لوازم یدکی که الان گران شده را باید بدهد.

مدیر عامل شرکت ترابری گیلان گفت: وزیر عنوان کرده یک سری لاستیک دارند تحویل می دهند اما این اقدام در رفع مشکلات کامیون داران محسوس نبوده است.

* اعتراض رانندگان از کمیسیون های شرکت های حمل و نقل

همتی با اشاره به اینکه بیشتر راننده ها در بحث کمیسیون های اضافه شرکت های حمل و نقل اعتراض داشتند، اضافه کرد: یک تصمیمی در این رابطه گرفتند و منطقی نیست نمی توان بخاطر برخی مسایل ثابت نشده بیایند و شرکت ها را ببندند چون این شرکت ها کارگر دارند و مشکلات خودشان را دارند.

مدیر عامل شرکت ترابری گیلان با تأکید بر اینکه کلا یک مقدار از آن حساسیت افت کرده است، گفت: در این مواقع یک مقدار ممکن است به مرور زمان مشکلاتشان را برطرف کنند اما مشکلات زیاد است.

همتی گران شدن نرخ بیمه رانندگان از دیگر محور های اعتراضات کامیون داران برشمرد و اضافه کرد: یکی از این مشکلات همین بیمه است.

مدیر عامل شرکت ترابری گیلان با اشاره به اینکه عدم معرفی رانندگی به عنوان یکی از مشاغل سخت از دیگر موارد اعتراض کامیون داران بود، تصریح کرد: وزیر هم فکر کنم به مجلس اعلام کرده است که این را هم تصویب کنند.

* با غوغاگری کار درست نمی شود

وی در پاسخ به این سؤال که راه حل رسیدن به مطالبات پیگیری قانونی است یا حاشیه سازی؟! اضافه کرد: با غوغاگری کار درست نمی شود.

مدیر عامل شرکت ترابری گیلان با بیان اینکه همیشه باید با یک منطق درست کار را انجام داد، اظهار کرد: کار باید اصولی انجام شود و مشکلات را از طریق راه صحیح باید برطرف کرد جلوی کار ماشین ها را گرفتن درست نیست کار صحیح پیگیری قانونی آن است.

 

* مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه: توزیع لاستیک بین کامیون‌داران به نرخ تعاونی /پیگیری موضوع احتساب شغل رانندگی به عنوان مشاغل سخت در مجلس

بهمن خسروانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کامیون‌داران کرمانشاهی و پیگیری مطالبات آنها اظهار داشت: یکی از مطالبات کامیون‌داران افزایش نرخ کرایه‌ها بود که با افزایش 20 درصدی تعرفه حمل و نقل این مطالبه آنها پاسخ داده شد.

وی در مورد مشکلات بیمه‌ای این رانندگان و افزایش دوبرابری هزینه بیمه آنها نیز گفت: در مورد بیمه تکمیلی هم مطالباتی داشتند که با رایزنی و پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع هم رفع شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه افزود: یکی دیگر از خواسته‌های کامیون‌داران قرار گرفتن آنها در بحث مشاغل سخت و زیان‌آور بود  که این موضوع هم در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

خسروانی در مورد مطالبات آنها در خصوص لاستیک و لوازم یدکی نیز تصریح کرد: از چند روز پیش بحث توزیع لاستیک با نرخ تعاونی را با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آغاز کرده‌ایم.