به گزارش پارس نیوز، 

برایان اوتول در نشست شورای آتلانتیک که در واشنگتن و با موضوع «نفت و ایران» برگزار شد، افزود: ما در سال های 2013 تحریم های صعودی داشتیم و علاوه بر تحریم های آمریکا، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیز به همه رفتارهای بد ایران توجه داشت.

وی ادامه داد: اما امروز شرایط متفاوتی داریم. مقامات دولت آمریکا تصور می کنند که فشار حداکثری همچنان که کره شمالی را به میز مذاکره آورد، ایران را هم به میز مذاکره می آورد. من فکر می کنم این مساله ایراد دارد چرا که این سوال مطرح است ما درباره ایران به چه هدفی می خواهیم دست یابیم.

این مقام پیشین اوفک اضافه کرد: در سال 2013 جهان پشت سر ما بود تا به برجام دست یافتیم اما اکنون بقیه جهان با ما نیستند. بنابراین، اساس این موضوع که دولت ترامپ می تواند به تحریم جهانی سال 2013 دست یابد، نادرست است.

اوتول با بیان اینکه اروپا در اجرای این تحریم آمریکا را تنها خواهد گذاشت، اظهار کرد: ترکیه، روسیه، چین و هند هم وجود دارند که وارد کنندگان بزرگ نفت ایران هستند. با این حال شاید دولت آمریکا بتواند 85 تا 90 درصد تاثیر تحریم های 2013 را باز گرداند اما 10 درصد باقی مانده واقعا اهمیت دارد.

کارشناس شورای آتلانتیک تاکید کرد: حکومت ایران می گوید حاضر به مذاکره مجدد نیست و من فکر می کنم این 10 درصد، یک 10 درصد بسیار سختی است برای موقعیتی که می خواهید جامعه جهانی را در پشت خود قرار دهید.

اوتول با بیان اینکه کشورهای وارد کننده نفت ایران می توانند از سیستم تبادل ارزی دوجانبه استفاده کنند و تحریم بانک مرکزی نمی تواند موثر باشد، اظهار کرد: کنترل اینکه ایران پول فروش نفت را از طریق قاچاق یا به صورت نقد به دست آورد تا اینکه این فروش از طریق سیستم بانکی انجام شود، سخت تر است.

وی خاطرنشان کرد: مقامات آمریکا می گویند که فروش نفت ایران به صفر برسد اما من واقعا چنین فکر نمی کنم به چنین هدفی دست یابند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه اعلام کرد که دیگر در توافق بین المللی هسته ای ایران نخواهد ماند و تحریم های ثانوی اسقاط شده به موجب برجام را باز می گرداند.

بر این اساس، برایان هوک از وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا به دنبال صفر کردن فروش نفت ایران است و خریداران نفتی را تحت تحریم قرار می دهد.

با این وجود، سایر طرف های برجام به طور مداوم تاکید کرده اند که به دنبال حفظ برنامه جامع اقدام مشترک هستند اما جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورداری از منافع اقتصادی برجام است و بر ارائه ضمانت های لازم از سوی اروپا در این زمینه تاکید دارد.

 

انتهای پیام /