به گزارش پارس به نقل از فارس، صادق تابع جماعت بعد از ظهر امروز در نخستین همایش ملی مکانیک و انرژی در دانشگاه ملایر اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد اقتصاد کشور و امور زندگی ما تحت شعاع انرژی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در کشور ما مصرف انرژی به صورت بی رویه و بالا است، بیان کرد: مصرف انرژی در ایران با استانداردهای جهانی فاصله دارد و ما طبق استانداردهای جهانی مصرف نداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: مصرف انرژی در کشور ما پنج برابر سایر کشورهای صنعتی دنیا است و ما از این نظر غیر استاندارد هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات نگران کننده در کشور انتشار گازهای آلاینده ها از جمله گازهای گلخانه ای سیستم های حرارتی است که از طریق سوخت و احتراق انرژی تولید می کنند و در این زمینه نیز ما در کشور استاندار نیستیم.

تابع جماعت بیان کرد: مصرف درست انرژی باید با برنامه ریزی و کار کارشناسی جلو برود و همه افراد جامعه از مدیران گرفته تا سایر اقشار مردم در هر جا و هر جایگاهی می توانند در کاهش مصرف انرژی دخیل باشند.

وی در ادامه گفت: مدیران و برنامه ریزان و طراحان سیستم های حرارتی و تولید انرژی باید در زمینه طرح های ارائه شده مصرف انرژی استانداردهای لازم را در نظر گرفته و محصولاتی به بازار عرضه ارائه دهند که در عین برخورداری از کیفیت بالا انرژی کمتری مصرف کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر ابراز داشت: همه ما باید نسبت به مصرف انرژی در کشور حساس باشیم چرا که این منابع از آن همه است و آیندگان نیز حق استفاده از انرژی ها را دارند.

وی در ادامه هدف از برگزاری این همایش ها را هشدار مصرف بالای انرژی، ارائه اطلاعات کاربردی و کارشناسانه در خصوص استفاده درست از انرژی و کاهش آلاینده ها و گازهای گلخانه برشمرد.

تابع جماعت در ادامه عنوان کرد: طرحی که امروز در دنیا برای استفاده بهتر از انرژی ارائه شده طرحی نو به نام فناوری « هایکات» است که بیش از ۱۵ سال از ارائه و استفاده از این فناوری در دنیا نمی گذرد.

وی گفت: این طرح حدود هشت سال است که در کشور ما نیز کاربرد دارد و در حال حاضر بخش صنعت و به تازگی وزارت نفت نیز با حمایت از این طرح توانسته اند گام های بزرگی در مصرف بهینه انرژی بردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر رشته مکانیک را یکی از پرکاربردترین رشته ها و به نوعی زیرساخت سایر رشته ‎ ‎ ها و فناوری های روز دنیا عنوان کرد و افزود: این رشته در کشور ما نیز از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان این رشته نیز در مقاطع مختلف در بحث مصرف انرژی و ارائه طرحی نو توانسته اند موفق عمل کنند.