به گزارش پارس نیوز، 

رضا اردکانیان در حاشیه مراسم امضای سند برنامه اقدام مشترک وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اولویت ایران تأمین نیازهای داخل کشور است، گفت: هر قرارداد و موافقت‌نامه مبادله انرژی، چارچوب‌ها و الزاماتی دارد که کشور صادرکننده در مواقعی که خودش نیاز شدید به انرژی داشته باشد ابتدا به تأمین نیاز خود می‌پردازد. 

وزیر نیرو افزود: عراق در حال حاضر نیازهای وسیعی به برق دارد که مقداری از آن در فصل تابستان از طریق خطوط انتقال انرژی ایران تأمین می‌شد بنابراین در جلسه اخیر با وزیر انرژی این کشور طرف عراقی در جریان محدودیت‌های ایران در فصل تابستان قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ایران در جهت توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه درصدد برقراری خط انتقال دیگری با کشور ترکمنستان و یک خط انتقال دیگر با جمهوری ارمنستان است، گفت: هر وقت که این خطوط دایر شود و امکان واردات انرژی بیشتری وجود داشته باشد مجموعه امکانات برای ایفای تعهدات خودمان در قبال کشورهایی که از ما انرژی دریافت می‌کنند بیشتر خواهد شد.

اردکانیان همچنین در خصوص قطعی‌های مکرر برق در فصل تابستان، گفت: قبل از اینکه تابستان فرا برسد همواره زمانی که محدودیت‌های مربوط به این موضوع مطرح می‌شد این موارد نیز عنوان می‌شد که عدم قطعی برق و جیره‌بندی آب به عوامل متعددی از جمله همکاری مصرف‌کنندگان وابسته است پس هر چقدر مصرف صحیح در سرلوحه کار خود قرار دهیم طبیعتاً در جهت تولید مضیقه نخواهیم داشت و برنامه‌های توسعه‌ای پیش خواهد آمد و این اقدامات موجب آسایش مردم توأم خواهد شد.

وزیر نیرو در خصوص همکاری‌های مردم و سازمان‌های دولتی در مدیریت مصرف خاطرنشان کرد: اگر این همکاری‌ها صورت نگرفته بود طبیعتاً با توجه به کاهش 5 هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق آبی مشکلات بیشتر می‌شد پس امیدواریم با ادامه روند همکاری مصرف‌کنندگان هر چه زودتر این روزهای باقیمانده که اوج گرما خواهد بود به شرایط عادی بازگردد.

وی در خصوص امضای سند برنامه اقدام مشترک وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات، گفت: وزارت نیرو در تلاش است تا برای افزایش خدمات‌رسانی به مردم، هوشمندسازی شبکه انرژی کشور را سرعت دهد.

اردکانیان ادامه‌ داد:هدف از امضای این سند استفاده بهینه از امکانات هر دو وزارتخانه برای خدمات‌رسانی بهتر، ایجاد اشتغال وسیع‌تر و استفاده از فناوری‌های جدید خواهد بود. 

به گفته وزیر نیرو، گستردگی شبکه آب و انرژی زمینه مناسبی را برای تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک در قالب این همکاری ایجاد خواهد کرد. بنابراین در کمیته‌ راهبری شش برنامه پیش‌بینی شده تا بتوانند نظارت لازم را در خصوص این اقدام مشترک انجام دهند.

وی ادامه داد: این اقدام در راستای مصوبات شورای عالی اشتغال و تأکیدات رئیس جمهوری است که می‌تواند موجب هم‌افزایی بین دو وزارتخانه شود که از یک طرف وزارت ارتباطات قادر باشد از شبکه برق کشور بهره‌گیری کند و وزارت نیرو نیز بتواند هوشمندسازی شبکه برق را در راستای ارتقای خدمات‌رسانی به مردم افزایش دهد.

انتهای پیام/