به گزارش پارس نیوز، 

نرخ بیکاری در حال حاضر در کشور حدود 12 درصد و تعداد بیکاران حدود 3میلیون و 200 هزار نفر است که اغلب آنها جوانان کمتر از 30سال هستند که منتظر اقدامی از سوی دولت برای ایجاد شغل هستند.

 البته میزان 3میلیون و 200هزار شغل بیکار، تعدادی است که به صورت رسمی از سوی مراجع رسمی اعلام شده است، در حالی که بسیاری از کارشناسان تعداد بیکاران ایران را بیشتر از 6 میلیون نفر اعلام می کنند. اما مسئله اینجاست که به راستی ایجاد شغل نیازمند پول است؟

در حالی که بسیاری از مسئولان دولتی اعتقاد دارند که اشتغالزایی نیازمند پول نیست از سوی دیگر صحبت از طرح های اشتغالی و ارقام متعدد برای ایجاد اشتغال عنوان می کنند. اما یکی از سوالات مطرح در حوزه اشتغالزایی این است که با چه مقدار پول می توان یک شغل ایجاد کرد؟

کارشناسان ایجاد شغل در ایران را پر هزینه می دانند و معتقدند که هر ساله هزینه ایجاد شغل در کشور افزایش می یابد.تا همین چند سال پیش هزینه ایجاد شغل از سوی مسئولان به طور میانگین 20میلیون تومان اعلام شد و حتی در دولت هشتم بود که برای ایجاد اشتغال وام های 3میلیون تومانی خود اشتغالی به متقاضیان پرداخت می شد. اما در حال حاضر با نوسانات نرخ ارز، تحریم های بین المللی، عدم ثبات اقتصادی دیگر ایجاد شغل با 3میلیون تومان و 5میلیون تومان بیشتر شبیه یک شوخی است.

در چارچوب رسمی عناوینی شغل محسوب می شود که اولاً در بستر اقتصاد رسمی (نه غیر رسمی و دلالی) شکل گرفته باشد و دوماً امنیت پایداری داشته باشد و سوماً درآمد آن شغل کفاف هزینه های زندگی را بدهد و هر لحظه ترس از دست رفتن آن وجود نداشته باشد. اما مشاهده می کنیم که با توجه به شرایط اقتصادی به قول وزیر کار افراد سرمایه های خود را به سمت تولید هدایت نمی کنند که بدون شک عدم اطمینان از سرمایه گذاری یکی از دلایل است و بیشتر به سمت اقتصاد دلالی هدایت می شویم در همین راستا است که بیشتر بیکاران علاقمند به مشاغل کارمندی و پشت میز نشینی هستند و آن دسته از افرادی هم که می خواهند شغل خویش فرمایی داشته باشند به سمت مشاغل خدماتی می روند.

علی ربیعی ،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چند روز گذشته  در سفرهای استانی خود با بیان اینکه 60هزار میلیارد تومان برای اشتغال در کشور در نظر گرفته شده است گفت:  این مبلغ با ترکیب 15 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 15هزار میلیارد تومان از طریق دولت و 30هزار میلیارد تومان از طریق منابع بانکی تامین شده  است.

 وی با بیان اینکه این مبلغ، منابع ارزان قیمتی را در اختیار بخش صنعت و اشتغال و  دیگر طرحهای اقتصادی کشور می گذارد افزود:صنعت، موتور محرک دولت برای رسیدن به توسعه است و  به طور قطع اقدامات دولت برای  ممنوع بودن واردات برخی کالاها و سیاست های ارزی، تلاش برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و حمایت از دهک های پایین نتیجه خواهد داد.

با در نظر گرفتن اعتبار 60 هزار میلیارد تومانی برای اشتغالزایی و هدف گذاری دولت برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی، می توان گفت که میانگین ایجاد هر شغل حدود 60 میلیون تومان برآورد می شود.

در حالی که به طور دقیق مشخص نیست هزینه ایجاد شغل سالیانه چقدر است،بررسی طرح‌های خوداشتغالی با پرداخت وام‌های 3‌میلیون تومانی در دولت‌ هفتم و هشتم و اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده و مشاغل خانگی در دولت نهم و دهم نشان می‌دهد که نمی‌توان با شیوه تزریق مستقیم پول به طرح‌هایی که گمان می‌رود مستعد ایجاد اشتغال هستند، با بحران بیکاری مقابله کرد.