به گزارش پارس نیوز، 

متن زیر برگرفته از مصاحبه علیرضا خدمتی کارشناس و فعال صنعت نوشیدنی کشور درباره اهمیت و تاثیر بسته بندی در فروش محصولات این صنعت است.

تجربه من می‌گوید که بسته بندی در فروش نوشیدنی بسیار تاثیرگذار است و حتی در بعضی مواقع آن قدر که بسته بندی در فروش محصول مهم است، خود محصول مهم نیست. قبل از هر چیز، این بسته بندی است که مشتریان را از محتویات نوشیدنی مطلع می‌کند و به آن‌ها درباره محصول دیدگاه می‌دهد. این دیدگاه بسیار مهم است. بسته بندی باید به گونه ای باشد که مشتری را کنجکاو کند. درواقع، اولین شانس برای موفقیت در جذب سریع مشتری در صنعت نوشیدنی نوعی بسته بندی است. امروزه دغدغه همه شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی این است که با بسته بندی شکیل و طراحی مناسب مشتری را مجذوب محصول خود کنند.
 
بعضی از شرکت‌های بزرگ نوشیدنی در ایران به موضوع بسته بندی توجه وِیژه ای دارند و برای آن هزینه بسیاری هم می‌کنند؛ برای مثال، حتما می‌دانید یکی از مشکلات استفاده از بسته بندی تتراپک این است که ریختن آن در لیوان سخت است و همه محتویات آن خالی نمی‌شود؛ اگر دقت کنید، در بعضی محصولات این مشکل به وضوح دیده می‌شود. یکی از شرکت‌ها به شکلی بسیار عالی از عهده این مشکل برآمده است. آنها تتراپک را با پت ترکیب کرده‌اند؛ یعنی برای دهانه قوطی از پت استفاده کرده‌اند و برای بسته بندی از تتراپک. دهانه قوطی‌ها هم به گونه ای است که گویا نوشیدنی از درِ پت یا شیشه ریخته می‌شود. من بر این باورم که بسته بندی نوشیدنی یک امر کلیدی در فروش است و باید برای آن زمان و هزینه کافی صرف شود.
 
بسته بندی نوشیدنی در ایران شاید چاپ و برچسب مناسبی داشته باشد، اما از نظر خلاقیت، به این معنا که مثلا متناسب با نوع نوشیدنی طراحی شود یا بتواند چیزی بیش از بسته بندی قبلی به مشتری بدهد، به هیچ عنوان خلاقانه نیست. نهایت خلاقیت در بسته بندی نوشیدنی در ایران نوع پوشش و طراحی آن است؛ بنابراین بسته بندی نوشیدنی در ایران به لحاظ خلاقیت و کیفیت با دنیا خیلی فاصله دارد؛ مثلا کوکاکولا به مناسبت‌های مختلف، از جمله جام جهانی فوتبال و المپیک، بسته بندی‌های متنوعی به بازار می‌دهد، اما در ایران همیشه بسته بندی‌ها به یک شکل است؛ گویا هیچ مناسبتی وجود ندارد که نوعی تنوع در این بسته بندی‌ها به وجود بیاید. البته فراموش نکنیم بسته بندی منحصر به فرد و خلاق گران در می‌آید و مردم توان پرداخت هزینه آن را ندارند. بنابراین صنعت بسته بندی نوشیدنی در ایران به نوعی فقر خلاقیت دارد.


انتهای پیام/