به گزارش پارس نیوز، 

آرمان خالقی، با اشاره به موضوع استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: برای استیضاح انگیزه‌های مختلفی وجود دارد و آن اینکه استیضاح حق طبیعی و مسلم نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده و در راستای ایفای وظیفه نمایندگی خود باید وزرا را مورد بازخواست، مواخذه و سوال قرار دهند.

وی تصریح کرد: در این راستا ممکن است که به یک وزیر رای اعتماد بدهند یا ندهند و این بحثی است که نماینده‌ها باید آن را انجام داده چون موکلان آنها این انتظار را از آنان دارند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: در این رابطه بحث مهمتر این است که از استیضاح چه به دست می‌آید چون ممکن است به این نقطه رسیده باشیم که فردی که مقام وزارت را در دست دارد، از عهده مسئولیت برنمی آید و یا اینکه وی به هر دلیلی صلاحیت لازم را ندارد.

باید از موضوع استیضاح وزرا در کشور استقبال کرد

خالقی اظهار کرد: بنابراین بی شک کارنامه و عملکرد وی مورد بازخواست قرار می گیرد پس باید از موضوع استیضاح وزرا در کشور استقبال کرد چون باب شفافیت را باز کرده و زمانی که وزرا در مجلس حضور یافته و مورد استیضاح قرار می گیرند، با توجه به اینکه در مقام دفاع از خود مجبور است که کارنامه عملکرد خود را بیان کرده و این نیز در ملاعام انجام می‌شود، بنابراین در شفافیت عملکردی مسئولان بسیار کمک کننده است.

وی بیان کرد: پس این خود باعث می‌شود که مسئولان همواره خود را در مقام پاسخگوی مردم بدانند نه اینکه اگر کسی وزیر شد با خیالت راحت گمان کند که چهار سال این مقام برای وی است در حالی که باید بداند هر زمان ممکن است مورد استیضاح قرار گرفته و خلع شود، پس موضوع پاسخگو بودن نسبت به مردم افزایش یافته و این بسیار مطلوب است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: البته اتفاقاتی که اخیرا به وقوع پیوست این موضوع را پررنگ کرد چون در حوزه مسئولیت وزیر اقتصاد قرار می‌گیرد و در این رابطه، اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاد باید رویه و سیستم بانکی کشور در قبال بخش تولید، پاسخی وجود داشته باشد.

وی افزود: در این رابطه وزیر اقتصاد باید پاسخگو باشد و علاوه بر آن، رئیس بانک مرکزی و کسانی از این دست مثل گمرکات و سازمان امور مالیاتی، به نوعی با وزیر اقتصاد و دارایی مرتبط هستند و بنابراین اگر مردم نسبت به عملکرد سیستم مالیاتی معترض باشند، نماینده‌ها با توجه به اینکه رئیس سازمان امور مالیاتی را نمی‌توانند به استیضاح بکشند، باید ایرادات و مشکلاتی که در حوزه عملکردی این شخص در آن مقام وجود دارد، توسط وزیری که مورد استیضاح قرار می گیرد مورد پاسخگویی قرار گیرد.

خالقی با بیان اینکه در بحث بانک مرکزی هم اکنون یک مسئله اصلی وجود دارد اظهار کرد: آن هم این است که بانک مرکزی ادعا دارد که در بحث تنظیم مناسبات اقتصادی کشور محدودیتی داشته و استقلال کافی هم ندارد و نیازمند استقلال هستند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در مورد همین مناسبات زمانی که از وزیر اقتصادی سوال می شود که در مورد این موضوعات و عملکرد بانک مرکزی چرا چنین اتفاق افتاده است، آن را جزو وظایف بانک مرکزی عنوان می‌کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بنابراین در این رابطه دوگانگی وجود دارد چون از یک سو بانک مرکزی خود را مستقل ندانسته و وزارت اقتصاد و دارایی نیز این موضوع را خارج از حوزه وظایف مسئولیتی خود به طور کامل می داند.

موضوع استقلال بانک مرکزی انجام شود

وی بیان کرد: بنابراین نمایندگان مجلس پیش از اینکه به این دعوا برسند باید موضوع استقلال بانک مرکزی و تعیین شرط برای کسانی که حائز شرایط مقام انتصاب برای ریاست بانک مرکزی هستند را تغییر و اصلاح کنند چون بانک مرکزی اصولا در مقام تنظیم کننده سیاست‌های بانکی و پولی کشور قرار می گیرد نه در مقام انجمن بانک های کشور تا مدافع سیستم بانکی باشد.

خالقی تصریح کرد: پس اگر هر شخصی را به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی تعیین کرده و وی نیز بتواند با بانک مرکزی تعامل مثبتی داشته باشد و سیاست اقتصادی کشور را به درستی پیش ببرند،اگر هر شخص نیز انتخاب شود، پس از مدتی به خاطر ناتوانی در اداره وضعیت اقتصادی کشور باید استیضاح شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز پاشنه آشیل کشور اقتصاد است و همه نیز به آن اذعان داشته و بنابراین تمامی وزارتخانه‌های اقتصادی، هر کدام در حوزه خود باید پاسخگوی برخی مسائل باشند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: این در حالی است که وزارت اقتصادی و دارایی با توجه به اینکه انتظار از آن به خاطر مسائل و مشکلاتی که در حوزه ارز پیش آمده و افکار عمومی نسبت به این موضوع بسیار نگران هستند، این تصمیم به این سبب است که قدری از این التهابات کاسته شود.

وزیر اقتصاد استعفا دهد

وی اظهار کرد: بی شک در زمان کنونی اگر وزیر اقتصاد و دارایی به این نقطه برسد که حتی با استعفای وی ممکن است مقداری در وضعیت اقتصادی کشور بهبودی حاصل شده و فردی بهتر از وی وجود دارد که می تواند این تصدی را بر عهده گیرد، این کار بسیار پسندیده است که باید استعفا دهند ولو اینکه به هر حال حق وی نباشد.

خالقی افزود: چون در مسئله کمک به اقتصاد و توسعه کشور باید گاهی از نام و گاهی از جان گذشت و اگر وی به این نتیجه برسد که اگر در این مسند نباشد، اقتصاد کشور بهبود می‌یابد، بی‌شک با روحیه ای که از وی سراغ می رود، این کار را انجام می دهد در حالی که ممکن است تاکنون به این نقطه نرسیده باشد.

وی بیان کرد: هم اکنون یک نقطه مهمتری که در بحث استیضاح وجود دارد این است که زمانی که شخصی جا به جا می‌شود، باید به این فکر کرد که قرار است چه کسی جای وی گذارده شود و نباید گمان شود که با هر قیمتی با حذف یک نفر کارها به خوبی پیش می رود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: بنابراین در وهله نخست باید بر روی فرد قوی تر و جایگزین متناسب توافق کرده و سپس توافق ضمنی با وی داشت که اگر این فرد توانایی لازم را دارد، از آن پشتیبانی کرده و آن موقع فرد مورد نظر را استیضاح کرد چون بدون وجود گزینه بهتر، از دست دادن گزینه کنونی در هر شرایطی و هر زمانی خطا است.

انتهای پیام/