به گزارش پارس نیوز، 

تهران تهدید کرده در صورتی که خرید نفت ایران به صفر برسد تنگه هرمز را خواهد بست. چنین اقدامی منجر به کاهش شدید حجم نفت جهان منجر شده و قیمت ها به طور هنگفتی بالا خواهد رفت.

«راشا تودی» در گزارشی از تحلیل‌گران انرژی نقل قول کرده و نوشت: در صورت مسدود شدن مسیر کلیدی انتقال نفت توسط ایران برای نفت 250 دلاری آماده باشید.

بر اساس این گزارش، بیشتر نفت صادراتی جهان از عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق و از طریق تنگه هرمز به جهان منتقل می‌شود. این دریچه صادرات گاز طبیعی از قطر هم هست. روز پنج‌شنبه فرمانده سپاه پاسداران تهدید کرد که تنگه هرمز یا برای همه است یا هیچ کس. ستون پنجم آمریکا در بحرین گفته از این منطقه تجاری حفاظت خواهد کرد.

«ولادیمیر روژانوسکی» تحلیل‌گر امور سرمایه‌گذاری در «گلوبال اف اکس» به «راشا تودی» گفته: ظرفیت تنگه هرمز چیزی حدود 14 نفتکش یا 17 میلیون بشکه در روز است که نیمی از صادرات نفت خام جهان را به خود اختصاص داده است. اگر صادرات این تنگه متوقف شود، شاهد کاهش عرضه و دو برابر شدن قیمت‌ها تا 160 دلار در هر بشکه خواهیم بود.

این تحلیل‌گر خاطرنشان کرد: اگر تنگه هرمز بسته شود، ظرف یک یا دو ماه، تجار نفتی وحشت کرده و همه نفت خام موجود را خریداری می‌کنند و قیمت‌ها به 250 دلار هم خواهد رسید.

«آرتم آوینوف» یک تحلیل‌گر انرژی روس تبار دیگر پیش‌بینی کرده که قیمت نفت به 250 دلار در هر بشکه برسد اما تاکید کرده که چنین سناریویی از سوی ایران بعید به نظر می‌رسد.

وی گفت: من نسبت به احتمال قطع صادرات نفت از طریق تنگه هرمز توسط ایران در روزها و هفته‌های آتی شک دارم. حتی اگر این اقدام واقعا انجام بگیرد، ما احتمالا شاهد یک انتقام‌جویی اقتصادی و نظامی فوری خواهیم بود که به از بین رفتن محدودیت‌ها منجر می‌شود.

«میخاییل ماشچنکو» تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری در شرکت «ای تورو» گفت: معتقد نیستم که قیمت نفت سر به فلک بگذارد. قیمت نفت خام برنت هیچ وقت بیشتر از 150 دلار درهر بشکه نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: لفاظی‌های ترامپ قیمت نفت را بالا برده است. علی‌رغم اینکه خواستار کاهش قیمت نفت است. اگر ترامپ سعی نکند تهران را ایزوله کند، سرمایه‌گذاران هم اقدام به خرید بیش از اندازه نفت از ترس کسری نمی‌کنند. سرنوشت بازار نفت به اقدامات بعدی تولیدکنندگان بزرگ بستگی دارد؛ اینکه چقدر واردات نفت از آمریکا کاهش یافته و چقدر عربستان و روسیه که ظرفیت‌های زیادی دارند تولیدشان را افزایش می‌دهند.