به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، حدود ۷ سال است که رقم ماهیانه حق مسکن کارگران ۱۰ هزار تومان ثابت مانده است و به اعتقاد بسیاری از نمایندگان کارگران این مبلغ نه تنها پاسخگوی اجاره یک شبه یک اتاق نیست بلکه درج این مبلغ در فیش حقوقی کارگران مایه تسمخر نیز شده است.

خلاصه پس از کش وقوس های فراوان دیروز در جلسه شورای عالی کار انتظار می رفت تا وعده های وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر قول مساعد به کارگران در راستای افزایش حق مسکن و بن خوار وبار عملیاتی شود. همچنین کارگران منتظر بودند تا مبلغی به ۳۵ هزار تومان بن نقدی ماهیانه مشمولان قانون کار افزوده شود که متاسفانه به دلیل عدم تفاهم دو شرکای اجتماعی کارگری و کارفرمایی بی نتیجه ماند.

اما با وجود تاکید رییس جمهور در هفته کارگر برای افزایش حق مسکن و موافقت وزیر پیرامون این موضوع کارفرمایان از موضع خود پایین نیامدند و همانطور که قبل از برگزاری جلسه اعلام کرده بودند حاضر به پرداخت هر گونه افزایشی نشدند و بررسی افزایش این دو موضوع را موکول به جلسه بعد شورا و تشکیل کارگروه ویژه شد.

اما مسئله اینجاست که پیش از این نمایندگان کارگران در شورای عالی کار اعلام کرده بودند که میزان افزایش حق مسکن کارگران به میزان ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان افزایش خواهد یافت و رقمی به میزان خواهد بود که منطقی و مطابق با واقعیت جامعه باشد.

همچنین رقم افزایش بن نقدی کارگران نیز از ۳۵ هزار تومان تا ۵۰ هزارتومان مطرح شده و گفته می شود با توجه به مسائل و مشکلات فراوان نقدینگی و مالی کارفرمایان؛ این ارقام منطقی و قابل دفاع خواهد بود.

در میان اما نکته مهم این است که برخی مقامات کارفرمایی نیز اعلام مخالفت خود را برای هر گونه افزایش اعلام کردند و معتقد بودند با توجه به شرایط دشوار تولید امکان افزایش هیچ رقمی برای کارفریان وجود ندارد و مشکلات کارگران باید از طریق حمایت های دولت برطرف شود.

در این میان دیروز اسدالله عباسی در مورد چگونگی افزایش حق مسکن خواروبار در جلسه شورای عالی کار اظهار داشت: نظر دولت این است که حق مسکن و بن خواروبار افزایش داشته باشد. دولت به تنهایی نمی تواند در این خصوص تصمیم گیری کند و نظر تشکل های کارگری و کارفرمایی باید شنیده شود تا بتوان به جمع بندی رسید.

وی بیان کرد: همه موارد به صورت پیشنهادی مطرح می شود و امکان دارد حق مسکن ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان افزایش یابد. در خصوص دستمزد براساس تورم تصمیم گیری شده اما چون طی ۷ سال گذشته حق مسکن و خواروبار افزایشی نداشته، امسال به هر شکلی شده تغییری در این دو مورد خواهیم داشت.

هادی ابوی, سخنگوی کانون عالی انجمن های کارگران ایران درباره میزان رقم افزایش مسکن درجلسه امروز شورای عالی کار گفت: پیشنهاد نمایندگان کارگران در نشست ویژه شورای عالی کاربرای افزایش حق مسکن، ۵۰ درصد میانگین کشوری اجاره بها بود اما کارفرمایان با هر گونه افزایش مخالفت کردند.

وی ادامه داد: حتی اگر حق مسکن افزایش ۱۰۰ درصدی داشته باشد باز هم مشکلات مسکن کارگران را برطرف نمی کند و این افزایش واقعی و مطابق با شرایط فعلی جامعه نیست اما باز هم بین بد و بدتر باید بد را انتخاب کرد.

ولی آنچه مهم به نظر می رسد این مسئله است در حال حاضر که دولت به عنوان کارفرمای بزرگ موافق با افزایش ۱۰۰ حق مسکن و بن خوار و بار است اما کارفرمایان به هیچ گونه افزایش تن نمی دهند، تکلیف این قشر آسیب پذیر چیست؟ آیا افزایش ۲۳ هزار تا ۳۰ هزار تومانی مشکلی از کارگران برطرف می کند.

براین اساس کارگران باز هم منتظرند تا ببینند شرکای اجتماعی کار در جلسه بعدی شورای عالی کارچه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.