به گزارش پارس نیوز، 

در روزهای اخیر مناقشات نفتی مربوط به صادرات نفت خام ایران به اوج خود رسیده است. فشارهای ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای جلوگیری از صادرات نفت خام ایران و جایگزین کردن نفت خام عربستان به جای آن بحث‌های زیادی را در پی داشته. آخرین موضع‌گیری در این باره هم به اظهارات رئیس جمهوری ایران و وزارت امور خارجه امریکا برمی‌گردد. حسن روحانی به صراحت در جمع اروپاییان گفت که امکان ندارد، نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود. اگر توانستید جلوی صادرات نفت ایران را بگیرید تا نتیجه‌اش را ببینید. اما در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا تأیید کرد که هدف این کشور کاهش صادرات نفت ایران است و برای تحقق این هدف مذاکراتی با دولت چین انجام می‌دهد.

درحالی که کشمکش‌ها میان تهران و دولت ترامپ بالا گرفته، بسیاری از خریداران نفت خام ایران هم گفته‌اند که حاضر نیستند براحتی مراودات حوزه انرژی خود با ایران را کاهش دهند. در این رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه «چین همواره با تحریم‌های یکجانبه مخالفت می‌کند» گفت: «پکن و تهران روابط دوستانه‌ای دارند.»
اما دولت امریکا نه تنها برای کاهش بلکه برای متوقف کردن حیاتی‌ترین بخش صادراتی ایران بسیج شده و مدام از تمام خریداران حوزه انرژی ایران می‌خواهد تا ماه نوامبر (آبان) تأمین‌کننده جدیدی برای خود پیدا کنند.
عربستان سعودی هم که در حال حاضر بیش از 10 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند، گفته که می‌کوشد خلأ ایجاد شده را رفع کند. او حتی وعده داده که تولید نفت خام خود را 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اما تاجران و کارشناسان بازار نفت این موضوع را توهم می‌دانند و معتقدند که عربستان توان افزایش 2 میلیون بشکه‌ای تولید و صادرات نفت خام خود را ندارد و امریکا در حال قمار است.
از سوی دیگر برخی از تاجران نفتی تردید دارند که به این سادگی‌ها بتوان صادرات نفتی ایران را جایگزین کرد. در این رابطه نماینده ایران در هیأت عامل اوپک می‌گوید: «درخواست نخریدن نفت ایران از سوی ترامپ و تحت فشار قراردادن شرکت‌های اروپایی در شرایطی که نیجریه و لیبی در بحران به سر می‌برند، تولید نفت ونزوئلا کاهش یافته و مصرف داخلی عربستان به‌دلیل فصل تابستان با افزایش همراه خواهد بود، در واقع یک خودزنی است که سبب افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود. و در نهایت مصرف‌کننده امریکایی باید به‌دلیل روحیه یکجانبه‌گرایی آقای ترامپ آن را در جایگاه سوخت و برای بنزین پرداخت کند.»
حسین کاظم‌پور اردبیلی پیش از این نیز درخواست امریکا از عربستان برای افزایش 2 میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام را غیرواقعی و به منزله درخواست ترامپ برای خروج ریاض از اوپک دانسته بود. او الان می‌گوید: «امریکا بدرستی این موضوع را که حذف نفت ایران در این شرایط به صلاح نیست، می‌داند و قطعاً می‌خواهد امتیازاتی را از مشتریان نفت ایران برای دادن مجوز دریافت کند.»
اما مقام‌های امریکایی می‌گویند که اطمینان خاطر دارند منابع نفتی جهان قدرت لازم برای رفع خلأ حاصل از تحریم ایران را دارد. اینکه چقدر این سناریو واقعی باشد، هنوز مشخص نیست اما مقامات نفتی ایران برای رایزنی با مشتریان اروپایی و آسیایی در تلاش هستند و اگرچه کار آسانی نیست اما نسبت به نتیجه آن بدبین نیستند.
صادرات نفت خام ایران هنوز بالاتر از میانگین سالانه است
این ماه برخی از خریداران اروپایی نفت خام ایران نظیر شل و توتال اعلام کردند که دیگر نمی‌توانند مشتری ایران بمانند. اما هنوز ایران مشتریانی از قاره اروپا دارد و نمی‌خواهد که سهمش از بازار اروپا را براحتی از دست بدهد. مشتریانی که از سال 2016 خرید نفت خام از ایران را از سر گرفته بودند.
در این رابطه اخیراً خبرهایی از بسته پیشنهادی اروپا به ایران برای تضمین فروش یک میلیون بشکه نفت در روز به گوش می‌رسید که البته به گفته مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران صحت نداشت.
سعید خوشرو در این رابطه به «ایران» گفت: «میانگین صادرات نفت خام ایران به اروپا قبل از تحریم هم از ٧٠٠ هزار بشکه در روز بیشتر نبوده و ما هم بیش از این یا ٨٠٠ هزار بشکه در روز لازم نمی‌بینیم.»
او در مورد میزان صادرات نفت خام کشور نیز اظهار کرد: «صادرات نفت خام کشور همچنان ازمیانگین سالانه بیشتر است. در ماه ژوئن صادرات نفت خام بیش از 2 میلیون و 280 هزار بشکه در روز و میعانات گازی بیش از ٣٣٠ هزار بشکه در روز بود.»
به گفته مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، عربستان که روزانه بیش از 7.5 میلیون بشکه در روز صادر می‌کند، صادراتش به اروپا ٨٥٠ هزار بشکه در روز است.
خوشرو می‌گوید: «شرایط به اندازه‌ای که رسانه‌های خارجی اعلام کرده‌اند، بد نیست و نفت خام ایران هنوز مشتری دارد.»
به نظر می‌رسد که اروپا هم برای حفظ برجام به‌دنبال ایجاد شرایطی است که شرکت‌ها و پالایشگاه‌های اروپایی از تحریم امریکا معاف شوند وبتوانند به معاملات خود با ایران ادامه دهند. اما اینکه آیا شرکت‌های خصوصی اروپا هم به خرید نفت از ایران علاقه‌مند هستند یا نه، هنوز مشخص نیست.باید منتظر ماند و دید که مذاکرات دیپلمات‌ها و مقامات نفتی ایران تا چه اندازه‌ای مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/