به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، مختار آخوندی مدیرکل دفتر امور صید و صیادی افزود: فصل صید میگو در استان‌های بوشهر و خوزستان تقریبا در اوایل مردادماه هر سال آغاز و حدود ۴۵ روز ادامه می‌یابد. متاسفانه طی سال‌های اخیر دیده شده است که صیادان غیر مجاز قبل از آغاز رسمی فصل صید میگو، مبادرت به صید غیر مجاز میگو نموده و ذخایر میگو و سایر آبزیان را با فشار بهره‌برداری مواجه می‌نمایند.

آخوندی با بیان اینکه اتخاذ تصمیم دریا بست به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند مدیریت صید با درخواست و حمایت جامعه صیادی و نمایندگان تشکل‌ها و تعاونی‌های صیادی انجام شده و در کمیته مدیریت صید با حضور نمایندگان مرکز تحقیقات شیلات، تشکل‌های صیادی، یگان حفاظت منابع آبزی به تصویب رسیده است و بر این اساس انجام هرگونه فعالیت صیادی از ۱۵ تیرماه در کلیه صیدگاه‌های استان بوشهر و در صیدگاه بحرکان استان خوزستان که از صیدگاه‌های اصلی میگو در کشور محسوب می‌شوند، کاملا ممنوع است و دوره ممنوعیت نیز تا آغاز رسمی فصل صید میگو ادامه خواهد یافت و طی دوره زمانی مذکور ارگان‌های ذیربط از جمله یگان حفاظت منابع آبزی، دریابانی، نداجا و غیره همکاری لازم برای کنترل و حفاظت از دریا را به عهده خواهند داشت.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی تصریح کرد: در همه استان‌های شمالی و جنوبی کشور ممنوعیت فصلی صید برای برخی از گونه‌های آبزی آسیب پذیر اعمال می‌شود. معمولاً همه ساله صیادان زحمت کش میگوگیر قبل از شروع فصل صید میگو، اقدام به آماده سازی شناور از قبیل سمپاشی، تامین ابزار و ادوات صید، تجهیزات حمل و نگهداری میگو می‌کنند و دریابست موجب آیش صیدگاه، فرصت بازسازی ذخائر، جلوگیری از صید غیر مجاز می‌شود و از سیاست‌های اصولی بهره‌برداری پایدار و ماهی‌گیری مسئولانه است که می‌توان آن را اقدامی ارزشمند و قابل تحسین از سوی جامعه صیادی و مدیریت شیلات استان دانست.

وی در ادامه افزود: تمهیداتی فراهم شده تا نسبت به تامین آبزیان مورد نیاز مردم و ایجاد تعادل در وضعیت بازار ماهی استان‌های ذیربط طی دوره زمانی مذکور اقدام شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به اجرای موفق دریابست یا ممنوعیت همزمان صید همه گونه در سال گذشته قبل از آغاز فصل صید میگو در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، شاهد نتایج مثبت و دستاورهای ارزشمندی در کاهش صید غیر مجاز میگو قبل از فصل صید و همچنین ایجاد فرصتی برای احیاء و بازسازی ذخائر بودیم که منجر شد صید میگوی کشور در سه استان مذکور در سال ۹۶ نسبت به سال قبل ۶۱ درصد افزایش داشته باشد و همچنین از نظر سایز نیز، صیادان میگوی درشت‌تری صید نمودند.

وی همچنین اظهار داشت: اجرای این طرح نه تنها از فعالیت و دریاروی شناورهای بی هویت و غیر مجاز جلوگیری می‌کند، بلکه به تمامی صیادان مجاز میگو این فرصت را می‌دهد تا با آرامش خاطر نسبت به آماده سازی شناور و ادوات صید برای شروع فصل میگو اقدام نمایند، با اجرای دریابست، شرایط بهتری برای رشد و احیای نسل آبزیان در زیستگاه‌های طبیعی فراهم خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی گفت: در راستای انجام هر چه بهتر و مناسب‌تر این موضوع ضمن مشارکت تشکل‌های صیادی و بهره برداران، هماهنگی لازم با مسئولان محلی استان، استانداری، فرمانداری‌ها، دریابانی، مرزبانی، یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات، ناجا، مسئولان قضایی، اداره کل بنادر و دریانوردی و منطقه پخش فرآورده‌های نفتی و سایر ارگان‌های ذیربط استان صورت گرفته است، تا ضمن اجرای این مهم، گامی موثر در تحقق سیاست‌های مدیریت صید شیلات در جهت حفظ ذخایر آبزیان استان بوشهر و سایر استان‌های ساحلی برداشته شود.

انتهای پیام/