معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، از واردات روزانه ٧٠٠ مگاوات برق از کشورهای ارمنستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای تامین نیاز دوره اوج مصرف خبر داد.

«همایون حائری» روز دوشنبه در نشست خبری افزود: اواخر سال گذشته با جمهوری آذربایجان مذاکراتی انجام شد تا از خط انتقال موجود میان دو کشور برای مبادله برق استفاده کنیم.

وی افزود: قبل از فصل گرما، تفاهمنامه‌ای با این کشور به امضا رسید تا در تابستان برق را از این کشور وارد و در سایر فصل‌ها برق را به آنجا صادر کنیم.

به گفته معاون وزیر نیرو، اکنون روزانه ١۶٠ تا ١٨٠ مگاوات برق از جمهوری آذربایجان وارد کشور می‌شود.

وی درباره صادرات برق نیز گفت: علاوه بر مبادله برق با جمهوری آذربایجان، به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق نیز برق صادر می‌کنیم.

حائری تامین برق مورد نیاز کشور را در اولویت دانست و گفت: صادرات برق در زمان اوج مصرف به حداقل و حتی به صفر می‌رسد.

وی درباره خاموشی‌های اخیر در برخی شهرها به ویژه تهران نیز گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، ۴۶۰۰ مگاوات از ظرفیت ۹۶۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش یافته است.

وی افزود: علاوه بر کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی، زمانی‌که مصرف برق در زمان پیک از حدی بیشتر شود، برخی تجهیزات دیگر جواب نمی‌دهد؛ در این شرایط ترانس‌ها دچار اضافه بار و کابل‌ها با مشکل مواجه می شوند.

حائری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اعلام خاموشی‌ها به مردم وجود ندارد؟ گفت: تاکنون خاموشی برنامه‌ریزی شده در دستور کار قرار نداده‌ایم که ساعت‌های خاموشی مشخص باشد اما مذاکراتی در این زمینه با شرکت‌های توزیع برق داشته‌ایم.

معاون وزیر نیرو افزود: از آنجا که مصرف برق تابعی از دمای هوا است، نمی‌توان برای قطعی‌های موقتی پیش‌بینی داشت.

وی یادآور شد که به ازای افزایش هر یک درجه دما، مصرف برق کل کسور ۱۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند.

حائری افزود: با این حال، تاکید داریم که قبل از قطع شدن برق، موضوع به نوعی به مردم آن منطقه اطلاع‌رسانی شود.

به گفته این مقام مسئول، اگر هر مشترک مصرف خود را ١٠ درصد کاهش دهد، به راحتی از شرایط کنونی گذر می‌کنیم و مشکلی نخواهیم داشت.

حائری در پاسخ به پرسشی درباره نقش افزایش تعرفه‌های برق بر صرفه‌جویی نیز گفت: افزایش هفت درصدی نرخ تعرفه‌های برق به هیچ وجه اثری بر کاهش مصرف نداشت.


انتهای پیام/