به گزارش پارس به نقل از ایسنا، هر چند این موضوع مورد اعتراض برخی از اعضای هیات نمایندگان قرار گرفت و به اعتقاد برخی از آن ها جلسات هیات نمایندگان جای بحث های آکادمیک نیست و باید به مباحث کاربردی درباره مسائل روز اقتصادی پرداخت ولی در نهایت این موضوع به رای گذاشته شده و اکثریت اعضا پرداختن به بحث های آکادمیکی را به مباحث کاربردی ترجیح داده اند.

همچنین در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق تهران قرار بود گزارشی از تفریغ بودجه سال ۹۰ به اعضای هیات نمایندگان ارائه شود و درباره این موضوع نیز بحث و گفت وگو انجام شود که در نهایت این موضوع به جلسه بعدی هیات نمایندگان موکول شد.

* دهه شصتی ها شغل دولتی نمی خواهند، پست دولتی می خواهند

در این نشست بهرامن - عضو هیات نمایندگان اتاق تهران - تورم را یکی از چالش های مهم در کشور اعلام کرد و در کنار آن مسئله اشتغال را اصلی ترین موضوع اقتصاد ما دانست و گفت: دهه ۶۰ تجربه ای بود که ما در آن معضل تغذیه و مدرسه را داشتیم امروز همان دهه شصتی ها با معضل اشتغال مواجه هستند.

وی ادامه داد: این افراد عمدتا شغل دولتی نمی خواهند بلکه اکثرا پست های دولتی می خواهند و وقتی این تحقق نیابد عمدتا موجی از افسردگی جوانان را فرا می گیرد.

بهرامن تاکید کرد: باید بتوانیم شرایطی را مهیا کنیم که اشتغال فعلی را حفظ کنیم.

در ادامه این نشست پورفلاح دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این که افزایش ۱۳ درصدی فارغ التحصیلان ما قطعا دستاورد منفی نبوده است، بیان کرد: آموزش عالی و بهداشت و درمان دو پارامتر مثبت در کشور ما طی ۳۰ سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: مشکل ما با سواد شدن طبقه جوان نیست ولی باید برای آن برنامه ریزی می شد تا بتوان از آن در راستای اشتغالزایی در کشور استفاده کرد.

وی با بیان این که آمار سه میلیون نفر بیکار زن نشان دهنده فاصله بیکاری زن و مرد نیست بلکه عملا با محدودیت های ایجاد شده زنان را خانه نشین کرده اند، بیان کرد: ما رسیدن سونامی بیکاری را کاملا حس می کنیم باید فضاهای مختلف و گسترده در بخش های صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی قرار دهیم وگرنه موج سهمگین ناشی از بیکاری بلندتر می شود.

* جای طرح موضوعات آکادمیک در جلسه هیات نمایندگان نیست

پورقاضی در ادامه با تاکید بر این که جای طرح این طور مسائل آکادمیک و نظری در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران نیست، گفت: من بارها نظر خود را راجع به این جلسات مطرح کردم ولی گویا نظر هیات رییسه با من متفاوت است. موکلان من از من سوال می کنند که آیا در این جلسات به مسائل اقتصادی و زندگی روزمره آنها رسیدگی می شود یا نه ولی ما پس از پایان این نشست ها باید به آن ها بگوییم که فقط به موضوعات آکادمیک پرداخته ایم؟ !

وی ادامه داد: جلسات هیات نمایندگان باید کاربردی و در خصوص مسائل جاری کشور باشد.

وی با بیان این که اگر تعریف ILO از یک ساعت کار در ۱۰ روز است که با عدد نان آوری یک نفر برای ۳.۷ مغایر است.

پورقاضی ادامه داد: مگر می شود با یک ساعت کار کردن در ۱۰ روز نان ۳.۷ نفر را داد. این آمارها با واقعیت مطابقت ندارد.

وی با تاکید بر این که حاکمیت سعی می کند بخشی از نیروی بالقوه کار را به خانه ببرد تا از تعداد بیکاران در آمار کم شود، بیان کرد: آیا اگر زنان را بیشتر خانه نشین کنیم به حل مشکل واقعی مردم کمک می شود امتیازهایی که به زنان می دهند درعمل باعث می شود کارفرمایان انگیزه کمتری نسبت به جذب نیروی کار زن داشته باشند.

در حالی که پیش از این مسعود نیلی اولین تدوین گر سند استراتژی توسعه صنعتی به جریانات اخیر در مصر و تونس اشاره کرده و عامل این انقلاب ها را بیکاری بالا در این کشورها اعلام کرده بود پورقاضی در واکنش به این اظهارات بیان کرد: شما به مصر و تونس اشاره کردید در این دو کشور اتفاقات سیاسی و اجتماعی رخ داده است آیا این اشاره به آن ها بدین معنی نیست که آن اتفاقات در ایران هم رخ می دهد و یا این اشارات تصادفی بوده است.

* ما برای نجات کشور راهی جز علم نداریم

خلیلی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: اتاق تهران برای پرداختن به مسائل روزمره شیوه های علمی را انتخاب کرده و ما برای نجات کشور راهی جز علم نداریم. فعالان اقتصادی سعی می کنند این تحلیل های علمی را به زبان جامعه ترجمه کنند.

مرسل صدیق، دیگر عضو اتاق در ادامه گفت: بانک مرکزی تورم را در کشور ۳۱ درصد اعلام کرده ولی دستمزد کارگران در حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در همین راستا نمایندگان کارگری اعتراضات و شکایاتی را مطرح کردند و به اعتقاد آن ها افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارگران برخلاف ماده ۴۱ قانون کار است.

صدیق با تاکید بر این که نماینده خانه کارگر به نزد رییس دیوان عدالت اداری رفته اند و اعلام کرده اند که باید دستمزد کارگران ۳۱ تا ۳۵ درصد افزایش یابد گفت: از طرف دیگر نیروهای کارفرمایی هیچ اقدامی دراین زمینه نکرده اند ولی مگر می شود با افزایش تورم حقوق را نیز افزایش داد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: آیا این ماده قانونی که براساس آن حقوق باید متناسب با تورم افزایش یابد می تواند به بیکاری کمک کند.

* نمایندگان کارفرمایی در شورای عالی کار سیاسی هستند

وی افزود: نمایندگان کارفرمایی در این زمینه ها سکوت می کنند و مخالفتی با اعتراضات کارگران نمی کنند دولتمردان که نمی توانند جلوی تورم را بگیرند و برای آن فکری نمی کنند نباید بپذیرند که به اندازه تورم دستمزد افزایش یابد.

* دلیل ناتوانی در ایجاد شغل چیست؟

حمید حسینی، خزانه دار اتاق تهران نیز در ادامه گفت: چهار میلیون افغانی از کشور رفته است ولی باز هم مشکل اشتغال داریم.

وی ادامه داد: اینکه آیا عوامل جدید را به کار نگرفته ایم یا بیکاری به خاطر واردات بوده است آیا می تواند دلایل عدم ایجاد شغل در کشور باشد.

وی با بیان این که با وجود افزایش تولید نتوانستیم شغل ایجاد کنیم بیان کرد: تا زمانی که برای پاسخ به این سوال جوابی نداشته باشیم نمی توانیم راهکاری برای حل آن پیدا کنیم.

* استفاده از واژه سونامی برای کشور عواقب دارد

در پایان این نشست اسدالله عسگراولادی با تاکید بر این که دغدغه اشتغال برای همه است، تصریح کرد: با توجه به جو سیاسی و اقتصادی کشور بهتر است از واژه سونامی استفاده نکنیم زیرا عواقبی دارد.

وی ادامه داد: دکتر نیلی به تونس و مصر اشاره کردند و در آن عواقب سونامی را دیدند این در حالی است که ما نیاز به نسخه ای برای برطرفکردن چالش بیکاری داریم.