به گزارش پارس نیوز، 

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی جلسه ویژه‌ای برای بررسی علت نوسانات اخیر در بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو و تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه جهت مقابله با سوداگران و دلالان در این بخش ها برگزار کرد.

در این جلسه به بحث و تبادل نظر پیرامون مالیات بر عایدی سرمایه و ملاحظات اجرایی و تصویب قانون آن پرداخته شد. تمامی حاضران جلسه اعم از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و کارشناسان بر لزوم تصویب و اجرای این قانون تاکید کردند.

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی دیروز دوشنبه جلسه‌ای را در رابطه با راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی و نوسانات اخیر با رویکرد وضع مالیات بر عایدی سرمایه ترتیب داد.
در این جلسه چند تن از نمایندگان مجلس، مسئولان سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی، نماینده بانک مسکن و نمایندگان اصناف مرتبط و همچنین کارشناسان اقتصادی از مرکز پژوهش های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند.

رویکرد کلی حاضران در جلسه، اتفاق نظر در موافقت با لزوم دریافت مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی در بازارهای مهمی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو بود.

*تصمیم کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه درباره علت تشکیل جلسه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه، پایه‌ای از مالیات است که از ویژه خواری ها و سوداگری جلوگیری می کند. نوسانات قیمتی اخیر نرخ ارز و طلا و افزایش قیمت مسکن و خودرو کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس را بر آن داشته است که با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه و همکاری دولت مانع از سوداگری و ادامه روند کنونی شود. 

وی افزود: این نوع مالیات تنها متوجه سوداگران و دلال هاست و به همین دلیل فقط این گروه با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفت می‌کنند. در حالی که مشاهده می‌شود، این نوع مالیات در دیگر کشورها با نرخ موثر 20 تا 80 درصد برای جلوگیری از سوداگری و درآمد اتفاقی در حال اجراست. 

زارع خاطر نشان کرد که کمیته اقتصاد مقاومتی در صدد است، با همکاری مرکز پژوهش ها، سازمان امور مالیاتی و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی پیش نویس قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تهیه کند و با اقناع نمایندگان مجلس، این قانون را که کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند، به تصویب برساند.

*هر چه زودتر باید مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید روی راهکارهای مغفول مانده‌ای که اتفاقا کشورهای پیشرفته از آن استفاده کرده‌اند، بهره برد. باید بر مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک راهکار اصلی بیشتر تمرکز کرد.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اتحاد برای خروج از تنگناهای اقتصادی افزود: متاسفانه در کشور ما بیش از سه برابر میزان معمول در دنیا خانه خالی وجود دارد. با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه حتی اگر نیمی از 2.6 میلیون خانه خالی به بازار عرضه شود، موجب کاهش هزینه ها بر مردم و مخصوصا قشر مستضعف می‌شود.

وی در مورد پایان یافتن آستانه تحمل مردم و مستاجران گفت: قیمت ها مخصوصا در بخش مسکن بسیار بالا رفته است و طاقت مردم تمام شده است. موضوع مالیات بر عایدی سرمایه موضوع بسیار مهمی است که باید حتما پیگیری شود چون اصلا فرصت مسامحه و وقت تلف کردن نیست.

*مالیات بر عایدی سرمایه باید در تمام بخش‌ها اعمال شود

علی قائدی معاون دفتر امور اقتصادی وزارت راه و شهرسازی درباره موضع وزرات راه و شهرسازی پیرامون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: نه آقای آخوندی  و نه وزارت راه و شهرسازی مخالف مالیات بر عایدی سرمایه نیستند.

وی دو نکته کلی درباره مالیات بر عایدی سرمایه را یادآور شد که بایستی در روند تهیه قانون مورد توجه قرار گیرد: نکته اول لزوم توازن مالیات بر عایدی سرمایه در تمامی بخش های اقتصادی و نه فقط بخش مسکن است. این کار موجب می‌شود تا سرمایه ها در صورت خروج از بازار مسکن، موجب به هم ریختگی دیگر بازارها نشوند. نکته دوم هم آن است که قانون مالیات بر عایدی سرمایه نباید به صورت هیجانی و متاثر از شرایط فعلی تصویب شود. بایستی کار کارشناسی دقیق صورت بگیرد تا قانون ناکارآمدی تصویب نشود.
نقش سیاستی مالیات بر عایدی سرمایه بالاتر از نقش درآمدی آن است

احمد زمانی معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی با اعلام موافقت سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه به نقش و هدف کلی مالیات ها در سیستم اقتصادی کشور پرداخت و گفت: مالیات به مفهوم جریمه و مجازات نیست، بلکه به عنوان درآمدی برای دولت است که می تواند نقش سیاستی و تکمیلی برای آن متصور شد. 

وی مالیات بر عایدی سرمایه را برای ایفای نقش سیاستی مناسب دانست و افزود: با لحاظ کردن برخی شرایط جانبی مالیات بر عایدی سرمایه نقشی کمک کننده برای اقتصاد کشور خواهد داشت. نقش سیاستی مالیات بر عایدی سرمایه در مقایسه با مالیات بر ارزش افزوده پررنگ تر است و دولت در اجرای مالیات بر عایدی سرمایه بیشتر به دنبال تنظیم گری است.

ایجاد بستر اطلاعاتی برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه کار سختی نیست

سعید توتونچی ملکی مدیر کل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی به بیان پیش نیازهای لازم اجرایی برای قانون مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت و گفت: برای اجرایی کردن مالیات بر عایدی سرمایه نیاز به برخی بسترهای اطلاعاتی و رعایت برخی ملاحظات و نیازهاست. البته به دست آوردن بستر اطلاعاتی با توجه تجربه کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا کار سختی نیست. به عنوان مثال سایت هایی که امروزه برای خرید و فروش آنلاین خودرو وجود دارد، نمونه مناسبی برای ایجاد بستر اطلاعاتی لازم مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی در مورد ضرورت وضع مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: لازم است که از سرمایه گذاری و ورود نقدینگی به فعالیت های غیرمولد جلوگیری شود که ورود این سرمایه ها به بازارهایی مانند سکه و ارز به مراتب مخرب تر از بخش مسکن است که بایستی هر چه سریع تر مانع آن شد.

* مهمترین عاملی که مانع سوداگری می‌شود، مالیات بر عایدی سرمایه است

ترابی فر نماینده مرکز پژوهش ها در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی گفت: بر اساس تجارب کشورهای جهان، مهم ترین عاملی که مانع سوداگری در بخش مسکن می شود، مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی افزود: لذا باید مسائل و نگرانی های اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه هر چه زودتر برطرف شود و با رفع موانع و چالش ها هر چه سریعتر قانونگذاری انجام شود.

* فرصتی برای تعلل باقی نمانده است

عزیزی کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و عضو دیگر حاضر در این جلسه گفت: سالها از کشورهای دنیا عقب هستیم و کشورها مدتها قبل این قانون را با هدف کنترل سوداگری و جلوگیری از نوسانات قیمتی تصویب کردند.

وی افزود: هم اکنون دیگر فرصت تعلل و به عقب انداختن کار نیست و با توجه به اینکه چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی روی آن اجماع وجود دارد، باید هرچه سریعتر قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود.
این کارشناس اضافه کرد: مطالعات دقیق در مورد تجربه کشورها در دریافت چنین مالیاتی انجام شده است که می تواند در روند طراحی و تصویب قانون مورد استفاده قرار گیرد.

*تصمیم کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس

بر اساس جمع بندی زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، به زودی گزارش سیاستی این کمیته با دریافت نظر از دستگاه های مرتبط تهیه شده و در ماه آتی جلسه ای در مجلس به منظور نهایی کردن طرح 2 فوریتی مالیات بر عایدی سرمایه با حضور مسئولان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/