به گزارش پارس نیوز، 

شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار داشت:قیمت مسکن باید متناسب با نرخ تورم رشد کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل سیاست‌های پولی و بانکی که توسط دولت مردان اتخاذ شد، شاهد رکود در بازار مسکن هستیم.

شهریاری افزود: با تغییر قیمت ارز و کاهش ارزش ملی پول، نقدینگی به سمت مسکن سرازیر و باعث افزایش قیمت مسکن می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از روند شناسایی خانه های خالی و گرفتن مالیات از مالکان، تصریح کرد: باید تقاضای واقعی را در بازار مسکن تقویت کنیم و برای متقاضیان مسکن، هدف گذاری کنیم تا کمتر شاهد سوداگری در این بخش باشیم.

شهریاری ادامه داد: اگر سرمایه گذاری با هدف سوداگری باشد هیچ وقت متقاضیان واقعی مشخص و شناسایی نمی‌شوند.

بر اساس این گزارش ایرج رهبر نایب رئیس کانون انبوه‌سازان، با بیان اینکه نباید زمان رکود در بخش مسکن طولانی شود، گفت: زمان رکود جدید 2 برابر رکود قبلی  است و باعث ناتوان شدن قشر متوسط و متوسط رو به پایین در خرید مسکن شده است.

وی ادامه داد: بخش مسکن که چرخه اقتصادی کشور را به حرکت در می آورد نباید به حال خود رها شود و ثبات بازار مسکن نیاز به برنامه ریزی دقیق و به موقع دارد.

رهبر تصریح کرد: تجربه نشان داده بعد از رکود طولانی در بازار مسکن، به دلیل انباشت تقاضا شاهد افزایش قیمت شدید خواهیم بود بنابراین باید با برنامه ریزی درست وساخت و ساز به موقع، نیاز سالانه یک میلیون واحد مسکونی را برطرف کنیم تا شاهد انباشت تقاضا نباشیم.

بر اساس این مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه در 3 دوره سال 68، 86 و 91 جهش رکود داشتیم، گفت: رونق قبل از عید طبیعی بود ولی اتفاقات بازار مسکن در سال 97 بسیار شتاب زده بود.

 

وی ادامه داد: از تاریخ اول فروردین سال 96 تا اول خرداد سال جاری تعداد کل قراردادهای کشور 191هزار و 580 که از این تعداد قرارداد، 94 هزارو 691 مبایعه‌نامه و 4 هزارو 250 اجاره نامه بوده است.

 

رئیس اتحادیه املاک گفت: در شهر تهران از تاریخ اول فروردین تا پنجم خرداد سال جاری تعداد قراردادها حدود 207هزار بوده است، که 119 هزار تا از آنها مبایعه نامه و حدود 85 هزار تا اجاره نامه است.

 

قلی خسروی  افزود:تعداد کلقرار دادهای مسکن در تهران از ابتدای امسال تا 5 خردادماه در مقایسه با سال گذشته ، 2 درصد کاهش داشته است که بر این اساس تعداد مبایعه نامه ها نسبت به خرداد سال گذشته، 5 درصد افزایش و اجاره نامه 9 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: اولویت دولت در شرایط فعلی باید نوسازی بافت فرسوده باشد چراکه 174 شغل وابسته به  رونق ساخت و ساز است.

انتهای پیام/