به گزارش پارس نیوز، 

ماهها و حتی سالهاست که حال و روز ریال، پول ملی کشورمان، خوب نیست. ارزش پول ملی مدام و با سرعت در حال کاهش است. وقتی با این موضوع مواجه میشوید که به عنوان مثال برای سفر زیارتی یا سیاحتی به یک صرافی مراجعه و مشاهده کنید که باید نسبت به چند ماه و حتی چند روز قبل، به ازای هر دلار ریال خیلی بیشتری بپردازید.

ارزش پول را میتوان به قدرت خرید آن تعبیر کرد. بنابراین اگر قدرت خرید پول ما در یک بازه زمانی ثابت بماند، می‌توان گفت که ارزش ریال ثابت مانده است.

یک عامل مهم در تعیین ارزش پول ملی، نرخ تورم داخلی است. یعنی تورم به معنی کاهش ارزش پول ملی یک کشور است که در مقایسه با سایر ارزها نمود پیدا می‌کند.

عوامل مختلف دیگر همچون نسبت ورود ارز به کشور و خروج آن، سیاستهای دولت برای دستکاری نرخ ارز و... در تعیین ارزش پول ملی دخیلند.

روز دوشنبه 28 اسفند 96، قیمت هر دلار حدود 4 هزار و 820 تومان بود و مردم در آخرین روز سال با نگرانی با استقبال سال 97 رفتند. اما در بهار امسال بازار ارز نوسان شدیدی را تجربه کرد و قیمت انواع ارزها بویژه دلار به شدت زیاد شد.

دولت برای مواجهه با این وضعیت، قیمت دلار را 4 هزار و 200 تومان تعیین کرد و اظهار قیمت‌هایی غیراز آن را غیرقانونی اعلام کرد، در حالی که بررسی‌های میدانی از قیمتهایی بسیار بالاتر خبر میداد.

اما در حالی که دولت از مدتی پیش رسانه‌ها را از اعلام نرخ غیررسمی و قاچاق دلار در بازار آزاد منع کرده است، برخی رسانه‌های دولتی رسما نرخ دلار غیررسمی و قاچاق را اعلام میکنند.

بر اساس گزارشی که روز شنبه ایسنا، خبرگزاری حامی دولت منتشر کرد، نرخ غیررسمی دلار به 8 هزار تومان رسیده است.

اگر قیمت دلار مورد ادعای ایسنا را مفروض بگیریم، قیمت دلار در سه ماه نخست امسال نسبت به آخرین روز سال گذشته حدود 65 درصد افزایش

یافته است.

شاید از نظر علمی چندان دقیق نباشد که افزایش نرخ تبدیل ریال را معادل افت ارزش پول ملی در نظر بگیریم چرا که عوامل دیگری هم در تعیین ارزش پول ملی دخیل هستند و ممکن است ادعا شود دلار در حال جبران عقب‌ماندگی در تعدیل نرخ واقعی خود است، با همه این اوصاف سقوط ارزش ریال چیزی نیست که در این بین قابل کتمان باشد.

 البته همه این محاسبات با فرض دلار 8 هزار تومانی است، در حالی که سخن از رقم‌هایی بیشتر این‌ها است.

نکته کلیدی دیگر در این بین، مربوط به عوامل خارجی مرتبط با سقوط ارزش پول ملی است.

«جنگ ارزی» پدیده‌ای است که در یک قرن گذشته با توسعه‌‌ اصول علم اقتصاد، به شکل سازمان‌یافته و رسمی توسط کشورها و دولت‌ها رقم خورده است. در این جنگ که با شیوه‌های گوناگون صورت میگیرد، به پول ملی کشور هدف حمله می‌شود و ضروری است مسئولان نسبت به این موضوع هشیار باشندو تدابیر لازم را فراهم کنند.


انتهای پیام/