به گزارش پارس نیوز، 

جلسه توسعه صادرات استان کرمانشاه عصر امروز در استانداری کرمانشاه برگزار شد، البته این جلسه یک مهمان هم داشت و حسن دانایی فرد دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق پس از بازدید یک روزه اش از مرزهای استان به این کارگروه آمده بود تا به بررسی آخرین وضعیت این گذرگاه‌ها بپردازد.

در ابتدا خلیل حیدری مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه به ارائه آماری از صادرات سه ماهه مرزهای استان پرداخت و از صادرات بیش از ۵۹۳ میلیون دلار کالا  با وزن یک میلیون و ۲۰۲ هزار تن از طریق مرزهای استان در این مدت خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۷ درصد و از حیث ارزش ۲۷ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمار گمرک مرز سومار با ۷۹۰ میلیون دلار کالا در سال ۹۶ رشد ۱۰۰ درصد را نسبت به سال ۹۵  تجربه کرده بود و شاید همین پیشروی مرز سومار باعث شده بود تا برای امسال هم صادرات یک میلیارد دلاری را برای آن پیش بینی کنند. البته ناگفته نماند که بر اساس اظهارات مسئولان گمرک صادرات کالاهای گران قیمت هم بیشتر از این مرز صورت می‌گیرد.

تجار ما بازار هدف عراق را از دست داده‌اند /ترک‌ها به‌جای ما!

محمدی، رییس اتاق تعاون استان کرمانشاه که به نوعی نماینده بخش خصوصی در این جلسه بود با تصریح اینکه ما هنوز سهممان از بازار عراق را مشخص نکرده ایم، اظهار داشت: تجار ما بازار عراق را از دست داده اند.

وی عدم وجود رایزن اقتصادی در عراق را مورد انتقاد قرار داد و بیان داشت: حمایتی از تجار ما نمی شود و می بینیم که عراقی‌ها برای تامین کالاهای مورد نیاز خود به سمت ترکیه رفته اند و آنها در حال تصاحب جایگاه ما در بازار عراق هستند.

البته تعطیلی چند ماهه بازارچه‌های مرزی استان و همچنین مرز رسمی پرویزخان به دلیل تحولات عراق بحران زده هم در این موضوع بی تاثیر نبوده و در کنار مشکلات مطرح شده همه دست به دست هم داده اند تا به گفته محمدی این بازار را از دست بدهیم.

باید برای بازار سوریه برنامه ریزی کنیم

با وجود اظهارات رییس اتاق تعاون در مورد از دست دادن بازار عراق، کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی استان دیگر نماینده بخش خصوصی معتقد بود باید برای بازار سوریه برنامه ریزی کنیم!

وی همچنین به ارائه برخی از مشکلات پیش روی تبادلات تجار ایرانی و عراقی اشاره کرد و خواستار بررسی آنها توسط دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق شد.

کاشفی نمایشگاه توانمندی‌های ایران در سلیمانیه و تعهدات کرمانشاه به عنوان مجری برگزار کننده این نمایشگاه را یادآور شد و گفت: سازمان توسعه تجارت هنوز مجوز این نمایشگاه را صادر نکرده است .


انتهای پیام/